Centrele comerciale împânzesc Bucureştiul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu o suprafaţă totală de 150.000 de metri pătraţi, spaţiu destinat exclusiv centrelor comerciale de tip mall, România se află cu mult în urma ţărilor din Uniunea Europeană. Potenţialul de

Cu o suprafaţă totală de 150.000 de metri pătraţi, spaţiu destinat exclusiv centrelor comerciale de tip mall, România se află cu mult în urma ţărilor din Uniunea Europeană. Potenţialul de extindere este foarte mare, anul 2006 fiind considerat de analiştii pieţei din domeniu ca punctul de început al unei perioade ce se anunţă destul de tumultuoasă.
Companii internaţionale de renume se aşteaptă să intre pe această piaţă, astfel că factori precum locaţia, calitatea produselor, conceptul, dar şi profesionalismul dezvoltatorilor vor reprezenta elementele esenţiale ce vor contribui la succesul sau eşecul businessurilor din domeniu. Analiştii din retail estimează că, în următorii doi ani, locuitorii fiecărei zone din Capitală vor dispune de cel puţin două centre comerciale, suprafaţa totală de spaţiu comercial modern fiind estimată pentru sfârşitul anului 2008 la 398.000 de metri pătraţi. Radu Tănăsescu, Retail Operations Director în cadrul Anchor Grup, primul dezvoltator de centre comerciale din România, consideră că piaţa de retail românească este încă foarte promiţătoare, iar dezvoltatorii preferă să investească în România. Pe locul întâi în topul preferinţelor este, de departe, Capitala, în special cu zonele de nord şi de vest. Pentru fiecare dintre acestea sunt anunţate 3-4 proiecte. "şi sudul vine destul de tare din urmă, doar estul fiind încă în aşteptarea unei oportunităţi de dezvoltare semnificativă", spune Monica Barbu, senior retail consultant, în cadrul companiei Colliers International.
Plaza România va fi concurat de Cotroceni Park
"În prezent, spaţiile comerciale sunt închiriate 100%. În fiecare zi, din ce în ce mai mulţi retaileri internaţionali decid să îşi extindă afacerile în România", declară Tănăsescu. Potrivit acestuia, dacă iei în considerare nivelul ridicat de mulţumire al actualilor retaileri prezenţi pe piaţă, coroborat cu venituri în continuă creştere, este corect să afirmi că ţara noastră poate găzdui mai multe proiecte. Anchor a investit 33,5 milioane euro pentru deschiderea Bucureşti Mall, iar extinderea magazinului, lucrare preconizată a se finaliza în această toamnă, a scos din buzunarul dezvoltatorului alte 16 milioane de euro. Plaza România, al doilea proiect de anvergură al grupului, a costat 56 milioane de euro. Dezvoltarea accelerată a centrelor comerciale ce se anunţă a demara în perioada imediat următoare se bazează în primul rând pe cerinţele consumatorilor. "Prin fiecare centru comercial, Bucureşti Mall şi Plaza România, trec zilnic circa 30.000-35.000 de vizitatori, în timp ce în weekend numărul ajunge la 40.000-45.000 de vizitatori", explică Tănăsescu. Plaza România va avea însă în curând un competitor pe măsură. şi asta pentru că în imediata sa vecinătate, la nu mai puţin de un kilometru distanţă, compania Africa Israel, dezvoltatorul de succes al complexului Flora Plaza din Praga, va construi mallul Cotroceni Park. Finalizarea este estimată pentru sfârşitul anului viitor.
Compania de la care se aşteaptă să revoluţioneze conceptul de shopping center şi să impună noi standarde în acest tip de comerţ este Global Trade Center, cel mai mare dezvoltator din Europa Centrală şi de Est, care a şi finalizat, în luna martie a acestui an, clădirea de birouri din Bucureşti America House. GTC va începe construcţia la centrul Galleria în toamna acestui an, deschiderea fiind estimată pentru primăvara anului 2007. Pe o suprafaţă de peste 50.000 de metri pătraţi, este posibil ca GTC să aducă la Bucureşti un număr important de retaileri internaţionali care nu sunt încă pe piaţă. O altă investiţie de anvergură este anunţată în nordul Capitalei. Compania austriacă Raiffeisen Evolution va construi Oracle Tower, mall ce va fi amplasat în zona Calea Floreasca, pe o suprafaţă de circa 40.000 de metri pătraţi. Centrul urmează să fie deschis în 2009. Monica Barbu este de părere că protagoniştii celei mai importante bătălii ce va avea loc pe această piaţă se anunţă a fi cel dintre compania austriacă, GTC, dar şi Băneasa Developments, care va investi 75 milioane de euro, într-un mall ce îşi va deschide porţile în cursul anului viitor.
City Center va pierde monopolul în zonă
De partea cealaltă, şi sudul intră în vizorul dezvoltatorilor de astfel de centre destinate cumpărătorilor români. Deschis anul trecut în octombrie, în urma unei investiţii cifrate la circa 35 milioane de euro, Complexul City Center nu se va bucura prea mult de monopolul pe care îl deţine în prezent în zonă. În luna noiembrie a acestui an, urmează să îşi deschidă porţile centrul comercial Sun Plaza, suprafaţa pe care se va întinde fiind de circa 80.000 de metri pătraţi. O altă zonă vizată este Calea Rahovei, unde compania nord-irlandeză Mivan a anunţat că va transforma unul dintre "circurile foamei" într-un centru comercial de tip mall. Acesta va avea o suprafaţă de peste 30.000 de metri pătraţi, va cuprinde peste 700 de locuri de parcare şi va fi inaugurat în toamna anului viitor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite