Creşterea vitezei la CFR costă miliarde

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În România, media de viteză a trenurilor este acum la 70% din potenţialul proiectat al liniilor de cale ferată. Administratorul liniilor de cale ferată din România cere Guvernului investiţii de 3,6 miliarde de lei în 2010 pentru creşterea vitezei trenurilor peste nivelul proiectat.

Cinci vagoane ale unui tren au sărit de pe şine pe ruta "abonată" la deraieri lângă Petroşani

Subvenţii insuficiente pentru CFR Călători

„Naşa” unui tren automotor este cercetată pentru luare de mită

Actul adiţional pe 2010 al Contractului de Activitate încheiat pe perioada 2008-2011 între Ministerul Transporturilor şi CFR SA, obţinut de „Adevărul", prevede între altele reducerea restricţiilor şi a numărului de puncte periculoase, ca şi creşterea vitezelor de circulaţie pe calea ferată.

Pentru cel din urmă obiectiv - creşterea vitezei - sunt prezentate câteva calcule din care reiese că, acum, raportul dintre viteza medie existentă şi cea proiectată este de 0,73. Adică, pe o linie cu viteză proiectată pentru 100 de kilometri pe oră se circulă doar cu 73 de kilometri pe oră.

Ei bine, numai pentru a păstra infrastructura feroviară astfel încât acest raport să se menţină ar trebui ca statul să investească 1,06 miliarde de lei. Pentru ca raportul să ajungă la 1 (adică viteza existentă să fie de 100 km/oră pe linie proiectată la 100 km/oră) ar mai trebui 911,1 milioane de lei.

Şi, în continuare, pentru ca raportul să fie supraunitar, adică viteza trenurilor să ajungă la o medie de 160 km/oră, CFR mai cere investiţii de încă 1,66 miliarde de lei. Astfel că, în total, potrivit documentului citat, ar fi nevoie de 3,6 miliarde de lei (aproximativ 880 de milioane de euro) pentru ca românii să beneficieze de o viteză rezonabilă a trenurilor.

Marfarele întârziemai puţin

Raportul de 0,73 referitor la viteza pe calea ferată este evidenţiat în Contractul CFR şi prin faptul că, pentru 2010, viteza medie proiectată este de 90,1 km/h, în timp ce viteza asigurată va fi de numai 66,2 km/h.

De aici este dedus şi un alt indicator care arată „performanţele" actuale de pe calea ferată: minutele de întârziere. În cazul trenurilor de călători, este consemnată o medie de aproape două minute/tren la suta de kilometri parcurşi. În cazul celor de marfă, media întârzierilor este de numai 1,6 minute.

În concluzie, pentru a rămâne doar cu aceste întârzieri ale trenurilor, statul trebuie să cheltuiască un miliard de lei; pentru a le reduce semnificativ mai e nevoie de încă aproape un miliard, iar pentru a scăpa definitiv de acest neajuns trebuie investiţi încă 1,6 miliarde de lei. Ce variantă
alegeţi?

Subvenţii mai mari pentru CFR Călători

CFR Călători ar putea primi în acest an de la bugetul de stat subvenţii de 956,25 milioane de lei, mai mult cu 56% decât a primit anul trecut - 612,24 milioane de lei. Suma nu acoperă, însă, decât aproape jumătate din necesarul companiei pentru 2010.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite