Consiliul IMM susţine schimbările din Codul fiscal, dar nu e de acord cu creşterea penalităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR) ne-a transmis un comunicat în care îşi exprimă poziţia faţă de proiectul prin care Guvernul va schimba Codul fiscal. Confederaţia patronală este de acord cu majoritatea măsurilor prevăzute, dar precizează că „nu poate susţine“ creşterea penalităţilor, pe care le consideră „excesive“.

În comunicat, CNIPMMR îsi exprimă susţinerea pentru următoarele măsuri cuprinse în proiectul de modificare a Codului fiscal, care „vor avea efecte pozitive“ pentru IMM-uri:
1. Introducerea sistemului TVA la încasare, care presupune colectarea taxei la momentul încasării contravalorii livrărilor/prestărilor efectuate. Contribuabilii eligibili pentru aplicarea acestei măsuri sunt cei cu o cifră de afaceri inferioară plafonului de 2.250.000 de lei. Pentru aceşti
contribuabili regimul este obligatoriu. Sistemul nu se aplică în cazul livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii a căror contravaloare este încasată, parţial sau total, cu numerar şi/sau substitute de numerar de către persoana impozabilă eligibilă pentru aplicarea sistemului TVA la încasare;
2. Majorarea procentului deducerii suplimentare la calculul profitului impozabil de la 20% la 50% care se aplică asupra cheltuielilor eligibile pentru activităţile de cercetare-dezvoltare în vederea relansării creşterii, a investiţiilor şi a ocupării forţei de muncă, precum şi în vederea sporirii competitivităţii României;
3. Precizări exprese privind excluderea de la reţinerea la sursă a impozitului reprezentând plăţi anticipate în contul impozitului anual pentru contribuabilii care desfăsoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere si au obligaţia de înregistrare fiscală.
De asemenea, CNIPMMR îşi exprimă susţinerea pentru următoarele măsuri cuprinse în proiectul de modificare a Codului de procedură fiscală, care „vor avea efecte pozitive“ pentru IMM-uri:
1. Reducerea penalităţii de întârziere datorată pentru neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale principale percepută pentru întârzieri de peste 60 de zile de la 15% la 10%;
2. Reglementarea datei depunerii declaraţiei fiscale, în situaţia în care contribuabilul depune declaraţia însă aceasta nu a fost validată ca urmare a unor erori de completare. Astfel, se propune, ca regulă generală, ca data depunerii să fie data validării potrivit mesajului electronic transmis contribuabilului. Totodată, se propune şi o regulă specială în cazul contribuabililor care depun la termenul prevăzut de lege declaraţia însă, în procesul de validare, au fost detectate erori. În acest caz se va recunoaste respectarea termenului dacă contribuabilul depune o declaraţie corectă până în ultima zi lucrătoare a aceleiasi luni;
3. Reglementarea unei excepţii de la ordinea de stingere în cazul amenzilor de orice fel, precum şi în cazul obligaţiilor fiscale suplimentare stabilite de organele de inspecţie fiscală în sensul ca stingerea să se efectueze potrivit opţiunii contribuabilului.

Cu ce nu sunt de acord întreprinzătorii

CNIPMMR precizează că "nu îşi poate exprima susţinerea" pentru următoarele măsuri cuprinse în proiectul de modificare a Codului de Procedură Fiscală, care „vor avea efecte negative majore":
- Creşterea penalităţilor, prin instituirea pentru obligaţiile fiscale de plată nedeclarate de contribuabil si stabilite de organele de inspecţie fiscală, a unei sancţiuni cu o penalitate de 30% din obligaţiile fiscale principale de plată individualizate în decizia de impunere. Aplicarea
penalităţii nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor, penalităţilor de întârziere sau majorărilor de întârziere, fiind suplimentară faţă de acestea.
- Penalitatea se face venit la bugetul căruia îi aparţine creanţa principală stabilită de organele de inspecţie fiscală. Penalitatea reprezintă creanţă fiscală accesorie si are regimul juridic al acesteia.
- Se instituie penalităţi excesive, cumulate, de peste 42,4% pentru 60 de zile de întârziere (reprezentând o creştere cu 25%, raportat la cuantumul anterior al penalităţilor de 17,4%)
- Dobânda de întârziere este de 0,04% pentru fiecare zi de neplată
- Penalitatea de întârziere de 10% din obligaţiile fiscale principale rămase nestinse
- Penalitatea de 30% din obligaţiile fiscale principale de plată individualizate în decizia de impunere.
Măsura va avea efecte negative majore asupra mediului de afaceri şi „va determina subiectivismul, arbitrariul funcţionarilor şi creşterea corupţiei“, arată CNIPMMR. Iată şi motivele:
** pentru aplicarea penalităţilor nu există criterii care să elimine arbitrariul si subiectivismul funcţionarilor cu atribuţii de control fiscal, ceea ce în contextul cresterii cu 25% a cuantumului penalităţilor va favoriza în mod evident cresterea corupţiei;
** menţinerea penalităţilor foarte ridicate, în contextul crizei economice si a plăţilor întârziate, mai ales în contractele de achiziţie publică, va genera falimentul multor agenţi economici;
** lipsa unor măsuri complementare celor sancţionatorii nu va asigura realizarea scopului măsurii.

„In dubio contra fiscum“

În contextul modificărilor frecvente ale actelor normative si a multor necorelări între dispoziţiile legale în vigoare, este necesară recunoasterea principiului „in dubio contra fiscum“.
Potrivit acestui principiu, în caz de orice dubiu asupra normei aplicabile, susceptibilă de interpretări ambigue sau
multiple ori privind existenţa faptului impozabil sau naturii acestuia, să se aplice situaţia cea mai favorabilă contribuabilului, pentru ca acesta să nu fie sancţionat pentru imperfecţiunile cadrului normativ, precizează Consiliul IMM.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite