Conpet va deveni transportatorul unic prin conducte al titeiului si produselor petroliere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conpet este operatorul sistemului national de transport al titeiului, gazolinei si etanului prin conducte, aprovizionand rafinariile din Romania cu titei intern si din import. Se desfasoara prin 4.500

Conpet este operatorul sistemului national de transport al titeiului, gazolinei si etanului prin conducte, aprovizionand rafinariile din Romania cu titei intern si din import. Se desfasoara prin 4.500 km de conducte si se dezvolta pe raza a 23 de judete. Foarte curand, societatea se va mari prin asimilarea conductelor de transport al produselor petroliere, benzina si motorina, precum si a vagoanelor cisterna, din patrimoniul Petrotrans. Unificarea activitatilor se va face in concordanta cu strategia guvernului in sectorul petrolier si conform OUG 35/29 ianuarie 2004. In urma unificarii, Conpet va indeplini functia de transportator unic prin conducte al titeiului si produselor petroliere, sistemul nou creat avand o lungime de conducte de 6.000 km. Bazat pe indicatorii economico-financiari din ultimii doi ani ai societatii, Petre Petrescu, directorul general al Conpet SA, este optimist in ceea ce priveste un "Conpet largit". Din interviul acordat ziarului Adevarul reiese foarte clar faptul ca profitul societatii pe 2003 ar fi fost cu 210 miliarde lei mai mare, daca acesti bani nu s-ar fi cheltuit pentru paza si siguranta conductelor Conpet. In perspectiva devenirii unui transportator unic, se pare ca aceste cheltuieli vor fi mult diminuate. Dincolo, insa, de optimismul managerilor Conpet, sarcina lor nu va fi usoara. Totusi, foarte important este "sa fie titei in conducte".
Investitii de 64 milioane de dolari in siguranta conductelor
- Domnule director, cum evaluati anul 2003, cunoscut fiind faptul ca a existat o diminuare a cantitatii de titei transportat intre aprilie si septembrie 2003?
- Din acest punct de vedere, nu a fost un an usor, dar am reusit sa realizam toate obiectivele angajate. Am continuat programul de investitii, care a facut pasi importanti spre finalizare. Acesta face parte dintr-un proiect amplu, derulat in ultimii ani, situat la un nivel de 125 milioane de dolari. In acest context, profitul firmei pentru 2003 a fost de 20 de miliarde lei net, cu 5 miliarde lei mai mult decat a fost prevazut in bugetul pentru anul trecut.
- Pe ce s-au axat investitiile Conpet?
- Cel mai important proiect de investitii al societatii se concentreaza pe reabilitarea sistemului national de transport al titeiului prin conducte, ca parte integranta a proiectului de modernizare a sectorului petrolier romanesc. Proiectul a fost realizat cu sprijinul Bancii Mondiale - 52,66 milioane pana in prezent, dar si din resurse proprii - ceea ce insumeaza 64,86 milioane dolari pana la aceasta data. Investitiile vizeaza direct inlocuirea conductelor si automatizarea proceselor din statiile de pompare prin: modernizarea si sistematizarea statiilor de pompare, instalarea unui sistem SCADA si instalarea unui sistem propriu de telecomunicatii. In urma implementarii acestui amplu proiect, rezultatele vor fi salutare.
In primul rand, va creste securitatea in operare a sistemului de transport, se vor reduce pierderile din transport, se va optimiza consumul de energie si combustibili si se va reduce impactul asupra mediului. Lucrarile de investitii ale acestui proiect se vor finaliza in 2004.
- Conductele Conpet impanzesc, practic, toata tara, iar spargerile date conductelor au ridicat serioase probleme de mediu. Cum incercati sa rezolvati aceasta problema pentru care Uniunea Europeana sta cu ochii pe Romania, dar ne preocupa si pe noi, romanii?
- Intr-adevar, protectia mediului este o mare problema generata de accidentele tehnice sau coroziune, dar si de spargerile date de grupuri de infractori. De aceea, unul din obiectivele cele mai importante din proiectul de reabilitare realizat de Conpet este tocmai cel care vizeaza reducerea impactului asupra mediului si cresterea sigurantei in exploatare. Pentru 2004, programul de protectia mediului cuprinde:
- lucrari pentru protectia solului si apelor subterane: reparatii de conducte, reparatii capitale si modernizari de rezervoare si reconstructia ecologica a suprafetelor poluate, sumele alocate fiind de 70 miliarde lei;
- lucrari pentru protectia apelor: consolidari ale unor traversari de cursuri de ape si achizitionarea de mijloace si echipamente de interventie pentru poluari accidentale;
- lucrari pentru dezafectarea unor batale de reziduuri petroliere;
- lucrari de asigurare a unor surse de apa si de realizare canalizari in 16 statii de pompare.
Pentru anul 2004, volumul total al cheltuielilor cu lucrarile de protectia mediului se ridica la 171,077 miliarde lei.
Incepand cu anul 2003, Conpet a demarat strategia de integrare a mediului, cu toate componentale sale, in politica Uniunii Europene din domeniu si implementarea unei parti din aquisul comunitar din domeniul protectiei mediului.
Unul din obiectivele majore ale anului 2004, in problematica de mediu, este imbunatatirea colaborarii cu factorii interesati, respectiv autoritatile locale si autoritatile de mediu, avand in vedere faptul ca societatea isi desfasoara activitatea pe raza a 23 de judete.
200 miliarde lei, pretul platit de Conpet in 2003
pentru paza conductelor
- Una din marile probleme ale Conpet o reprezinta atacurile date de infractori conductelor de titei. Acestea aduc mari prejudicii mediului, dar si pentru Conpet. La cat s-au ridicat pierderile in 2003?
- Inca din 2000 incercam sa gasim modalitati pentru a rezolva aceasta problema, cerand imperios si sprijinul statului. Izolat, Conpet nu ar fi facut fata. Printr-o hotarare de guvern, s-a creat cadrul legal pentru paza conductelor cu unitati de jandarmi, fapt care a dus la reducerea substantiala a furturilor. Statul a hotarat pedepse din ce in ce mai mari, care au diminuat mult elanul infractorilor. Apoi, punctele fierbinti si zonele cele mai sensibile sunt controlate prin sistem video, conductele fiind racordate la sistemul de control si supraveghere din partea jandarmeriei, completata cu supravegherea unor firme de paza private. Zonele mai putin expuse sunt supravegheate de angajatii Conpet. Atacurile s-au diminuat drastic, dar cheltuielile Conpet pentru paza conductelor au depasit 200 miliarde lei in 2003.
- Foarte curand, Conpet va coopta si conductele de transport al produselor petroliere din Petrotrans. Nu se vor dubla problemele?
- Dimpotriva, apar avantaje foarte clare. Concret, acestea vor fi: transportator unic, o abordare unitara a transportului pe conducte, reglementari valabile pentru ambii operatori si reducerea costurilor prin comprimarea sistemelor de supraveghere la conductele cu traseu comun.
In plus, unitatea de management inseamna eficientizarea intregului sistem de transport, iar prioritatile vor fi stabilite cu mai mare acuratete.
Conpet - un barometru al mediului economic romanesc
- Doamna director, Conpet poate fi condusa ca o afacere, generatoare de profit?
- Desigur, cifrele dovedesc acest lucru. Desi Conpet este furnizor captiv de servicii, poate fi condus ca o afacere. Depinde, insa, foarte mult de functionarea operatorului final, cel caruia ii furnizam produsele petroliere. In acest context, anul 2003 ne-a creat atat probleme, cat si satisfactii. Trimestrul unu si patru au fost perioada in care am transportat mult si am realizat o cifra de afaceri de 60 milioane de dolari, iar gradul de lichiditate al firmei a fost foarte bun. Tot in 2003, am redus la jumatate soldul creantelor neincasate - la 313 miliarde lei in 2003, fata de 600 miliarde lei in 2002. Totodata, am asigurat plata la scadenta a tuturor furnizorilor de proiecte pentru modernizare. In iunie anul trecut, am inchis un imprumut cu Banca Mondiala, in valoare de 53,2 milioane de dolari, care se deruleaza inca din 1994. Iar pentru investitii, societatea a cheltuit si din surse proprii 34 milioane de dolari. Ca director economic al unei societati precum Conpet, pot afirma ca in 2003 mediul economic din Romania s-a imbunatatit sensibil. Dovada este faptul ca toti clientii si-au achitat la scadenta datoriile, fapt care a redus la jumatate soldurile neincasate.
- Ati sprijinit indicatorii economico-financiari si prin masuri manageriale?
- Ne-am concentrat puternic si pe reducerea costurilor pentru a putea tine situatia sub control. Controland bine costurile, am reusit sa stabilizam tarifele. Foarte importanta a fost decizia de a crea centre de cost in toata societatea, fiecare stiind "ce" si "cat" are de cheltuit. Numai o interventie accidentala sau o avarie ar fi determinat un cost suplimentar.
- Cum sta Conpet cu datoriile la buget?
- Absolut toate datoriile la bugetul de stat si bugetele locale sunt platite la scadenta. Nu avem nici o intarziere. In 2003, am inchis si esalonarea de 50 miliarde lei care exista din 1999. Remarc faptul ca pentru Conpet, care are anumite limite prin faptul ca este furnizor captiv, este esentiala promptitudinea cu care clientii isi platesc serviciile. Anul 2003 a fost foarte bun si din acest punct de vedere.
- Din aceasta perspectiva, cum vedeti anul 2004?
- Sunt optimista. Asa cum spuneam, Conpet este barometrul mersului economic din Romania. Acesta s-a imbunatatit foarte mult inca din 2003, fapt care ne face sa consideram ca, alaturi de sursele de la Banca Mondiala, vom realiza propriile noastre resurse financiare pentru dezvoltarea firmei si continuarea proiectelor de investitii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite