Cum a ajuns „Rabla“ la tensiometre şi lame de ras

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După maşini, electrocasnice, îmbrăcăminte şi încălţăminte, clone ale programului guvernamental „Rabla“ ajung în domenii cât mai inedite. Retailerii au ajuns să ofere reduceri de 20-30% pentru tensiometre, aparate auditive şi aparate de ras noi dacă la momentul achiziţionării predaţi obiecte similare vechi.

Atunci când a fost introdus programul „Rabla", în 2005, retailerii autohtoni nici nu bănuiau cât sau cum le va schimba strategia de vânzări un asemenea proiect destinat exclusiv sectorului auto. Demarat pentru a-i convinge pe români să-şi schimbe maşinile vechi, programul nu este o iniţiativă românească. El a fost aplicat cu succes în mai multe ţări europene, precum şi în SUA.

Trei ani mai târziu, în 2008, acest tip de program a început să fie aplicat şi pentru aparatură electrocasnică, aşa cum s-a întâmplat şi peste hotare, unde încă există oferte de acest tip. Ulterior, programul a ajuns la încălţăminte şi îmbrăcăminte. Acum, retailerii care activează pe piaţa românească oferă programe „Rabla" pentru cărţi, aparate auditive, tensiometre şi chiar aparate de ras de unică folosinţă. Fie că este vorba de campanii de reciclare pentru protejarea mediului înconjurător sau pur şi simplu de strategii ale retailerilor pentru a-şi creşte vânzările, programele de acest tip au priză la români şi impulsionează vânzările ori de câte ori sunt aplicate.

Aport important în vânzări

„Aceste promoţii au avut un aport important în vânzări de-a lungul timpului", ne-a declarat Mioara Bolozan, marketing manager Whirlpool România,  companie care are în desfăşurare un astfel de program, oferind reduceri de 150 - 200 de lei, în funcţie de modelul achiziţionat. „Iniţial, ne-am dorit să încurajăm acţiunea de reciclare a aparatelor electrocasnice vechi.

Ne-am dorit acest lucru pentru că, din păcate, România se află cu mult în spatele altor ţări în ceea ce priveşte reciclarea". Campaniile au avut însă şi un important rol comercial. „Discountul oferit pentru achiziţia de noi produse s-a dovedit de asemenea foarte atractiv, în multe dintre cazuri acesta fiind foarte consistent, impulsionând astfel vânzările companiei", continuă Bolozan. Oferta nu este una exclusivă pentru piaţa românească, fiind desfăşurată în mai multe ţări din regiune. Similar, grupul german Hartmann, care activează în domeniul produselor medicale şi de igienă, oferă reduceri de 20% pentru tensiometre în mai multe state europene.

Practică obişnuită şi în străinătate

„În România, am ales să denumim acest prgram „Rabla pentru tensiometre" pentru a-l adapta cât mai bine pieţei, această noţiune fiind deja asociată cu achiziţionarea unui produs nou pe baza înlocuirii celui vechi, de acasă", ne-a declarat Adela Brătilă, brand manager Paul Hartmann România. Preţul final variază în funcţie de lanţul în care este comercializat, însă, cu tot cu reducere, se situează undeva la 230 - 250 de lei.

De ce au succes astfel de programe? „Veniturile pacienţilor sunt în general modeste, prin urmare, odată cu acordarea reducerii de preţ, am dorit să oferim tuturor şansa de a achiziţiona un tensiometru de calitate ridicată pe care, altfel, nu şi l-ar permite", spune aceasta, adăugând că s-a observat deja o uşoară creştere a vânzărilor pentru produsul implicat în ofertă.

La cererea clienţilor

Uneori, chiar clienţii sunt cei care cer aplicarea unor programe de acest fel. Este şi cazul Audio-Optica, care oferă acum „Rabla pentru aparate auditive". Discountul variază în funcţie apartul predat. Fără reducere, cel mai ieftin aparat costă 929,4 lei. „Ideea de a aplica programul a venit de la clienţii noştri care, confruntându-se cu problema funcţionării foarte greoaie a Casei de Asigurări de Sănătate şi cu imposibilitatea de a-şi achiziţiona un aparat auditiv nou la preţ integral, ne-au sugerat că ar fi util să dezvoltăm un program „Rabla" pentru a putea folosi astfel aparatele pe care le au deja", spune Mihaela Ionescu, directorul executiv al Audio-Optica.

Este pentru prima dată când clinica are o astfel de ofertă, iar următorul pas este extinderea programului la nivel naţional (în prezent este disponibil doar în Slatina) pentru că există solicitări în acest sens din partea clienţilor, adaugă aceasta. Componenta socială a fost cea care a determinat şi Diverta să ofere astfel de programe pentru cărţi şi jucării. Produsele vechi sunt restaurate şi donate centrelor de copii sau altor instituţii similare, iar clienţii primesc, atunci când le predau, discounturi de 15% (pentru jucării) sau 20% (pentru cărţi).

Ghiozdanele, următoarele pe listă?

Ideea de a aplica aceste programe a venit tot de la clienţi. „Anul trecut am cercetat, am văzut ce caută consumatorul şi am observat îndreptarea acestuia către discounturi", ne-a explicat Flaviu Pastor, directorul de marketing al Diverta. Programul are trei axe: susţinerea pieţei de carte, derularea unei campanii sociale şi de imagine şi creşterea vânzărilor, arată Pastor. Şi în ceea ce priveşte partea comercială, s-a observat o creştere a vânzărilor. Tocmai de aceea, Diverta ar putea extinde programul şi pentru ghiozdane.

„Lama", bună pentru Gillette

În perioada 10 martie -30 aprilie 2011, Gillette a desfăşurat programul „Lama", prin care clienţii primeau o reducere de 30% dacă predau un aparat de ras de unică folosinţă. Consumatorii au răspuns pozitiv programului aplicat în România, Serbia, Bulgaria şi Bosnia, ne-a declarat Teodora Popescu, brand manager Gillette.

120.000 de vouchere în 2011

Iniţiat în vederea stimulării pieţei auto, programul guvernamental s-a bucurat de succes în rândul românilor. Anul trecut au fost casate 190.000 de autoturisme, iar numărul maşinilor noi achiziţioanate prin intermediul acestui proiect se ridică la 63.000. Anul acesta, numărul de vouchere puse la dispoziţie de Ministerul Mediului a fost dublat în martie, ajungând la 120.000. Fiecare tichet are o valoare de 3.800 de lei (833 euro), iar la achiziţionarea unui autoturism nou pot fi utilizate cel mult trei astfel de vouchere.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite