Combinatul de Oteluri Speciale Targoviste: realizarile primului an de la privatizare
0* Productia s-a dublat, ajungand la 40.000 tone/luna. Exportul a crescut de la 22,5 la 50%. 8,5 milioane dolari, platiti la bugetul de stat * Productia s-a dublat, ajungand la 40.000 tone/luna. Exportul a crescut de la 22,5 la 50%. 8,5 milioane dolari, platiti la bugetul de stat
COST produce pentru General Electric America - Domnule Arkady Liakhov, COST a implinit un an de cand a fost preluat de Conares Trading. Care sunt rezultatele programului de investitii in modernizare si mediu? -Pentru modernizarea si dezvoltarea productiei s-au demarat programe ample de modernizare a cuptorului electric de 70 t tip EBT pentru cresterea productivitatii si reducerea consumurilor specifice. In aceeasi idee, este in derulare programul de transformare a masinii de turnare continua, dintr-o masina care putea turna doar otel beton intr-o instalatie moderna la nivelul tehnologiei actuale. Se vizeaza atat reducerea costurilor de productie, cat si importante imbunatatiri calitative. Totodata, au fost automatizate debitarile la lungime fixa la liniile de laminoare. A fost modernizata instalatia de ardere de la cuptorul de var pentru obtinerea unui var metalurgic de calitate. Este finalizata contorizarea gazului metan la nivel de sectii de productie. A fost modernizata masina de cojit CBX30 fiind posibila obtinerea de produse cojite in gama de toleranta H9. Pentru obtinerea unor lingouri superioare calitativ si cu o scoatere mai buna s-a reproiectat lingotiera corespunzatoare lingoului de 5T. Aceasta lingotiera a fost echipata cu placi antiretasura speciale cu pierderi termice scazute si cu circulatie foarte buna a gazelor. O atentie deosebita este acordata masurilor de ecologizare. A fost finalizat sistemul de monitorizare cantitativa si calitativa a apelor uzate evacuate, a fost pusa in functiune instalatia de peletizare a pulberilor colectate de la instalatia de filtrare aferenta cuptorului EBT de la Otelaria Electrica nr. 2. Vor fi instalate sau modernizate instalatii de captare, colectare, epurare a gazelor arse la toate echipamentele poluante, Conares asigurand combinatul cu fonduri de 7,3 milioane dolari pana in anul 2006 pentru rezolvarea in totalitate a problemelor ecologice. Se doreste ca la momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, COST sa respecte in totalitate legislatia europeana in domeniul protectiei mediului. O importanta deosebita a fost acordata asimilarii unor produse noi, de mare complexitate, precum si imbunatatirii permanente a calitatii produselor realizate. In acest an a fost preomologat produsul "Osie ebosata pentru material rulant motor" in conditiile in care in Romania nu se mai fabrica acest produs. A fost obtinuta calificarea pentru fabricarea semifabricatelor pentru palete de turbina din oteluri B50A947A1, B50A947A4, B50A790 pentru firma General Electric America si este in curs de asimilare marca B50A789A otel ferito-martensitic aliat cu cupru, otel de mare performanta produs de putine firme din lume. Pot fi in continuare enumerate si alte oteluri speciale asimilate sau in curs de asimilare. Putem enumera otelul biocompatibil pentru implanturi medicale, superaliaje pe baza de nichel si cobalt rezistente termomecanic, otel carbon pentru calire superficiala folosit la suruburile cu bile. In luna ianuarie 2003, a avut loc certificarea de catre TUV-CERT a sistemului de management al calitatii conform cu ISO9001/2000. In luna august COST a fost autorizat de catre Agentia de Energie Atomica din Romania pentru activitati de fabricare a otelurilor pentru domeniul nuclear. S-a trecut cu succes auditul de autorizare ca fabricant de oteluri beton conform BS4449 de catre reprezentantul autorizat al Marii Britanii - firma CARES. Pentru luna noiembrie 2003 este planificata recertificarea ca producator de oteluri pentru vase sub presiune conform ADW-TRD 100 de catre TUV, in anul 2004 este prevazuta implementarea sistemului de management de mediu conform ISO 14001/2000, in anul 2005 fiind prevazuta certificarea sistemului calitatii conform QS9000. Lacune si contradictii in noul Cod al Muncii - Care este politica sociala COST dupa privatizare? - In stricta conformitate cu contractul de privatizare, in anul care a trecut nu a fost efectuata nici o concediere silita, decat pentru abateri disciplinare, desi numarul de angajati si cheltuielile cu personalul combinatului sunt evident excesive - pondere 17% din costurile de productie, la nivel mondial aceasta fiind de 7-8%. Purtam un dialog constant cu sindicatul combinatului, dar am dori sa vedem din partea liderilor sindicatului mai multa intelegere a situatiei economico-financiare curente a intreprinderii, sa nu inainteze cereri excesive sau imposibil de satisfacut, care influenteaza negativ dezvoltarea combinatului si sa interpreteze salariul ca o remunerare primita pentru rezultatul final al muncii si nu ca un ajutor social. A inceput, in mod experimental, implementarea unui nou sistem de organizare a muncii si remunerare dupa rezultate. Muncitorii din sectiile unde au fost deja implementate aceste regulamente sustin experimentul, ceea ce nu putem spune despre liderii sindicatului COST. Cred ca eronata pozitie a liderilor sindicatului este din multe puncte de vedere determinata de acele neajunsuri, lacune si contradictii, in care abunda noul Cod al Muncii, spre exemplu: art. 5, 129, 152, 154 etc. Anularea dreptului angajatorului de a stabili sarcini de serviciu pentru fiecare angajat, stabilirea salariului fara a tine cont de calitatea si volumul muncii, acordarea facilitatilor fara a lua in considerare situatia economica a intreprinderii, incalcarea principiului de egalitate in relatiile dintre angajat si angajator, aspecte care diminueaza, fara indoiala, eficienta functionarii intreprinderilor romanesti si competitivitatea productiei, ceea ce in conditiile severe ale mediului concurential de piata va avea cele mai grave urmari in plan social, in cel mai scurt timp. In septembrie, ca urmare a declansarii conflictului de interese cu sindicatul COST, am trecut prin procedura de arbitraj. Comisia de Arbitraj a hotarat cresterea salariilor la o intreprindere care lucreaza in pierdere. In toata lumea, cresterea veniturilor salariatilor se obtine pe seama profitului intreprinderii, iar la noi - "caruta sta in fata calului", relatiile de munca purtand un caracter departe de cel de economie de piata. O intreprindere cu un numar excesiv de personal, care functioneaza in conditiile unor tarife la energie electrica si gaz in continua crestere, cu salarii care cresc in- continuu, in afara de dreptul la import de energie electrica, trebuie sa aiba dreptul si la reducerea numarului de personal. Alta cale nu exista. Intreprinderile cu pierderi nu au viata lunga, asta e - scuzati-mi calamburul - legea vietii. Pana la privatizare, lipsa eficientei economice a intreprinderii se ascundea dupa datoriile catre stat si monopoluri - pentru energie si gaz. Dupa privatizare, in afara de obligatia de a plati datoriile, intreprinderea mai trebuie sa si aiba posibilitatea de a creste eficienta economica. COST, insa, intretine astazi un surplus de personal de nu mai putin de 1500 de oameni. Siderurgia romaneasca - neprotejata in fata importurilor de otel - Cum evolueaza relatiile cu ministerele si alte organe ale autoritatii de stat? - Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei si Dialogului Social au emis Ordinele Comune pentru COST, cu intarziere mare - 7 luni. Aceasta intarziere a determinat calcularea penalitatilor si majorarilor pentru perioada respectiva la facilitatile acordate cu care nu putem fi de acord. A ramas nerezolvata problema cu stergerea datoriilor la buget aferente anului 2002 pana la privatizare in suma totala de 111 miliarde lei, despre care investitorul nu avea cunostinta de cauza. Intr-o situatie similara sunt si sumele reprezentand diferente C.A.S. unitate, urmare a incadrarii locurilor de munca in conditii deosebite si speciale de munca, aferente perioadei de pana la privatizare, insumand aproximativ 19 miliarde de lei. Doresc inca o data sa ma adresez catre APAPS si celelalte organe de resort cu rugamintea de a rezolva aceste probleme. - Cum apreciati piata romaneasca a laminatelor de otel si competitivitatea combinatelor metalurgice din Romania? - A fost mai usor sa crestem productia decat sa formam un sistem eficient de vanzari in piata interna, de aceea am reusit sa crestem volumul otelului elaborat pe seama cresterii vanzarilor la export. Acest aspect nu este imbucurator deoarece Romania a fost intotdeauna o tara cu un dezvoltat sector consumator de oteluri-industriile auto, constructoare de masini si utilaje grele, constructii s.a., care astazi se afla intr-o situatie foarte dificila: o parte dintre marii nostri consumatori sau se afla in pragul falimentului sau sunt in asteptarea privatizarii, care se tot amana. O situatie ceva mai buna o prezinta intreprinderile care au fost deja privatizate, dar si ei se confrunta cu insuficienta de lichiditati pentru a putea plati la timp otelul livrat de noi. In prezent, mai persista inca mecanisme de plata non-market: compensari pentru energia electrica, gaze, CFR s.a. O mare presiune asupra pietei o exercita importul in crestere la preturi de dumping, import care este subventionat de tarile importatoare. Conform datelor noastre, pana la 20% din otelul beton consumat in Romania este importat. Uzinele de rulmenti recunosc ca importa 80-90% din necesarul de otel pentru rulmenti. Pentru comparatie - in SUA incepe intreprinderea masurilor de protectie a pietei interne cand nivelul importului atinge 3%, uneori acest prag este si mai jos. In economia de piata si in procesul integrarii in UE, pentru respectarea conditiilor OMC problema protectiei pietei sale de concurenta ia o alta amploare. Numai in ultimii 2 ani impotriva producatorilor si exportatorilor de otel romani au fost aplicate 27 de diverse taxe restrictive in 5 tari ale lumii. Or producatorul roman, fiind nevoit sa achizitioneze fier vechi la cele mai inalte preturi de export, energie electrica si gaz - la tarife in continua crestere, purtand o imensa sarcina sociala, ramane absolut neprotejat in fata importului de otel beton si otel pentru rulmenti la preturi de dumping. Da, noi putem sa fim competitivi, dar in conditiile unei concurente loiale. Si aici este necesara sustinerea statului si, in speta, a Ministerului Economiei si Comertului, la care ne-am adresat cu o cerere in acest sens, dar n-am intalnit intelegere. De asemenea, este necesara o sustinere a statului in asigurarea combinatelor metalurgice romanesti cu fier vechi, care astazi se scoate din tara in regim de "favorizare maxima", pentru ca dupa aceasta sa se intoarca, in forma de otel beton si altele, din tari unde energia electrica si gazul sunt de 3-5 ori mai ieftine, iar statul in mod deschis subventioneaza producatorii sai de otel. In Ucraina, taxa de export este de 30 euro, iar in Rusia de 15 euro. Romania trebuie la fel sa-si protejeze producatorii sai metalurgici. Daca va continua scoaterea fierului vechi in cantitati nerestrictionate, in 3-5 ani se vor opri toate combinatele metalurgice, in afara de Sidex, poate. - Care sunt planurile de viitor? - Suntem decisi sa realizam programul de investitii propus, apreciind ca numai in conditiile in care va lucra eficient, pe echipamente moderne, Combinatul de Oteluri Speciale de la Targoviste va rezista in competitia internationala. Odata cu implementarea investitiilor va fi imbogatita structura productiei, in favoarea produselor complexe, cu grad mare de prelucrare. Vom continua implementarea actualului sistem de remunerare a muncii, motivarea salariatilor cu rezultate deosebite.