Clinicile particulare, prea scumpe pentru români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa internă de servicii medicale private valorează aproximativ 350 de milioane de euro, reprezentând doar 5% din totalul pieţei de profil din România. În 2010, multe cabinete medicale private se vor închide sau, în cel mai bun caz, vor fi cumpărate de către marii investitori, susţin principalii competitori din sector.

Piaţa serviciilor medicale private reprezintă una dintre nişele mediului intern de afaceri cel mai puţin afectată de criză, deoarece este foarte slab dezvoltată în ţara noastră şi înregistrează creşteri constante, de peste 30% de la an la an.

În 2009, clinicile particulare au înregistrat o cifră de afaceri totală de aproximativ 350 de milioane de euro, cu 30% mai mult decât în anul anterior, potrivit datelor primite de la principalii competitori din industria de profil. Pentru anul 2010, furnizorii de servicii medicale private se aşteaptă ca segmentul în care activează să-şi continue creşterea obişnuită şi să devină mult mai concentrat.

„În următorii ani, piaţa serviciilor medicale private va continua să înregistreze o creştere ascendentă, pe fondul disponibilităţii pacienţilor de a investi mai mult în condiţii mai bune de asistenţă medicală. Având în vedere această premisă, cred că piaţa de profil ar putea atinge valoarea de un miliard de euro în următorii cinci ani", este de părere Mihai Marcu, preşedintele Medlife.

Potrivit acestuia, România, Bulgaria şi Rusia sunt ţările din Europa care înregistrează cel mai înalt ritm de creştere al acestui sector.

De aceeaşi părere este şi Marina Oţelea, directorul general al Medicover, care spune că doar 5% din români frecventează clinicile private. „De exemplu, în Franţa, 90% din populaţie are o formă de asigurare medicală privată", afirmă reprezentantul Medicover.

Anul 2009 nu a fost la fel de bun şi pentru clinicile mici, multe dintre ele fiind nevoite să-şi închidă porţile sau, în cel mai fericit caz, să fie cumpărate de către marii furnizori de servicii medicale, iar tendinţa va continua şi în 2010.

Fuziuni şi achiziţii

„Reducerea puternică a bugetului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a afectat o serie de operatori care-şi susţineau afacerea în principal pe aceste surse de venit", declară Sergiu Neguţ, directorul executiv al grupului Central Medical Unirea (CMU), care a completat că furnizorul la care lucrează se va axa pe achiziţii în anul 2010.

„ Anul 2009 a reprezentat o perioadă propice pentru reaşezarea pieţei. Am urmărit declinul jucătorilor mici, care, în lipsa surselor de finanţare, au decis să-şi vândă businessul şi, pe de altă parte, evoluţia operatorilor mari care continuă să-şi consolideze afacerea", completează Mihai Marcu. Chiar şi Medlife, care este principalul jucător din piaţa serviciilor medicale, a vândut, în 2009, 36,25% din acţiunile companiei, contra unei sume de peste 20 de milioane de euro.

„Derularea unei astfel de operaţii de vânzare demonstrează că există operatori de servicii medicale care au un potenţial foarte mare de dezvoltare, aceştia impulsionând în egală măsură dezvoltarea pieţei", conchide Marcu. De asemenea, furnizorii estimează că, în următorii ani, pe piaţa internă vor mai intra noi competitori mari. „Sunt convinsă că vor mai apărea alţi jucători, deoarece segmentul pe care activăm este în plină expansiune", consideră Marina Oţelea.

Corporatiştii, principalii clienţi

Majoritatea românilor care se tratează la clinicile particulare sunt salariaţi ai marilor companii care le oferă angajaţilor, ca bonus, asigurare medicală privată.

Printre firmele care se îngrijesc de sănătatea angajaţilor se numără companii mari precum Vodafone, Petrom, Rompetrol, Avon, Oriflame, Adevărul Holding sau Orange, potrivit datelor primite de la furnizori.

Cheltuim mai mult pe ţigări şi pe bere

Majoritatea românilor spun că nu folosesc serviciile medicale private pentru că nu au bani pentru aşa ceva. În schimb, românii cheltuiesc de trei ori mai mult pe bere şi de şapte ori mai mult pe ţigări. În 2009, piaţa internă a berii a valorat un miliard de euro, iar cea a ţigărilor peste două miliarde de euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite