Compania Tarom ar putea avea management privat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul transporturilor a anunţat că va organiza o licitaţie pentru desemnarea unui administrator privat la compania naţională de transport aerian. Iniţiativa nu este nouă, dar, dacă

Ministrul transporturilor a anunţat că va organiza o licitaţie pentru desemnarea unui administrator privat la compania naţională de transport aerian.

Iniţiativa nu este nouă, dar, dacă va fi pusă în aplicare, va duce la o premieră în rândul întreprinderilor de stat. Ar fi şi o premieră în rândul companiilor de profil din Est. Finalul e greu de anticipat, în condiţiile în care piaţa transporturilor aeriene este aruncată în aer de concurenţa agresivă a operatorilor low-cost.

"Opţiunea pe care am formulat-o şi pentru care vom da drumul la toate procedurile este de a licita pentru un management privat la nivelul companiei. Practic, vom asigura un management privat, în baza unor parametri obiectivi. Acest management va face toate operaţiunile de restructurare, de dezvoltare, de investiţii, care sunt necesare", a afirmat Orban. El a adăugat că Tarom va avea o situaţie "foarte dificilă" dacă nu va fi restructurată şi eficientizată.

"Taromul va avea o situaţie foarte dificilă dacă nu se va restructura. Din cauza reglementărilor europene, nu va mai fi posibil să susţii compania dacă nu se eficientizează. Să ai 2.350 de angajaţi la o flotă de 19 aeronave mi se pare un lux pe care nu ni-l putem permite, dar nu mă pricep să restructurez companii de avioane", a continuat ministrul transporturilor.

Nu e clar în acest moment care ar putea fi schimbarea adusă de un manager privat. Teoretic, şi un manager de stat ar trebui să urmărească aceleaşi obiective ca unul privat - eficientizare, trecând prin restructurare. "Nu e greu să angajezi pe cineva, un bun manager, să-ţi reducă cheltuielile. Problema este că, în contextul actual al transporturilor aeriene, nu e sufiecient să ai un bun manager ca să spui că ai salvat compania. Procesul e mult mai complicat: e nevoie de cineva care să cunoască foarte bine piaţa internă, să înţeleagă că marea provocare vine acum de la firmele low-cost", arată Nicolae Demetriade, fost director general al Tarom.

La începutul mandatului său, în urmă cu şase ani, la Tarom se derula un program de asistenţă din partea Lufthansa Consulting. Compania tocmai era în situaţia de faliment nedeclarat, cu pierderi de zeci de miliarde de dolari.

"Principalul sfat al consultanţilor în acea perioadă, mai ales după 11 septembrie, a fost de sistare a activităţii. Urmând însă un program propriu de restructurare, am reuşit respectarea unui grafic de eliminare a pierderilor şi trecerea pe profit", arată Nicolae Demetriade. În ipoteza în care viitorului manager i se vor stabili obiective clare de eficienţă, pentru care eventual va trebui să ofere garanţii, e greu de crezut că ministerul va găsi şi pretendenţi. În condiţiile în care vecinul Malev nu găseşte de ani buni un cumpărător, deşi compania maghiară stă mai bine în piaţă decât Tarom.

Iar dacă ne uităm la cazul unei companii de talia Alitalia, unde guvernul italian n-a reuşit să găsească cumpărători decât în Rusia, soluţia aleasă de guvernul de la Bucureşti pare şi mai lipsită de sorţi de izbândă.

Tarom estimează pentru acest an o creştere de 6,5% a veniturilor totale, la 1,04 miliarde lei, şi o majorare cu 5,6% a veniturilor din exploatare, la 890,2 milioane lei. Profitul brut estimat pentru acest an este de 5,97 milioane lei, în creştere cu 95% faţă de rezultatul consemnat anul trecut.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite