Circ politic sub ochii americanilor de la Ford

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ceremonia transferului proprietăţii uzinei de automobile din Craiova a degenerat într-un nou schimb de contre între preşedintele Băsescu şi premierul Tăriceanu Primii oameni politici

Ceremonia transferului proprietăţii uzinei de automobile din Craiova a degenerat într-un nou schimb de contre între preşedintele Băsescu şi premierul Tăriceanu

Primii oameni politici ai ţării s-au întrecut în a-şi aroga paternitatea aducerii Ford în România. Concluzia jalnicului spectacol - "Noroc că americanii chiar aveau nevoie de o nouă fabrică".

Tensiune mare ieri în secţia de montaj, "final shop", a uzinei de automobile de la Craiova. Printre utilajele încremenite şi cele câteva Matizuri care mai erau pe linia de testare, circa 100 de muncitori aşteptau spectacolul care avea să se producă. Pe scena din mijlocul secţiei urcă premierul Tăriceanu, preşedintele Ford Europa, John Fleming, şi imediat după ei preşedintele Traian Băsescu.

"Aşteptările" asistenţei nu aveau să fie înşelate. Urmează câteva runde pugilistice la cel mai înalt nivel. Premierul Tăriceanu marchează momentul istoric al trecerii uzinei în proprietatea Ford, iar la sfârşit îşi arată încrederea că Traian Băsescu a înţeles semnificaţia "taxei auto" (fosta taxă de primă înmatriculare - n.n.), printre altele un mijloc de a proteja şi investiţia Ford. Urmează replica preşedintelui - "Nu ştiu dacă prin această taxă e puternic protejat Ford, dar Citroen este". Mai târziu premierul aminteşte de "prietenii preşedintelui, anumite firme constructoare de drumuri".

Preşedintele reîncarcă şi povesteşte cum prin 2005, după o întâlnire cu preşedintele Bush, a urmat o vizită la câteva companii americane, Oracle, Smithfield şi Ford. Astăzi, toate trei companiile sunt prezente în România cu mari investiţii, conchide triumfător preşedintele. Vorbeşte apoi despre cum, întors din America, a luat avionul de Coreea, pentru a regla datoriile uzinei din Craiova către creditorii Daewoo. Nici premierul nu renunţă şi spune că negocierile cu americanii n-au fost deloc uşoare şi în niciun caz rezultatul nu era clar din 2005.

Primă românească, în aşteptarea salariilor americane

Meciul dintre cei doi părea că degenerează. Pe faţa lui John Fleming se vede nervozitatea. În asistenţă începe să se audă "hai, lăsaţi". Deodată, stupoare: preşedintele Băsescu spune că ştie că sunt probleme cu salariile, dar le cere oamenilor să aibă înţelegere faţă de noul proprietar.

"Ce probleme? Ce zice?", se aude în asistenţă. Maistrul Stan Dumitru din secţie spune că s-au primit tot timpul salariile la timp şi în întregime, ba chiar cu câteva săptămâni în urmă s-a acordat şi o primă de 2 milioane. "Oamenii au zis că acum, dacă vin americanii, poate mai dau o primă, se auzise de vreo 10 milioane, dar ştiţi cum sunt oamenii.

Unii ziceau şi de mii de euro. Deh, fiecare cum aude…" Ulterior, John Fleming a ţinut să pună lucrurile la punct: "Nu sunt restanţe salariale". Oficialul Ford nu comentează însă privind eventuale majorări de salarii, care ar putea fi negociate prin noul contract colectiv de muncă.

Zilele Matiz sunt numărate

Deocamdată, promisiunile Ford sunt cele cunoscute. Vor începe un amplu program de investiţii, în total de 675 milioane de euro, pentru ca în patru ani nivelul producţiei să fie de 300.000 de maşini pe an. Atunci se poate ajunge la circa opt mii de angajaţi, dublu decât acum. De aceste planuri ale companiei se va ocupa un nou director general, adus de Ford din Spania. Acesta va fi acompaniat într-o primă fază de circa 30-35 de reprezentanţi ai Ford Europa, care vor sta în permanenţă la Craiova.

"Simte diferenţa", se poate citi acum pe un banner al Ford amplasat pe clădirea uzinei din Craiova. Fosta siglă Daewoo Automobile tocmai a fost înlocuită săptămâna aceasta. Peste câteva luni va fi oprită şi fabricaţia ultimelor Matizuri.

Se mai lucrează la un lot de 2.500 de maşini. Va continua producţia de motoare şi de piese de schimb. Aceasta nu înseamnă însă că urmele coreenilor s-au şters definitiv de la Craiova. Mai rămân liniile de montaj, iar în curtea fabricii se mai pot vedea arbuştii plantaţi de coreeni sau pietre ornamentale cu însemnele foştilor directori care au trecut pe la Daewoo. Dar Craiova are acum o nouă iubire "alb-albastră", vorba fostului director general al Ford, Ion Ion (aluzie la sigla Ford care are culorile specifice Universităţii Craiova).

Tranziţia începe cu dubiţa Connect

La jumătatea anului viitor va intra temporar în producţie un model actual al Ford, Transit Connect. Acesta se fabrică în acest moment în Turcia, dar vânzările foarte bune, inclusiv din America, reclamă o nouă capacitate de producţie. Totuşi, din 2010 la Craiova va intra în fabricaţie un nou model Ford despre care însă nu se ştiu prea multe. Chiar americanii spun că este vorba despre un proiect încă nedefinitivat, dar "în niciun caz nu va fi noua variantă Ford Fiesta" şi nu va concura cu Loganul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite