Chiriile spaţiilor din eurogări cresc cu până la 30%

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru călătorii care iau trenul dintr-o eurogară, banii investiţi de autorităţi în modernizare se traduc printr-un confort ridicat, însă pentru comercianţii din incintă businessul va

Pentru călătorii care iau trenul dintr-o eurogară, banii investiţi de autorităţi în modernizare se traduc printr-un confort ridicat, însă pentru comercianţii din incintă businessul va însemna chirii cu 30% mai mari.
Întreprinzătorii care vor să profite de aglomeraţia din eurogările ce vor fi inaugurate în perioada următoare vor plăti tarife mai mari pentru spaţiile comerciale din 20 de gări. "Majorarea cu până la 30% a chiriilor este perfect justificată, având în vedere investiţiile de ordinul zecilor de milioane de euro făcute pe banii împrumutaţi în cadrul a două programe de modernizare", ne-a declarat Constantin Axinia, directorul general al CFR Infrastructură. Licitaţiile pentru spaţiile comerciale din gările finalizate vor fi organizate la sfârşitul anului, când se vor cunoaşte şi sumele percepute pentru fiecare metru pătrat ce va fi închiriat. Cert este că, înainte de modernizare, vânzătorii de covrigi din gara din Alba Iulia aveau de plătit o chirie de aproximativ 4,5 USD/mp pentru terenul de sub chioşc, în timp ce comercianţii de gogoşi 2,56 USD pentru fiecare metru pătrat. Tarifele percepute pentru difuzarea de presă erau de aproximativ 3,5 euro/mp şi ar putea să crească cu un procentaj mai mic decât cel anunţat de autorităţi. "Librăriile şi punctele de difuzare a presei vor plăti chirii mai mici, în funcţie de rangul gării", a precizat directorul Axinia. În schimb, tarifele plătite de comercianţii de ziare din eurogara Tulcea au ajuns la nivelul de 14 euro/mp, faţă de 13 euro/mp înainte de modernizare.
Gări ca în UE, la anul
Numai refacerea staţiilor de cale ferată din Craiova, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi şi Constanţa costă 24 milioane de euro, sumă provenind dintr-un credit acordat de Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Prima gară de pe lista celor cinci în care lucrările sunt aproape de final este cea din Iaşi, inaugurarea fiind programată pentru martie 2007. Mai urmează alte 15 staţii, modernizate cu bani obţinuţi dintr-un împrumut în valoare de 60 milioane USD, de la Credit Suisse First Boston International. Dacă Tulcea şi Focşani sunt deja eurogări din 2005, nu acelaşi lucru se poate spune despre Alba Iulia. Gara trebuia finalizată încă din luna mai a acestui an, dar constructorul a trebuit să refacă unele lucrări.

Conceptul de eurogară a apărut odată cu naşterea Uniunii Europene, fiind implementat de majoritatea societăţilor europene de cale ferată. O gară capătă statutul de eurostaţie numai după realizarea anumitor investiţii la standarde europene, printre care modernizarea peroanelor, sistem informatic de eliberare a tichetelor de călătorie în case de bilete moderne şi săli de aşteptare noi. Totodată, şi persoanele cu dificultăţi locomotorii au acces în aceste gări, prin intermediul rampelor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite