Dezmăţ financiar pe Coridorul IV feroviar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reabilitarea căii ferate de la Sighişoara la Simeria va costa de şapte ori mai mult decât prevăd standardele de cost, adică peste 11 milioane de euro/km. Pentru modernizarea celor 165 de kilometri de cale ferată care fac parte din Coridorul feroviar IV paneuropean, statul va cheltui aproape două miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor a lansat spre dezbatere publică proiectele unor hotărâri prin care se stabileşte modernizarea tronsoanelor de cale ferată Sighişoara-Coşlariu şi Coşlariu-Simeria, de pe Coridoul IV paneuropean, astfel încât trenurile de călători să poată circula cu 160 km/h, iar cele de marfă - cu 120 km/h. Indicatorii tehnico-economici prevăzuţi în viitoarele acte normative arată că valoarea totală a investiţiei aferente tronsonului Sighişoara-Coşlariu (94 de kilometri) va fi de 4,8 miliarde de lei (1,16 miliarde de euro), iar a celei aferente tronsonului Coşlariu-Simeria (70 de kilometri) va fi de 3,4 miliarde de lei (822 de milioane de euro).

Vezi aici standardele de cost şi proiectele de hotărâre ale MTI pe ruta CFR Coslariu - Simeria

Aşadar, 12,3 milioane de euro/kilometru pentru modernizarea liniei Sighişoara-Coşlariu, respectiv 11,7 milioane de euro/kilometru pentru Coşlariu-Simeria. Dar standardele de cost pentru reabilitarea căilor ferate de pe Coridorul IV paneuropean, stabilite tot de Ministerul Transporturilor, prevăd că preţul pentru astfel de lucrări trebuie să fie de 2,1 milioane de euro pe kilometru, fără TVA, la care se pot adăuga costuri suplimentare de cel mult 18%. De notat că în viitoarele hotărâri referitoare la reabilitarea liniilor ferate se prevede că valoarea investiţiei „se va actualiza potrivit evoluţiei ulterioare a preţurilor".

Vezi aici standardele de cost şi proiectele de hotărâre ale MTI pe ruta CFR Sighisoara - Coslariu

Dacă în toamna lui 2008, când guvernele român şi maghiar stabileau reabilitarea Coridorului IV feroviar, se estima că ruta Budapesta-Bucureşti-Constanţa (1.000 de kilometri) va costa „câteva miliarde de euro", iată că acum se prevede o sumă comparabilă pentru doar 165 de kilometri. Reamintim că şi pe tronsonul Bucureşti-Constanţa au fost depăşite standardele de cost, preţul reabilitării fiind de peste 4 miliarde de euro/kilometru.Pentru comparaţie, în Europa sunt modernizate linii ferate la costuri între 2 şi 4,5 milioane de euro/kilometru, iar în Rusia costurile nu depăşesc două milioane de euro/kilometru, deşi acolo linia are un ecartament mai mare.

Şeful CFR Călători a fost demis

Ministrul Anca Boagiu a dispus ieri eliberarea lui Liviu Pescăraşu din funcţia de director general al CFR Călători. Un raport al Corpului de Control a constatat nereguli în fundamentarea preţului pentru repararea unor trenuri. 

Vezi aici standardele de cost CFR

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite