Cum să-ţi cumperi pachetul de vacanţă fără să fii păcălit
0Un preţ mult prea mic al pachetului turistic este cel mai bun indiciu că agenţia de turism nu are intenţii serioase pentru vacanţa ta. Specialiştii recomandă atenţie la cumpărarea pachetelor turistice, în plin sezon estival. Multe probleme pot fi evitate dacă se respectă câteva reguli simple.
Vacanţa mult visată se poate transforma într-un adevărat coşmar dacă ai ghinionul să fii tras pe sfoară de agenţia turistică - reală sau fictivă. La prima vedere, pare că o alegere bună ţine doar de noroc. Nu este însă aşa. „Adevărul" vă oferă un set de reguli simple pe care trebuie să le urmaţi atunci când plănuiţi să cumpăraţi un pachet turistic.
Primul indiciu este costul serviciilor, pentru că un preţ prea mic sau o reducere prea mare pot ascunde o „ţeapă", explică Traian Bădulescu, consultant Travel Advisor Media. „Nicio agenţie serioasă nu-ţi poate oferi un discount mai mare decât cele practicate prin reducerile de tip early booking, care sunt de cel mult 30-35%. De exemplu, dacă pachetul turistic respectiv îl găseşti pe piaţă cu 510-600 de euro, iar agenţia îţi promite o reducere de 200 de euro, ceva nu este în ordine", a declarat pentru „Adevărul" Traian Bădulescu.
Şi ofertele de tip last minute, prin care agenţiile scot la vânzare pachetele rămase, la preţuri reduse, trebuie studiate cu atenţie. Consultantul spune că un preţ mai mic cu 60% este corect numai dacă oferta este anunţată cu câteva zile înainte de începerea vacanţei. „Dacă agenţia îţi promite un discount de 60% cu o lună înainte, acel pachet nu trebuie cumpărat", adaugă el. Evident, din discuţie ies premiile sau concursurile organizate de agenţii, care au reguli clare.
Citeşte contractul sau întreabă un prieten
Dacă oferta este mult prea tentantă şi nu vă puteţi abţine, citiţi cu atenţie contractul pe care vi-l prezintă agenţia. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) explică pentru „Adevărul" ce informaţii - în scris - trebuie să vă ofere agentul de turism în acest caz. Astfel, agenţia trebuie să vă dea date complete despre întreg pachetul de servicii achiziţionate, dar şi despre regimul paşapoartelor şi al vizelor. Totodată, trebuie precizat cuantumul avansului şi termenul pentru achitarea restului de plată. Un alt aspect important este termenul-limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei.
„Nu semnaţi contractul dacă nu există o asumare clară a obligaţiilor ce revin agentului de turism. Asigurări verbale de genul «vedem cum rezolvăm dacă va fi cazul» nu vă vor ajuta", avertizează reprezentanţii ANPC. Nu în ultimul rând, nu strică să întrebaţi prietenii dacă au auzit de agenţia care vă face acea ofertă, este de părere Bădulescu. Important este să verificaţi şi dacă operatorul deţine o licenţă de turism, însă existenţa acestui document nu garantează neapărat lipsa problemelor.
„Ţepe" celebre
Este de notorietate cazul Brianna World Holiday, agenţie cu actele în regulă, care în decembrie 2010 a încasat banii cumpărătorilor fără a-şi mai onora şi contractele, spune Bădulescu. Turiştii veniţi la aeroport pentru îmbarcarea în avion s-au trezit că nu mai pot pleca în vacanţă, întrucât operatorul aerian nu fusese plătit de către agenţie pentru biletele respective.
Cinci motive pentru a amenda o agenţie de turism
În cazul în care sunteţi nemulţumit de serviciile unei agenţii de turism, mergeţi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). În prima jumătate de an, instituţia a primit 349 de reclamaţii pe servicii turistice, inclusiv pachete de servicii, iar 308 cazuri au fost deja verificate, potrivit datelor comunicate de ANPC la solicitarea „Adevărul". Aproximativ jumătate dintre acestea au fost întemeiate, iar pentru un număr de 36 de reclamaţii, neînţelegerile s-au rezolvat pe cale amiabilă. La ultimul control realizat la nivel naţional, instituţia a verificat 326 de firme şi a dat amenzi în valoare totală de 256.900 de lei.
Cele mai frecvente probleme găsite de ANPC la agenţiile de turism:
- Lipsa afişării licenţei de turism, respectiv a brevetului directorului agenţiei.
- Lipsa afişării denumirii firmei, a codului unic de înregistrare la Registrul Comerţului şi a programului de funcţionare.
- Inexistenţa contractului de comercializare a pachetelor de servicii.
- Lipsa prezentării în scris, în vederea încheierii contractului, a informaţiilor generale privind regimul paşapoartelor şi al vizelor.
- Afişarea unor oferte turistice înşelătoare, cum a fost cea în care preţul indicat era de 179 de euro/persoană, în timp ce contractul a fost încheiat pentru suma de 294 de euro/persoană. ; Simona Simionescu
Vezi pe forbes.ro ce alg români pentru vacanţele lor în acest an