De unde avem cele 75 de milioane de euro pentru "crearea unei imagini pozitive a României ca destinaţie turistică"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Logo-ul şi sloganul brandului turistic al României lansate joi la Shanghai au costat aproape 900.000 de euro. Crearea şi promovarea brandului au fost finanţate din fonduri europene solicitate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Autoritatea de Management fiind chiar Ministerul.

În momentul întocmirii Ghidului solicitantului de fonduri pentru astfel de activităţi, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei - Autoritatea de Management şi Ministerul Turismului - solicitant erau două instituţii distincte.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a solicitat bani europeni în cadrul Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 5 - „Promovarea potenţialului turistic şi crearea infrastructurii necesare, în scopul creşterii atractivităţii României ca destinaţie turistică".

Mai exact, operaţiunea A - "Crearea unei imagini pozitive a României ca destinaţie turistică prin definirea şi promovarea brandului turistic naţional", pentru care valoarea unui proiect trebuie să fie cuprinsă între minimum cinci milioane de lei şi maximum 100 de milioane de lei.

Alocare de 75 de milioane de euro

Pentru această operaţiune, Uniunea Europeană alocă 75 de milioane de euro pentru perioada 2007-2013, iar solicitantul (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, prin Direcţia Generală Marketing pentru Turism) poate să depună maximum trei cereri de finanţare în perioada de implementare, care nu poate depăşi 31 iulie 2015. De asemenea, activităţile propuse spre finanţare nu trebuie să mai fi fost finanţate din fonduri comunitare în ultimii cinci ani şi să nu beneficieze de fonduri publice din alte surse de finanţare.

Beneficiarul are obligaţia de a include în bugetul instituţiei co-finanţarea în cadrul proiectului, sume pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile în cadrul proiectului şi sume pentru acoperirea contribuţiei din fondurile structurale în cadrul proiectului (sume ce vor fi cheltuite în avans de către beneficiari până la rambursarea cheltuielilor de către Autoritatea de Management).

În plus, trebuie să se asigure prefinanţare, adică sume transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale către beneficiar, prin plată directă sau prin plată indirectă, pentru lichidarea angajamentelor de plată faţă de un contractor. Prefinanţarea are loc în stadiul iniţial de implementare a proiectului, în baza unui contract de finanţare încheiat între beneficiar şi Autoritatea de Management în vederea asigurării derulării corespunzătoare a proiectelor.

Activităţile eligibile pentru finanţarea unui astfel de proiect sunt:

- Crearea şi promovarea brandului turistic naţional;
- Realizarea de studii, necesare pentru definirea şi promovarea brandului turistic naţional;
- Activitati specifice de marketing, inclusiv marketing electronic;
- Elaborarea unui studiu privind impactul brandului;
- Refacerea brandului;
- Promovarea brandului turistic naţional;
- Amenajare spaţii expoziţionale;
- Realizarea de materiale publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter general şi pentru mediatizarea prezenţei româneşti la acţiuni de promovare a brandului turistic naţional;
- Acţiuni de publicitate şi reclamă în ţară şi în străinătate a brandului turistic national.

Cofinanţare de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile


Din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului de definire şi promovare a brandului turistic naţional, Uniunea Europeană alocă o cotă de maximum 98%, în timp de diferenţa de minimum 2% reprezintă contribuţia proprie a Ministerului. De asemenea, acesta va acoperi şi valoarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, inclusiv a celor conexe.

Cheltuielile eligibile sunt:

Categoriile de cheltuieli eligibile pentru prestarea de servicii necesare creării, dezvoltării şi promovării brandului turistic naţional sunt următoarele:
a) cheltuielile pentru efectuarea de studii;
b) cheltuieli pentru conceptualizare, creaţie si design inclusiv cele cheltuielile necesare pentru acoperirea dreptului de proprietate intelectuală;
c) cheltuielile efectuate cu traduceri şi interpretariat;
d) cheltuieli pentru producţia materialelor publicitare;

Cheltuielile eligibile privind serviciile de consultanţă şi asistenţă tehnică includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea studiilor de piaţă şi de evaluare;
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului finanţat;
c) plata serviciilor de consultanţă pentru conceptualizare, creaţie si design brand turistic
d) plata asistenţei/ consultanţei juridice, în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publică.

Cheltuielile efectuate de personalul cu atribuţii în domeniul implementării proiectului, cu ocazia deplasărilor, pentru transport, cazare şi diurnă sunt considerate eligibile dacă se justifică efectuarea acestora prin documente justificative.


Categoriile de cheltuieli eligibile pentru promovarea brandului includ:

a) cheltuieli cu elaborarea proiectului de execuţie a standului, închirierea, construirea, amenajarea spaţiului expoziţional
b) cheltuieli ocazionate de activităţi de marketing specifice, cheltuieli pentru marketing şi promovare prin internet şi alte mijloace electronice, inclusiv realizarea şi administrarea unui portal de informaţii de turism,
c) cheltuieli cu publicitatea în perioada premergătoare manifestărilor expoziţionale, precum şi in perioada de desfăsurare a acestora,
d) cheltuieli pentru realizarea materialelor publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter general şi pentru mediatizarea prezenţei româneşti la acţiunile respective,
e) cheltuieli pe perioada de desfăşurare a acţiunilor promoţionale, protocol în limita a 1% din valoarea totală a proiectului,
f) cheltuieli cu organizarea de evenimente incluzând: cheltuieli pentru ghid sau însoţitor grup pe teritoriul României, bilete intrare la obiectivele turistice, taxe fotografiere, taxe şi cheltuielile cu deplasarea de tipul cheltuielilor de transport, cazare şi masă. Aceste cheltuieli sunt eligibile daca sunt in conformitate cu legislaţia naţională în vigoare
g) cheltuieli pentru închiriere săli şi aparatură specifică pentru organizarea de acţiuni necesare promovării brandului turistic naţional;
i) cheltuieli pentru achiziţionarea de materiale de promovare de tipul: ghiduri despre România, hărţi, albume, cataloage, cărţi cu specific de turism.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite