Computerul, un străin pentru IMM-uri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar una din patru întreprinderi mici şi mijlocii din România este echipată cu calculatoare, iar 15% din IMM-uri nu deţin nicio facilitate IT. Micii antreprenori se concentrează pe produsele şi serviciile pe care le oferă deja şi nu acordă atenţie investiţiilor în inovaţie, care fac practic diferenţa între firme.

Dacă ne uităm la gradul de dotare cu aparatură tehnică a întreprinderilor mici şi mijlocii, ne vom simţi ca într-o călătorie în trecut. Pentru un sfert dintre firmele mici din România, calculatoarele sunt încă de domeniul SF-ului. 23% din firmele mici şi mijlocii din România nu utilizează computerul, potrivit Cartei Albe a IMM-urilor, elaborată de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România şi care realizează o radiografie a sectorului la nivelul anului 2010. Cercetarea a fost realizată prin intervievarea reprezentanţilor a 1.723 de agenţi economici.

Pe lângă faptul că aproape un sfert dintre micii antreprenori nu lucrează cu calculatoarele, în 15% din IMM-uri nu există niciun fel de facilitate IT. Şi veştile proaste continuă: 27% dintre micile companii nu utilizează internetul, iar 31% nu folosesc e-mailul. Doar o treime din firme au website propriu şi numai 14% efectuează vânzări sau cumpărături online. Intranetul este deja un lux şi şi-l permit doar 5% din IMM‑uri. Cei care folosesc totuşi internetul îl utilizează în special pentru comunicarea cu furnizorii şi cu clienţii. Este cazul a 65% din cei intervievaţi. Totodată, 53% din companii vizează obţinerea de informaţii despre mediul de afaceri, iar în 31% din firme se are în vedere facilitarea comunicării în interiorul acestora. Încadrând IMM-urile în funcţie de mărime, se remarcă faptul că ponderea celor care utilizează computerul, internetul şi e-mailul şi au site propriu creşte proporţional cu dimensiunea firmei.

Reticenţă la schimbarea produselor

Totodată, studiul Consiliului pentru IMM-uri mai scoate în evidenţă şi faptul că antreprenorii nu acordă destulă importanţă introducerii de noi produse şi servicii în portofoliul lor. „Se observă că în aproape jumătate dintre IMM-uri nu se efectuează investiţii cu caracter inovativ, care fac practic diferenţa între firme, generând avantaj competitiv", spun autorii raportului.

Numai în cazul a 3,87% din micile companii, cifra de afaceri este provenită în proporţie de peste 50% din înnoirea produselor şi a serviciilor. Gruparea întreprinderilor după performanţele realizate în 2010, comparativ cu anul anterior, evidenţiază că IMM-urile care au obţinut rezultate mult mai bune s-au focalizat cu preponderenţă pe aplicarea tehnologiilor noi (25%) şi pe abordările moderne de management şi marketing (30%).

73% este ponderea IMM-urilor din România unde se foloseşte internetul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite