Concurenţă mare la închirierea liniilor CFR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Administratorul Căilor Ferate Române scoate la licitaţie 34 de tronsoane feroviare pe care se vor „bate“ toţi operatorii privaţi, având în vedere potenţialul de business al traseelor.

După mai multe luni de aşteptare şi incertitudini, a venit în sfârşit momentul în care CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, s-a hotărât să închirieze liniile ferate neinteroperabile. În Scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI se prevede „închiderea sau închirierea" unor linii ferate, iar varianta închiderii a fost intens criticată de operatorii feroviari privaţi. Acum sunt scoase la închiriere tronsoane care - cel puţin din punctul de vedere al particularilor - au un mare potenţial de exploatare.

Aşadar, 34 de tronsoane sunt propuse pentru închiriere printr-o licitaţie ce va avea loc săptămâna viitoare (în 10 noiembrie), la sediul Bursei Române de Mărfuri din Bucureşti. Dintre aceste tronsoane, majoritatea au potenţial industrial, în sensul că sunt utilizate mai mult pentru transportul de mărfuri decât pentru călători. Urmează liniile cu potenţial de navetă, care fac legătura între oraşe, şi cele cu potenţial turistic (mai ales în Bucovina şi în zona Dunării), la care investitorul ar trebui să se asocieze cu turoperatorii locali pentru a le pune în valoare.

„Cred că va fi concurenţă mare, toţi operatorii privaţi existenţi acum pe piaţa românească sunt interesaţi de aceste linii", ne-a declarat Stelian Frăţilă, directorul executiv al companiei Via Terra Spedition. El apreciază că momentul licitaţiei este oportun atât pentru CFR (care „nu avea ce face cu aceste linii"), cât şi pentru transportatori. „Este o oportunitate de afaceri pentru noi şi credem că liniile care vor avea cea mai mare căutare sunt cele pe care traficul este mai intens. Momentan, nu vizăm linii pe care se desfăşoară trafic de călători", a mai spus Frăţilă. El este de acord cu obligaţia ca investitorul să preia şi personalul aferent liniilor privatizate, pe care o impune CFR prin această licitaţie.

Interes maxim pentru liniile de marfă

Specialiştii industriei feroviare cred că liniile cu cea mai mare atractivitate pentru investitori sunt cele care leagă zonele industriale. „Când se punea problema închiderii acestor linii, operatorii privaţi au arătat că există suficient potenţial pentru transportul de marfă, astfel că ar trebui să fie închiriate, nu închise. Astfel că este de aşteptat ca, acum, transportatorii de marfă şi dezvoltatorii de proiecte logistice să fie cei mai interesaţi de oferta CFR.

Pentru liniile de călători cred că vor licita mai puţin de 10% din transportatori, iar în cazul celor cu potenţial turistic este necesară asocierea cu turoperatorii, altfel este foarte greu de menţinut traficul pe acele tronsoane", ne-a declarat Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare. El a menţionat că şi în cazul liniilor conectate la traseele internaţionale ar putea exista interes mai mare în rândurile participanţilor la licitaţia CFR. „Durata de valabilitate a contractului de închiriere a liniilor licitate va fi de patru ani, iar criteriul de atribuire va fi preţul cel mai mare", precizează, într-un comunicat, CFR SA.

Investiţii abandonate în infrastructura feroviară

Într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) semnalează faptul că pe calea ferată există şi proiecte care „denotă o nepăsare faţă de cheltuirea banului public românesc sau european". Dintre acestea, proiectul Râmnicu Vâlcea - Vâlcele este poate cel mai evident exemplu: o investiţie aflată în plină derulare, pentru care s-au cheltuit în ultimii ani între 60 şi 100 de milioane de euro, urmează a fi abandonată, iar materialele rezultate - trimise la reciclat. Utilitatea acestui proiect pentru transportul feroviar pe axa Constanţa - Bucureşti - Berlin este indiscutabilă, prin scurtarea rutei cu mai mult de 100 de kilometri, arată AIF.

1.600 de kilometri este lungimea totală a celor 34 de linii de cale ferată scoase la licitaţie de CFR.

Lista liniilor de închiriat

- Regionala Bucureşti: Ploieşti Crâng - Ploieşti Vest; Ploieşti - Pietroşiţa; Diţeşti - Gura Palăngii; I.L. Caragiale - Moreni; Bucureşti Sud Călători - Titan Sud; Bucureşti Sud Călători - Olteniţa; Căciulaţi - Snagov Plaje; Buda - Slănic; Ploiesti Nord - Măneciu.
- Regionala Craiova: Cărbuneşti - Albeni; Amaradia - Bârseşti; Băbeni - Alunu; Argeşelu - Câmpu Lung - Goleşti; Vâlcele - Curtea de Argeş; Roşiori - Turnu Măgurele Port; Golenţi - Poiana Mare.
- Regionala Timişoara: Simeria - Pestiş; Simeria - Hunedoara; Jebel - Liebling; Timişoara - Radna; Cărpiniş - Ionel; Lupeni - Livezeni.
- Regionala Cluj: Oradea Vest - Cheresig, Câmpia Turzii - Turda; Baia Mare - Baia Mare Nord.
- Regionala Braşov: Sebeş Alba - Petreştii de Pădure.
- Regionala Iaşi: Dorneşti - Putna; Dornişoara - Floreni; Gura Humorului - Dărmăneşti; Crasna - Huşi.
- Regionala Galaţi: Făurei - Tecuci, Mărăşeşti - Panciu, Buzău - Berca; Comăneşti - Moineşti.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite