Dmitri Medvedev sare la gâtul sticlei de votcă
0După eşecul prohibiţiei din anii ’80, alcoolismul este combătut cu măsuri fiscale. Preşedintele Dmitri Medvedev a iniţiat o nouă reformă a pieţei de băuturi alcoolice din Rusia.
Eliminarea comerţului ilicit cu alcool vine în sprijinul celor doi mari producători naţionali, Synergy şi Russian Alcohol Group, dar va contribui şi la reducerea consumului de alcool.
Mai citiţi şi:
Volanul într-o mână, vodca în cealaltă
Medvedev vrea închiderea sau privatizarea companiilor de stat create în epoca Putin
Una dintre principalele măsuri constă în impunerea unui preţ minim pentru vânzarea la raft a sticlelor de votcă de la 1 ianuarie 2010. Din totalul pieţei, estimată la 2,4 miliarde de litri de votcă anual, comerţul ilegal reprezintă aproximativ jumătate.
Analiştii pieţei ruse consideră că piaţa neagră va scădea cu 26% la 3,8 miliarde de dolari, conform estimărilor băncii de investiţii Renaissance Capital.
Preţ minim pentru votcă
Guvernul a stabilit preţul minim pentru vânzarea la raft, de 89 de ruble (3,33 dolari) pentru o sticlă de jumătate de litru de votcă, valoare dublă faţă de produsele de contrabandă ce pot fi achiziţionate din magazine.
„Preţul minim este una dintre măsurile care vor contribui la eliminarea mărcilor ilegale de votcă ", a declarat Alexander Korovka, purtător de cuvânt al Russian Alcohol.
„Consumatorii nu doresc să bea produse necunoscute, cererea crescând pentru mărcile cu preţ mediu", a adăugat el. Reforma sectorului băuturilor alcoolice iniţiată de Medvedev încearcă să evite greşelile făcute de fostul lider sovietic Mihail Gorbaciov.
În mai 1985, conducerea fostei URSS a restricţionat vânzarea băuturilor alcoolice, ceea ce s-ar traduce printro prohibiţie parţială.
În timp ce vânzările oficiale au scăzut drastic, piaţa neagră s-a dezvoltat exploziv, utilizând canale de distribuţie ilegale. „Campania antialcool a lui Gorbaciov a fost un eşec şi a provocat pierderi uriaşe industriei oficiale", consideră Victor Dima, analist la societatea de brokeraj Otkrie din Moscova.
„Sticlele de băutură au dispărut de pe rafturile magazinelor, podgoriile au fost distruse, iar populaţia a început producţia şi consumul de produse contrafăcute", explică analistul rus.
Conform organismului de reglementare a comercializării de băuturi alcoolice, mai mult de 23.000 de persoane mor în Rusia din cauza intoxicaţiilor cu alcool, iar alte 75.000 de decese sunt cauzate din cauza „consumului de alcool în exces".
Vânzările vor creşte în sectorul oficial
Dacă unele distilerii se mărginesc doar la a vinde alcool fără plata taxelor, alţi producători comercializează băuturi cu conţinut ridicat de metanol, lichid antigel, combustibili uşori şi arome ieftine, ce pun în pericol sănătatea consumatorilor.
Dacă reforma iniţiată de Medvedev va avea succes, producătorii legali vor beneficia de o creştere a vânzărilor pe segmentul mediu de până la 25%, dublu faţă de avansul estimat pentru anul viitor, se arată în raportul băncii Renaissance, care recomandă achiziţia acţiunilor companiei Synergy, lider pe acest segment de piaţă.
Cel de-al doilea câştigător al scumpirii votcii este industria berii. Cei doi mari producători internaţionali care împart cea mai mare parte din piaţa berii din Rusia, Carlsberg şi Anheuser-Busch InBev vor avea vânzări în creştere în 2010, după contracţia suferită în acest an.