VIDEO Criza n-a lovit piaţa maşinuţelor-machetă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comercializarea machetelor de maşini poate genera cifre de afaceri de peste 200.000 de lei pe an pentru „temerarii“ care au avut curajul să investească în acest domeniu. Românii preferă machete de modele actuale de la constructori germani precum BMW, Mercedes sau Audi. De obicei,nu se uită la preţ, ci la detalii.

Modelismul este un hobby care costă. Evident, nu ajungi să scoţi bani din buzunar ca pentru maşinile reale, dar trebuie să te pregăteşti.

Preţul mediu al unei machete auto în România este de 40 de euro, însă există modele care ajung chiar şi la 600 de euro. Există modele şi mai rare, de 5.000 de euro, însă în România nu s-au găsit prea mulţi clienţi care să plătească pentru o machetă cât ar da pe o Dacia Logan reală.

Scădere temperată

Vlad Chirovici, general manager al firmei Kattara Consulting, reprezentant oficial al mărcilor Maisto, AutoArt, Kyosho şi Signature Models, a început să vândă machete în urmă cu şapte ani, când şi-a dat seama că românii vor maşinuţe mult mai bine realizate decât ce se găsea la acea vreme prin magazine.

Firma sa a avut anul trecut o cifră de afaceri de 200.000 de lei, în scădere cu 15% faţă de 2008. El este convins că şi în 2010 vânzările vor fi aproape la acelaşi nivel înregistrat anul trecut. Chirovici a înfiinţat în 2003 magazinul online www.autoart.ro printr-o investiţie de 2.000 de euro.

„Nu trebuie să ai doar suma de bani la dispoziţie, fiind necesar să te pricepi, nu atât la comerţ, cât la maşini. Când te uiţi la o machetă, trebuie să-ţi dai seama ce valoare are. Diferenţa de preţ constă în detaliu şi finisaj", explică Vlad Chirovici.

Demararea afacerii s-a realizat într-o lună, iar ca orice început a fost dificil. Asta pentru că firmele din Germania şi Austria voiau ca românul să importe cât mai mult, iar el făcea exact pe dos: importa câte puţin din fiecare.

Vânzare exclusiv online

Întreprinzătorul spune că are cheltuieli reduse, pentru că nu are chirie de plătit ca la un magazin, iar transportul machetelor este suportat de client.

De regulă, profitul este reinvestit pentru că Chirovici îşi alimentează constant stocul de machete, modele clasice, dar şi ale ultimelor maşini lansate. De obicei, acestea din urmă apar pe piaţă la o diferenţă de câteva luni după lansarea variantei reale. În prezent, cele mai cerute produse sunt modele de la BMW, Mercedes sau Audi.

„A fost o perioadă în care foarte cerută era şi macheta de Dacia 1310", spune Vlad. Preţul mediu al unei machete auto este de 40 de euro, iar garanţia de un an este valabilă numai pentru defecte de fabricaţie. Cele mai scumpe produse sunt un Bugatti Royale 41 (scala de 1/18, cu o lungime de 40 de centimetri), care costă 2.000 de lei (475 de euro).

Există şi un Bugatti Type 35 ceva mai ieftin, de 900 de lei (215 euro). Acesta din urmă are 20 de centimetri şi este realizat din tablă de cupru, cu uşi, capotă, portbagaj şi capac pentru alimentare care se deschid, uşi cu amortizare, motor detaliat, interior mochetat şi scaune din piele.

Colecţii de 24.000 de euro

Clienţii au vârste cuprinse între 14 şi 80 de ani, însă cei mai mari colecţionari sunt trecuţi de 50 de ani. „Sunt oameni mai retraşi, au venituri suficient de mari, dar şi-ar da toţi banii pe machete. Unii ajung să aibă colecţii de până la 600 de machete", explică Vlad.

În prezent, în România există câteva zeci de colecţionari care deţin peste 600 de machete auto, valoarea unei astfel de colecţii personale ajungând la aproape 24.000 de euro. Asta dacă înmulţim cele 600 de machete cu 40 de euro cât este valoarea medie a uneia.

Ştefan Diaconescu este directorul singurului magazin bucureştean de profil. El a decis să-şi tranforme pasiunea în afacere şi, în septembrie 1991, a deschis firma Hobby Toys. Investiţia iniţială a fost de 3.000 de dolari, activând în domeniul importului şi distribuţiei de trenuleţe electrice şi machete auto. Afacerea i-a depăşit aşteptările, investiţia fiind amortizată în trei luni.

„La început comercializam produse americane, pentru că erau ieftine. Le puteam vinde la 20-25 euro un setul, faţă de preţul minim de acum, de 100 de euro sau 300 de euro", povesteşte proprietarul Hobby Toys. Pentru a-şi mări stocul, care în prezent are o valoare de 30.000 de euro, Diaconescu şi-a vândut colecţia personală. „Aveam în biroul meu 16 vitrine a câte trei rânduri, cred că am avut cea mai mare colecţie. Dar când am constatat că am nevoie de bani, am vândut-o pentru 3.000 de euro", spune Diaconescu.

Cătălin Cojocaru este unul dintre pasionaţii de machete auto, dormitorul apartamentului său fiind transformat în depozit. Are aproximativ 400 de machete, dar şi de motociclete. Totuşi, numărul acestora a fost mai mare, pentru că, de-a lungul timpului, a mai vândut din modele. Pasiunea pentru machete auto a căpătat-o la sfârşitul anilor 2000, când a primit cadou un model Ferrari.

Macheta de aur

Există şi aşa ceva, fiind o machetă a unui model Bugatti Veyron. Dacă maşina reală costă un milion de euro, macheta ei ajunge la 2,4 milioane de euro.

Bijutierul britanic Stuart Hughes şi un producător de machete auto din Elveţia, Robert Gulpen, au creat un Veyron la scara 1/18 din aur, platină şi diamante. Doar trei astfel de maşinuţe vor fi produse la nivel mondial.

Pentru a finaliza construcţia unei machete, producătorii au avut nevoie de două luni. Materialele utilizate la asamblare: aur şi platină de 24 de carate, iar grila frontală - un strat de diamante de 7,2 carate. În plus, toate detaliile modelului de serie se regăsesc la scară şi pe macheta din materiale preţioase, implicit volanul complet funcţional care direcţionează roţile.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite