Cine poluează mai mult: avionul sau maşina?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă stai să calculezi strict capacităţile motoarelor unui avion, în contrast cu un automobil, chiar şi SUV de mari dimensiuni, este clar cine va câştiga. Totuşi, un nou studiu contrazice această ipoteză şi declară că avioanele ar fi o metodă de călătorie mult mai ecologică, dar pe termen lung.

Cercetătorii de la American Chemical Society au realizat un studiu în care au analizat o comparaţie între efectele călătoriei cu avionul şi efectele călătoriei cu maşina. Analiza a vizat atât efectele pe termen lung, cât şi efectele pe termen scurt ale acestor acţiuni.

Cercetătorii au decis: cu avionul e mai bine
Până acum, absolut toate studiile, indiferent că erau făcute de institute specializate sau doar de ziare şi reviste, indicau avioanele ca drept poluator mai mare decât autoturismele. Totodată, până la acest studiu, specialiştii declarau că avioanele sunt rentabile, doar pentru că pot să transporte pasagerii peste ocean mult mai repede decât vapoarele.

Noul studiu al ACS realizat de Jens Borken-Kleefeld, Terje Berntsen şi Jan Fuglestved a relevat amănunte interesante despre această problemă. Până în prezent, toate studiile din domeniu au vizat efectele pe termen scurt ale călătoriilor, fără să evalueze ceea ce se întâmplă în perioada de timp ce precede călătoria.

Potrivit celor trei cercetători, impactul unei călătorii cu avionul este mai mare pe termen scurt decât echivalentul său realizat la bordul unui automobil.

Diferenţele apar abia pe termen lung, când un autoturism poluează cel puţin la fel de mult, dacă nu chiar mai mult decât un avion.

Maşina, mai vinovată de încălzirea globală, decât avionul
Creşterea temperaturii medii anuale a globului este mai mare în primii ani cu o maşina decât ar fi fost cu un avion, deşi temperaturile medii la nivel global pe termen scurt sunt crescute de patru ori mai repede cu un avion decât cu echivalentul său în autoturisme.

Explicaţia celor trei oameni de ştiinţă vine prin faptul că avioanele zboară la altitudini ridicate, iar impactul lor asupra ozonului şi al norilor este extrem de mare în comparaţie cu cel al echivalentului în autoturisme, dar este simţit pe o perioadă de timp mult mai scurtă.

Autoturismele emit mai multe grame de CO2 per pasager pe milă în comparaţie cu avioanele comerciale, iar particulele emise de acestea rămân în atmosferă mai mult timp decât alte gaze, motiv pentru care acestea sunt mai dăunătoare decât avioanele.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite