Criza a „dezumflat“ şi piaţa anvelopelor auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Distribuitorii şi vânzătorii de cauciucuri au cifre de afaceri mai bune doar în sezonul rece. Criza din industria auto se resimte şi în piaţa de anvelope. Comparativ cu anul trecut, în primele şase luni din 2010, vânzările au fost mai mici cu 15-20%.

Fabricanţii, comercianţii şi service-urile de anvelope au reuşit să contracareze vânzările slabe din timpul anului doar prin recordurile înregistrate odată cu prima zăpadă. „Pentru noi, segmentul anvelopelor de iarnă a reprezentat aproape 50% din vânzările de pe întregul an", spune Ovidiu Bălan, director general Goodyear Dunlop Tires România. El declară că piaţa din România are potenţial de creştere şi se aşteaptă ca, până în 2015, volumul total să ajungă la 10 milioane de unităţi.

„Clienţii sunt mai strânşi la pungă"

La rândul său, Marius Nicolescu, director de marketing la Autosoft, a declarat pentru „Adevărul" că, dacă nu avea bafta unei ierni grele, afacerea pe care o conduce ar fi fost mai aproape de faliment. Reprezentanţii companiei Şama Service spun că cifra de afaceri din prima jumătate a acestui an este cu 15% mai mică faţă de 2009.

„Multe companii au renunţat la flotele de maşini, iar proprietarii de automobile sunt mai strânşi la pungă anul acesta", a declarat, pentru „Adevărul", Cătălin Stoicescu, director executiv Şama Service.

El spune că 80% din clienţii reţelei pe care o conduce era formată din flotele de maşini de la companii, în timp ce 20% sunt persoane fizice. În unităţile Şama, 75% din clienţi vor anvelope premium, 20% cumpără produse de calitate medie, iar 5% se orientează către cele cu preţ foarte mic.

Miercurea, ziua cea mai slabă

Stoicescu mai spune că aproape jumătate din vânzări se fac în lunile noiembrie şi decembrie. Dacă iarna intră în service chiar şi 150 de maşini pe zi, vara abia ajung 20 de automobile. Cătălin Stoicescu declară că cea mai slabă zi din săptămână este miercurea. Asta pentru că luni şi marţi ajung în service cei care au avut probleme cu anvelopele în weekend, iar joi şi vineri îi vizitează cei care vor să plece la sfârşit de săptămână cu maşina.

Mai mult, reprezentantul Autosoft speră ca de anul acesta să intre în vigoare obligativitatea echipării automobilelor cu anvelope de iarnă în perioada sezonului rece, decizie care ar spori vânzările cu 15%. Iarna, într-o singură unitate Autosoft, pot intra zilnic până la 200 de automobile, iar vara, cel mult 20 de maşini.

Marius Nicolescu spune că, în reţeaua Autosoft, clienţii majoritari sunt cei care cumpără anvelope de buget, cam 45%, în timp ce 35% vor un produs premium. Doar 20% din clienţii service-ului vor pneuri de o calitate medie.

Adâncime minimă: 1,6 milimetri

Este foarte importantă adâncimea profilului căii de rulare, reglementat de lege la minimum 1,6 milimetri. Dacă şofaţi având un profil mai puţin adânc, riscaţi să fiţi amendat sau să primiţi puncte de penalizare. Indicatorii de uzură ai căii de rulare (TWI ) reprezintă un reper important de apreciere a adâncimii acesteia.

TWI sunt nervuri aflate în principalul canal longitudinal al căii de rulare, distribuite uniform de-a lungul circumferinţei anvelopei, nervuri care ajung să fie la acelaşi nivel cu profilul căii de rulare atunci când este atins nivelul minim legal de 1,6 milimetri.

Cauciucul nu se schimbă la prima ninsoare

Românii încă nu s-au învăţat că anvelopele de iarnă nu se schimbă fix în ziua în care a căzut primul fulg de zăpadă. Tehnic vorbind, atunci când temperatura mediului înconjurător a scăzut sub 7 grade Celsius, ar cam trebui să schimbi cauciucurile de vară cu cele de iarnă. Specialiştii susţin că iarna este îmbulzeală la service-urile de anvelope, fiindcă atunci eşti pus în situaţia de a fi obligat să schimbi cauciucul.

Altfel, nu prea ai cum să pleci cu maşina din parcare. Cum era de aşteptat, există şi reversul medaliei, adică şoferi care merg cât e vara de lungă cu anvelopele de iarnă. Iar riscurile sunt destule. Aderenţa este foarte slabă în momentul unei frânări mai puternice. Mai intervine şi uzura mult mai rapidă a anvelopei. În plus, stabilitatea unui automobil echipat cu pneuri de iarnă, în timpul verii, este foarte slabă.

Aici există pericolul unui derapaj necontrolat, pentru că părţile exterioare ale anvelopei de iarnă sunt mult mai moi decât la una de vară. Chiar dacă nu se poate face un calcul exact, experţii spun că, în funcţie de calitatea anvelopei, dar şi a condiţiilor de exploatare, poţi utiliza un set cel mult 100.000 de kilometri sau cinci ani. ; Iulian Buduşan

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite