Companiile româneşti evită folosirea instrumentelor moderne de marketing

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Strategiile de promovare pe internet ale firmelor autohtone se reduc doar la site-ul de prezentare a companiei Un studiu al companiei de consultanţă, Metromind, realizat în perioada

Strategiile de promovare pe internet ale firmelor autohtone se reduc doar la site-ul de prezentare a companiei

Un studiu al companiei de consultanţă, Metromind, realizat în perioada februarie-martie 2007, arată că businessurile româneşti fac paşi timizi spre adoptarea mediului on-line în procesele de marketing. Prezenţa lor în mediul on-line este redusă şi rudimentară, pe de o parte din cauza ofertei insuficiente a agenţiilor de web-design de pe piaţă, iar pe de altă parte din cauza lipsei unei culturi web la nivelul mediului de afaceri românesc.

Lipsa de resurse financiare este unul dintre principalele motive pentru care micile companii nu îşi promovează afacerile prin instrumente de marketing tradiţionale sau moderne, însă lipsa de informare cu privire la costurile mult mai scăzute implicate de promovarea pe internet este, de asemenea, o cauză importantă, după cum arată studiul. Astfel, datele Metromind arată că 43% din companiile participante la sondaj nu şi-au promovat deloc afacerile, în timp ce tot 43% au declarat că nu au folosit instrumente tradiţionale de marketing, dar şi-au informat toate cunoştinţele şi prietenii despre afacerea lor.

Internetul, vital pentru marketingul secolului 21

În România, deşi mediul de afaceri percepe internetul ca fiind vital pentru marketingul secolului 21 şi cel puţin necesar în cadrul strategiei de marketing a oricărei firme, totuşi 93% din participanţii la sondaj au declarat că funcţia principală a site-ului web al unei companii este cea de informare şi numai secundar se întrevede o funcţie de atragere şi generare de clienţi.

De asemenea, percepţia generală (90% din cei chestionaţi) este că, deşi nu va deveni omnipotent, rolul internetului va creşte semnificativ pentru orice tip de afacere. În ciuda acestui fapt, studiul arată că percepţia oamenilor de afaceri români asupra beneficiilor webului nu se traduce decât prin accesarea unor elemente punctuale ale prezenţei pe internet, şi mai puţin printr-o strategie on-line consistentă.

Dacă la nivel mondial mediul de afaceri percepe funcţiile principale ale webului ca fiind de creare şi de susţinere a unei culturi corporative, de creare de comunitătţi virtuale şi e-valoare pentru clienţi, cercetare de piaţă şi livrare de servicii on-line, în schimb pentru mediul de afaceri românesc principalele funcţii ale webului ca instrument de marketing sunt doar de informare, promovare şi atragerea atenţiei.

"În comparaţie cu trendul din Vest, utilizarea sporadică a instrumentelor şi tehnicilor on-line în strategiile de marketing ale companiilor plasează comportamentul businessurilor româneşti undeva la mijlocul drumului de parcurs într-o societate informaţională. Companii cu strategii de marketing consistente şi bugete pentru aceasta acceptabile introduc timid pe piaţa românească oferta de servicii on-line, creează e-valoare pentru clienţii lor şi unele chiar aplică tehnici on-line de cercetare a pieţei, prin strângerea de date statistice despre clienţi şi potenţialii clienţi direct prin intermediul site-ului lor", au explicat autorii studiului.

26% din firme nu au strategii care vizează şi mediul on-line

În urma analizei efectuate de Metromind pe un eşantion de 206 firme şi organizaţii din România, reiese că 60% din firmele participante la sondaj utilizează site-ul web ca pe un instrument eficient de marketing. În schimb, 26% din companii nu au o strategie coerentă de marketing care să integreze şi mediul on-line, aceştia rezumându-se cel mult la deţinerea unui site de prezentare al companiei, iar 14% din companii nu au creat site-uri şi nu au apelat la alte instrumente de marketing on-line pentru promovarea şi creşterea afacerii lor.

Potrivit studiului, de multe ori, strategia de on-line a firmelor româneşti se reduce la site-ul de prezentare a companiei. Foarte puţini apelează la publicitate prin bannere on-line şi mai puţini cunosc şi profită de beneficiile altor metode de web-marketing, cum ar fi publicitatea contextuală sau tehnicile de optimizare pentru motoarele de căutare de genul Google. În privinţa celor care nu au un site de prezentare al afacerii lor, 36% din repondenţii au declarat că promovarea ar fi de dorit pentru firma lor, dar nu există resurse financiare suficiente care să fie investite în promovare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite