Cine profită de haosul fiscal din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criza economică a afectat inclusiv serviciile de asistenţă de business, care şi-au găsit o nouă nişă de menţinere a profiturilor, graţie unui Cod Fiscal tot mai stufos. Reprezentanţi ai pieţei de consultanţă financiară se aşteaptă la creşteri de cel puţin 5% în acest an. Firmele încep să conştientizeze nevoia unui expert fiscal.

Criza economică din ultimii ani a influenţat piaţa vastă a serviciilor de consultanţă financiară într-un mod neunitar. Cea mai dinamică evoluţie se observă pe palierul taxelor, unde asistenţa de profil s-a dezvolat în cele mai diverse forme. Marilor companii din aşa-numitul Big Four (KPMG, PricewaterhouseCoopers, Ernst&Young şi Deloitte) - care ocupau o cotă de 80% din piaţa de consultanţă financiară - li se alătură tot mai multe firme specializate, chiar dacă de dimensiuni mai reduse.

Potrivit lui Jan Glas, managing partner al TPA Horwath România, încetinirea ritmului economic a avut impactul negativ cel mai puternic asupra serviciilor aferente tranzacţiilor, respectiv piaţa de fuziuni şi achiziţii (M&A). Numărul acestora a scăzut dramatic - nu numai în sectorul imobiliar -, astfel că firmele de consultanţă, a căror activitate era preponderent legată de fuziuni şi achiziţii, au fost nevoite să îşi regândească operaţiunile.

„Multe companii de consultanţă au fost nevoite să se reinventeze, tendinţa observată cel mai adesea fiind redirecţionarea serviciilor dinspre M&A către servicii de restructurare sau reorganizare, inclusiv asistenţă financiară pentru supravieţuirea companiilor în perioada de stand-by", arată Glas.

Tot el spune că serviciile de raportare fiscală au fost mai puţin afectate. „Noi am remarcat chiar o creştere a externalizării acestui tip de servicii curente către firme de consultanţă ­specializate", a mai spus Glas.

Modificări frecvente

Experţii de la Dănilă, Petre & Asociaţii sunt convinşi că, pe fondul modificărilor legislative frecvente ale Codului Fiscal şi al gradului ridicat de incertitudine din această zonă, atât contribuabilii români, cât şi cei străini au nevoie de un sprijin concret pe partea de consultanţă. Odată apărută această necesitate, rezolvarea ei a îmbrăcat diferite forme.

„Multe case de avocatură au apelat la specialişti în domeniul fiscal şi au creat departamente speciale de consultanţă fiscală, prin asociere sau prin înfiinţarea de noi societăţi comerciale, având ca obiect de activitate consultanţa fiscală", spun reprezentanţii casei de avocatură Dănilă, Petre & Asociaţii. Şi reprezentantul TPA Horwath România arată că s-au creat departamente de taxe în interiorul unora dintre cele mai importante firme de avocatură.

„Aceasta este o evoluţie naturală, conformă cu trendul internaţional, însă nu înseamnă că nu există o migrare a consultanţei în taxe dinspre companii de consultanţă financiară către firme de avocatură", spune Jan Glas.

Acesta arată că, mai ales în România, unde legislaţia fiscală este atât de legată de serviciile de contabilitate, companiile de consultanţă financiară rămân principalul furnizor de asistenţă în domeniul taxelor şi al impozitelor.

Avans de cinci procente

Luminiţa Ristea, managing partner al Nexia România, este de părere că piaţa consultanţei financiare va creşte cu minimum 5% în perioada următoare. La fel cred şi cei de la TPA Horwath.

Ei estimează o creştere de cinci procente în acest an pentru serviciile care nu implică tranzacţii, mai ales ca urmare a relansării investiţiilor. Avansul pieţei de asistenţă de tranzacţii va fi mai mare, însă nu trebuie comparat cu cifrele din 2009 sau 2010, ci cu perioada anterioară crizei. „Astfel, sperăm ca în 2011 să atingem 25% din nivelul pe care îl avea piaţa în 2008 şi asteptăm o redresare completă în 2012", arată reprezentantul TPA Hor­wath România.

Cât costă ora de consultanţă?

Cei de la Dănilă, Petre & Asociaţii spun că anul 2008 a fost unul de vârf al consultanţei în domeniul fiscal. Comparativ cu acea perioadă, tarifele au suferit modificări şi ajustări în concordanţă cu ceea ce se întâmplă pe piaţa serviciilor din România. „A existat, desigur, o presiune a tarifelor, dar s-a simţit o presiune şi mai mare asupra termenelor de plată. În medie, acestea au fost majorate cu o lună", transmite TPA Horwath.

Luminiţa Ristea de la Nexia spune că ora de consultanţă începe de la 100 de euro, media tarifului orar plasându-se în intervalul 200 - 300 de euro, dar aceste valori pot fi depăşite. Ea este de părere că piaţa este din ce în ce mai dinamică şi mai plină de provocări. „Vom asista la noi abordări, o atenţie mai specială faţă de client şi de businessul lui şi la tarife rezonabile şi accesibile, pentru o piaţă care va deveni mai matură", arată Ristea.

"Multe case de avocatură au apelat la specialişti în domeniul fiscal şi au creat departamente speciale de consultanţă fiscală.''
Dănilă & Asociaţii

"A existat, desigur, o presiune a tarifelor, dar s-a simţit o presiune şi mai mare asupra termenelor de plată.''
Jan Glas managing partner TPA Horwath

"Vom asista la noi abordări, o atenţie mai specială faţă de client şi de businessul lui şi la tarife rezonabile şi accesibile.''
Luminiţa Ristea managing partner Nexia România

Piaţa litigiilor, în creştere

În 2010, valoarea litigiilor asistate de Dănilă, Petre şi Asociaţii au depăşit jumătate de miliard de lei, casa de avocatură fiind implicată în peste 1.800 de litigii. Aproximativ 1.200 de dosare au reprezentat litigii civile, de contencios administrativ, comercial şi insolvenţă. „Comparativ cu anul 2009, în 2010 am asistat la o creştere cu 20% a numărului de litigii în care am fost implicaţi", a declarat Nicoleta Grama, partener în casa de avocatură Dănilă, Petre şi Asociaţii.

În ultimii doi ani, valoarea pieţei de litigii a crescut cu 25-30% pe fondul situaţiei economice, iar numărul companiilor care apelează la instanţă pentru a-şi rezolva conflictele cu partenerii de afaceri este în continuă creştere.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite