Creşterea contrabandei a dublat cantităţile de ţigări distruse de producătorii din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creşterea preţurilor la ţigări, ca urmare a introducerii, în luna mai, a taxei pe viciu a dus la creşterea explozivă a contrabandei şi contrafacerii în acest domeniu. Avansul semnificativ în

Creşterea preţurilor la ţigări, ca urmare a introducerii, în luna mai, a taxei pe viciu a dus la creşterea explozivă a contrabandei şi contrafacerii în acest domeniu. Avansul semnificativ în ultima perioadă pe care l-au înregistrat aceste fenomene se reflectă şi în cantităţile de ţigări ce revin, spre distrugere, producătorilor din România. Numai în octombrie, spre exemplu, producătorii de ţigări din România au primit spre distrugere tot atâtea pachete cât în întreg anul 2005.
Producătorii din România primesc spre distrugere ţigările de contrabandă şi contrafăcute ale căror branduri le aparţin şi, în funcţie de cota de piaţă deţinută, li se distribuie şi celelalte branduri, care nu se produc în România, dar ajung, ilegal, în ţara noastră. "Dacă anul trecut am distrus 205.000 pachete de ţigări de provenienţă ilicită, respectiv de contrabandă şi contrafăcute, în perioada ianuarie-aprilie am primit 380.000 de pachete, iar numai în octombrie - 234.000", a declarat, pentru Adevărul, Gilda Lazăr, director corporate affairs la JTI România.
ţigările ieftine, în vizorul contrabandiştilor
şi British American Tobacoo (BAT) confirmă avansul semnificativ al acestui fenomen, semnalând, totodată, creşterea, la cote alarmante, a contrabandei cu ţigări. "În tot anul 2005 am distrus 1.449.000 de pachete de ţigări contrafăcute şi de contrabandă. În 2006, până în acest moment (n.r.- ieri) am distrus 1.440.000 de pachete. Fenomenul este, clar, în continuă creştere, din cauza avansului contrabandei", a declarat, pentru Adevărul, Adrian Popa, director corporate affairs al BAT România. Potrivit acestuia, piaţa neagră a ţigărilor din România, "aprovizionată" din contrabandă şi contrafacere, reprezintă 14,7% din consumul total. "70% din ţigările de contrabandă din România sunt din sectorul celor ieftine", a precizat Popa. Potrivit unui studiu furnizat de către BAT, Galaxy Tobacco, fosta Societate Naţională Tutunul Românesc, producătorul ţigărilor "Carpaţi" deţine o cotă de piaţă de 3,2%. Conform cifrelor furnizate de Marcel Kadar, directorul societăţii, numai în 2005 însă au fost primite spre distrugere aproximativ un milion de pachete. "Se înregistrează un puternic trend crescător, pe fondul creşterii contrabandei", a declarat, pentru Adevărul, directorul Galaxy Tobacco. Potrivit acestuia, efectul contrabandei asupra bugetului statului este foarte puternic. "Dacă se calculează doar acciza minimă aferentă cantităţii de ţigări distrusă anul trecut, rezultă o pagubă de 700.000 de euro", apreciază Kadar.
Potrivit producătorilor de ţigări din România, piaţa autohtonă de ţigări a fost invadată, mai nou, de branduri necunoscute. "Dintre ţigările care ne sunt distribuite spre distrugere, aproximativ 10% sunt braduri JTI. Restul sunt ţigări cu denumiri necunoscute, precum Leana, Fermier, Death, Death light, Turneu, Nistru, Man sau Maiwant", a declarat Gilda Lazăr. "La putere" mai sunt totodată, potrivit reprezentantului GTI, şi ţigările ieftine - branduri oarecum cunoscute, produse majoritatea în Republica Moldova şi introduse ilegal în România, precum Plai, MT sau Plugarul.
2,4 milioane de pachete de ţigări contrafăcute
Potrivit unei situaţii a Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră (IGPF), în perioada ianuarie-septembrie 2006 au fost confiscate în punctele de trecere a frontierei 48.038.600 ţigarete contrafăcute, purtând mărci internaţionale protejate, adică peste 2,4 milioane de pachete. Una dintre acţiunile IGPF din acest an a vizat, spre exemplu, 14 puncte de trecere a frontierei, aflate pe raza a şapte judeţe şi două Zone Libere, respectiv Curtici şi Constanţa Sud-Agigea. La acel moment au fost confiscate peste 1,9 pachete de ţigări contrafăcute, ce purtau însemnele mărcilor Rohnson, Sovereign şi Memphis, în valoare totală de 2 milioane de euro.

Top 3 cota de piaţă
1. British American Tobacoo (BAT) - 38,1%
2. Philip Morris - 30,6%
3. JTI - 23,3%
Sursa - Studiu privind cota de piaţă, realizat în septembrie a.c. şi furnizat de BAT.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite