Conturile inactive: câte bordeie, atâtea obiceie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Băncile îşi permit să penalizeze neutilizarea conturilor de către clienţi şi o fac diferit de la o instituţie de credit la alta Clienţii care nu-şi folosesc contul bancar un anumit

Băncile îşi permit să penalizeze neutilizarea conturilor de către clienţi şi o fac diferit de la o instituţie de credit la alta

Clienţii care nu-şi folosesc contul bancar un anumit timp se pot trezi cu el blocat sau plătesc un comision de administrare mai mare, drept penalizare.

Să fii client al unei bănci îţi dă de multe ori dureri de cap. Multe dintre condiţiile impuse clienţilor nu sunt cunoscute de aceştia pentru că nu apar pe niciuna dintre paginile contractelor stufoase semnate.

Este şi cazul contului curent despre care clientul nu ştie de la bun început că poate deveni inactiv la câteva luni de la neutilizarea lui. De exemplu, dacă ai un card la Raiffeisen Bank şi nu îl foloseşti timp de trei luni, contul este blocat automat, deşi ai bani în el.

"Este un card pe care îl folosesc de obicei când plec în străinătate. Am avut surpriza neplăcută de a nu putea retrage numerar atunci când am avut nevoie", se plânge un client al Raiffeisen Bank.

Întrebând la bancă despre această problemă, clientul a aflat că, la trei luni de la neutilizarea cardului, contul curent aferent devine inactiv. "Banca nu mă anunţase nimic. Am citit şi contractul şi nici aici nu se menţiona nimic despre o astfel de situaţie", a mai spus acesta. Numai după solicitarea pe care a făcut-o la una dintre sucursalele băncii, contul a fost reactivat.

Două variante de răspuns

Am sunat şi noi la serviciul de informaţii al Raiffeisen Bank, unde operatorii ne-au oferit două versiuni diferite. Întâi ni s-a spus că, deşi sunt bani în cont, inactivarea acestuia intervine după trei luni fără nicio tranzacţie, iar comisionul de administrare lunar (1,5 lei) nu se mai aplică.

Potrivit celei de-a doua variante, care o infirmă pe prima, blocarea cardului este imposibilă atât timp cât sunt suficienţi bani în cont de unde să fie retras în fiecare lună comisionul, considerat a fi o tranzacţie.

Conturi închise automat

Pornind de la această situaţie, am încercat să aflăm ce condiţii aplică şi alte bănci în acelaşi caz. La Volksbank şi la UniCredit Ţiriac Bank, conturile pe care nu s-a operat nicio tranzacţie timp de şase luni se închid automat. Totuşi, clientul este notificat cu ceva timp înainte de a se opera închiderea contului.

În acest caz, există două variante. Dacă vrei să-ţi păstrezi contul, trebuie să anunţi banca în termenul comunicat. Însă, dacă nu reuşeşti să soliciţi păstrarea contului, banca dispune închiderea acestuia, iar pentru recuperarea banilor trebuie să te adresezi sucursalei unde contul a fost deschis.

Nu utilizezi, plăteşti mai mult!

La Bancpost, neutilizarea contului nu se penalizează prin blocarea acestuia, ci prin perceperea unor comisioane de administrare lunare cu mult mai mari. Dacă nu se efectuează nicio tranzacţie pe cont timp de un an, contul devine dormant (inactiv), iar comisionul de întreţinere urcă de la 1,5 lei la 10 lei pe lună.

Ca să reactivezi contul, şi, implicit, să plăteşti un comision mai mic, trebuie doar să efectuezi o tranzacţie. Practic, accesul tău la card nu va fi niciodată îngrădit, ci doar neutilizarea va fi penalizată.

La BCR, dacă o persoană fizică are bani în cont, acesta va fi tot timpul activ. Cei de la OTP Bank trimit clienţilor o notificare în care solicită să informeze banca dacă doreşte sau nu să-şi menţină contul activ. Acest lucru se întâmplă însă numai atunci când, timp de 12 luni, nu se efectuează nicio tranzacţie pe un cont gol.

Nu toate conturile devin inactive

Pe de altă parte, sunt bănci care nu efectuează blocarea conturilor în niciuna dintre situaţiile de mai sus. De exemplu, la Credit Europe Bank, conturile nu devin dormante chiar dacă nu se efectuează nicio tranzacţie într-un anumit interval de timp, şi chiar dacă nu sunt bani în cont. În cazul clienţilor ING Bank, atributul "dormant" oferit conturilor fără tranzacţii timp de şase luni este doar un status. Contul se comportă normal şi se pot efectua tranzacţii.

Infoline-ul te informează eronat

Deşi serviciul de informare a clienţilor ar trebui să ofere explicaţii corecte într-o astfel de situaţie, practica dovedeşte contrariul. Încercarea de a verifica informaţiile primite de la operatori te aruncă într-o altă necunoscută. Mai exact, la aceeaşi solicitare adresată aceleiaşi bănci, răspunsurile primite au fost diferite. CEC Bank, BRD, ABN Amro şi Raiffeisen Bank sunt băncile ale căror operatori au oferit explicaţii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite