Două din trei firme au mai puţini clienţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În acest an, birocraţia, fiscalitatea, blocajul financiar şi costurile creditelor au afectat companiile mai puţin decât în 2010, dar scăderea cererii a fost resimţită mai acut.

Ultimul sondaj al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii arată că 67,7% din firme au fost afectate de scăderea cererii, acest factor fiind cea mai importantă cauză a dificultăţilor întâmpinate în 2011. Anul trecut, proporţia companiilor care s-au confruntat cu scăderea cererii era de 66,2%.

În schimb, potrivit studiului, fiscalitatea a fost resimţită ca „excesivă" de către 48,4% din firme în 2011, faţă de 54,6% în 2010, iar birocraţia a afectat 41,3% din întreprinderi, faţă de 47% anul trecut. Tot în scădere este şi proporţia companiilor care s-au confruntat cu blocajul financiar (întârzierile în încasarea facturilor de la partenerii privaţi), de la 36,7% în 2010 la 27,5% în 2011.

În fine, costurile creditelor erau „ridicate" pentru 36% din firme în 2010, pentru ca în 2011 acest factor de stres să scadă la 27,8%, mai arată sondajul Consiliului Naţional al IMM. Vestea cea mai bună pe care o dau realizatorii studiului este că, în 2011, numărul firmelor nou-înfiinţate l-a depăşit, pentru prima dată de la intrarea în recesiune, pe cel al companiilor lichidate. În primele trei trimestre din 2011, au fost desfiinţate 36.000 de firme, dar s-au înfiinţat alte 51.000.

Salvarea, căutată tot pe piaţa internă

Pentru a-şi spori numărul clienţilor, cei mai mulţi întreprinzători (aproape 75%) dintre cei chestionaţi apelează la piaţa internă, în timp ce penetrarea de noi pieţe este „o oportunitate" doar pentru 47,5% din oamenii de afaceri. Alte oportunităţi ar mai fi „asimilarea de noi produse" (pentru 48,2% din cei chestionaţi) şi „realizarea unui parteneriat de afaceri" (pentru 28,5%).

Ce vor întreprinzătorii

Pentru a reduce efectele crizei, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii  propune mai multe măsuri, prima dintre ele fiind „dinuarea cu 5 procente a cotelor de contribuţii de asigurări sociale".

De asemenea, Consiliul mai solicită „constituirea unei reţele de colectare în vederea distribuţiei produselor tradiţionale şi locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori şi meşteşugari". Mai mult, reprezentanţii IMM-urilor cer „instituirea obligativităţii pentru marile lanţuri de magazine de a asigura un spaţiu minim de desfacere (30%) pentru comercializarea produselor tradiţionale şi locale".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite