Criza i-a întors pe turiştii români din Bulgaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Astă-iarnă, dincolo era mai ieftin, dar românii n-au avut bani pentru a-şi rezerva sejururi. Mai târziu, puterea de cumpărare şi-a mai revenit, dar oferta românească a fost mai convenabilă.

Un fenomen surprinzător şi-a făcut apariţia în acest sezon estival pe litoralul românesc: încă din iunie, hotelurile sunt 100% ocupate şi, mai mult, turiştii români care în anii trecuţi preferau Bulgaria îşi petrec vacanţa 2012 în staţiunile noastre. Tour-operatorii care cunosc îndeaproape ambele pieţe turistice au identificat, pentru „Adevărul", câteva dintre motivele pentru care românii şi-au întors faţa către litoralul autohton.

Schimbarea s-a văzut încă din iarnă

„Prezenţa cererii româneşti în turismul bulgar a înregistrat pentru prima dată o scădere în 2012 de aproximativ 11% faţă de anul 2011. Asta în condiţiile în care, din 2008 până în 2011, Bulgaria avea creşteri importante din sosirile românilor, respectiv între 15% şi 20 sau chiar 25% de la un an la altul", ne-a explicat Silviu Cenuşă, directorul general al agenţiei S&S Travel, specializată în pieţele din România şi Bulgaria. El arată că primul semnal de alarmă (pentru bulgari, desigur) a avut loc în momentul rezervărilor timpurii: „Începutul anului 2012 a reprezentat o curbă negativă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar anul 2011 a fost cel în care creşterea segmentului pieţei româneşti în turismul bulgar a încetinit la doar câteva procente".

În opinia specialistului, principalii factori care au dus la încetinirea creşterii şi apoi la descreştere în Bulgaria au fost criza financiară din iarnă şi introducerea regimului all inclusive în România. „Turiştii nu au mai beneficiat de acel discount de 20-25% din tariful de bază. În momentul în care s-a ajuns la rezervările cu tarife standard, evident totul a părut mai scump. În acelaşi timp au existat hoteluri din Bulgaria care au ridicat semnificativ tarifele, iar piaţa românească este extrem de sensibilă la orice modificare în sens crescător a tarifelor".

Per ansamblu, s-a creat astfel o conjunctură extrem de favorabilă litoralului românesc, hotelierii trebuind acum să profite la maximum şi să ofere servicii ireproşabile turiştilor. „Este cunoscut faptul că un turist mulţumit aduce alţi cinci turişti, pe când unul nemulţumit scade numărul turiştilor cu 10", ne-a mai spus Silviu Cenuşă.

Potrivit datelor S&S Travel, „un hotel de trei stele all inclusive în Romania, în plin sezon, implică un cost de aproximativ 54 de euro de persoană per noapte, în timp ce în Bulgaria tariful este de 49 de euro". De asemenea, „un hotel de patru stele all inclusive în România, în plin sezon, costă 60 de euro de persoană per noapte, în timp ce în Bulgaria tariful este de 57 de euro. Pentru exemplificare s-au folosit hoteluri cu amplasare similară faţă de plajă şi cu servicii similare, iar ca staţiuni am folosit Mamaia şi Nisipurile de Aur".

Ce mai pot face românii

La rândul său, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii, Dan Matei Agathon, a observat că introducerea sistemului all inclusive a stârnit curiozitatea turiştilor, aceştia devenind promotorii litoralului românesc. Pe viitor, pentru ca revenirea românilor să nu fie doar o victorie conjuncturală, „hotelierii trebuie să continue cu maximă seriozitate oferta pachetelor all inclusive, iar autorităţile trebuie să se mobilizeze pentru dezvoltarea infrastructurii".

În acelaşi timp, reintroducerea poliţiei plajei, curăţenia pe domeniul public şi crearea unor consilii pentru fiecare staţiune (formate din hotelieri şi din oficialii locali) ar putea fi soluţia pentru menţinerea litoralului autohton în preferinţele românilor. Nu în ultimul rând, „sezonul 2013 trebuie pregătit începând din iarnă, nu este posibil să pregăteşti litoralul pentru turişti de abia în mai", conchide liderul patronal.

Şi la munte s-a inversat trendul

În ultimii doi ani, numărul turiştilor bulgari care aleg ca destinaţie staţiunile montane româneşti este într-o continuă creştere, contrar percepţiei generale, arată tour-operatorii. Prin urmare, „nu este o misiune imposibilă să putem atrage şi mai mulţi turişti români în munţii noştri", subliniază ei. Depinde mult de ofertele cu care vor veni hotelierii şi de serviciile acestora, astfel că „este interesant de observat ce se va întâmpla în sezonul rece, dacă acest trend se va extinde şi asupra zonelor montane", a încheiat Silviu Cenuşă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite