Chiriţoiu: Preţul carburanţilor nu va fi modificat, indiferent de rezultatele anchetei. Hoţul neprins e negustor cinstit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat marţi că datele preliminare ale autorităţii nu arată că firmele petroliere din România au încălcat legea în privinţa creşterii preţurilor la carburanţi.

"Nu pot spune că firmele astea (care comercializează carburanţi în România - n.r.) sunt curate. Hoţul neprins e negustor cinstit. Datele nu ne dau indicii de încălcare a legii. Trebuie să dovedim că s-a creat o înţelegere pentru creşterea preţului. Ca să spunem noi că s-a încălcat legea, trebuie să putem dovedi că oamenii ăştia au avut o întâlnire, s-au înţeles cumva între ei", a afirmat Chiriţoiu.

Chiriţoiu a spus că din 2005 a fost demarată o anchetă în acest sens, dar în toamna lui 2009 a schimbat echipa de investigaţie care se ocupa de caz şi a introdus şi controalele inopinate. Preşedintele autorităţii de concurenţă a spus că indiferent de rezultatul anchetei, aceasta nu va putea afecta preţul carburanţilor.

Citeşte şi:

Protest la pompă: A alimentat de 200 de lei şi a plătit cu o sacoşă de fise de 10 şi 50 de bani (UPDATE VIDEO)

"Investigaţia din 2005 practic a fost reluată în 2009, când a fost schimbată echipa care se ocupa de caz. Investigaţia va fi gata în primul trimestru, dar, indiferent de rezultatele investigaţiei, nu va influenţa preţul carburanţilor de acum", a mai spus Chiriţoiu.

El a precizat că preţurile carburanţilor din România nu trebuie raportate la puterea de cumpărare, ci la cele din Uniunea Europeană, structură din care România face parte.

"Preţul la carburanţi fără taxe ar trebui să fie la fel ca în UE, dacă piaţa merge bine. Nu are nicio legătură preţul cu puterea de cumpărare a oamenilor. Teoria potrivit căreia trebuie să avem preţuri mai mici pentru că suntem mai săraci este eronată din punct de vedere economic. Obiectivul CE este să avem aceleaşi preţuri peste tot. Dacă lucrurile merg bine în Europa, atunci preţurile fără taxe ar trebui să fie cam aceleaşi peste tot. Spun 'cam', pentru că depinde şi de distanţa de transport", a continuat Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei nu va respinge o eventuală taxă specială aplicată companiilor petroliere

Bogdan Chiriţoiu a mai spus că autoritatea pe care o cunduce nu va respinge introducerea unei taxe speciale pentru companiile petroliere, dacă Guvernul va decide o astfel de măsură, potrivit preşedintelui autorităţii de reglementare.

"Nu am niciun motiv să mă opun, nu ar fi o măsură anticoncurenţială. Concurenţa transnaţională este treaba Comisiei Europene, Consiliul Concurenţei se ocupă de cea internă. Pe tema preţurilor la carburanţi am avut o discuţie luni cu premierul", a spus Chiriţoiu.

Vicepreşedintele Uniunii Transportatorilor Rutieri din România a declarat astăzi că Guvernul este de vină pentru majorarea preţului la carburanţi, pentru că taxele şi accizele sunt foarte mari, iar transportatorilor ar trebui să li se returneze acciza. Vezi aici detalii.

Premierul Emil Boc a declarat luni că Guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă, precum impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor.

Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, a declarat, în luna noiembrie a anului trecut, că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători, potrivit Mediafax.

Pe de altă parte, potrivit companiilor petroliere, preţurile la pompă sunt influenţate în principal de evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului şi de evoluţia cursului leu/dolar.

Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom (cu circa 550 benzinării), Rompetrol (450 benzinării), LukOil România (310 benzinării), MOL România (126 benzinării) şi OMV România (cu circa 80 de benzinării).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite