Ce le oferă Republica Moldova investitorilor români
0Energia, industria, agricultura şi serviciile financiare sunt doar câteva dintre domeniile unde investitorii români pot face profituri frumoase în Republica Moldova, susţine vicepremierul de la Chişinău. Republica Moldova vrea să importe 30% din consumul de gaze din România prin viitoarea conductă Iaşi-Ungheni, pentru a reduce dependenţa de Rusia.
Reticenţa oamenilor de afaceri din România pentru plasarea
investiţiilor la est de Prut trebuie să ia sfârşit, susţine
vicepremierul Republicii Moldova, Valeriu Lazăr, care este şi ministru
al Economiei. Aceasta deoarece economia moldovenească are un potenţial
incredibil în foarte multe domenii unde evoluţia este abia la început,
iar ţara vecină se luptă să reducă dependenţa comercială de Rusia.
„De
exemplu, în sectorul agricol, potenţialul este uriaş, iar ruşii ne iau
tot de pe câmp, pentru că ei nu produc ce avem noi. Până acum, am avut
în acest domeniu doar relaţii comerciale de nişă cu România, care ar
trebui extinse", a spus Lazăr, prezent la Bucureşti la un forum pe tema
relaţiilor economice dintre cele două ţări, organizat de Finmedia.
El
a vorbit şi despre piaţa serviciilor financiare din Republica Moldova,
care este abia la început, despre potenţialul surselor regenerabile de
energie, dar şi despre noul trend din rândul companiilor industriale de
a-şi reloca producţia aici.
Facilităţi fiscale
Potrivit
Doinei Cebotari, consilier pe probleme economice al premierului de la
Chişinău, salariul mediu în Republica Moldova este de 190 de euro pe
lună, cel mai mic dintre statele europene. Cota de impozit pe profit
este zero, urmând ca, din 2012, aceasta să fie de 12%. În zonele libere
nu se plătesc TVA şi taxe vamale, iar investitorii sunt protejaţi timp
de zece ani de schimbările legislative. De asemenea, investiţiile de
peste 10 milioane de dolari sunt scutite trei ani de impozit pe venit,
iar cele de peste 20 de milioane de dolari beneficiază de această
facilitate timp de patru ani.
Investiţiile româneşti în Republica Moldova au atins 100 de milioane de dolari, adică 8% din totalul investiţiilor străine. "Această sumă este modestă, o nimica toată pe lângă ce s-ar putea realiza. Este un nivel comparabil cu investiţiile moldoveneşti în România", a punctat Lazăr.
Cele mai importante companii româneşti pe piaţa din Moldova sunt BCR, Raiffeisen Leasing şi BT Leasing, Petrom şi Rompetrol - cu o cotă importantă pe piaţa de distribuţie a carburanţilor, precum şi furnizorul de instalaţii Romstal.
Conductă de gaze peste Prut
În ceea ce priveşte domeniul energetic, Republica Moldova
vrea să-şi conecteze reţelele de electricitate şi de gaze cu cele ale
României, în condiţiile în care întregul consum de gaze al ţării provine
din Rusia.
„Nu cred că vom scăpa vreodată de dependenţa de
gazele ruseşti, cum de altfel nu va putea nici UE. Dar vrem să reducem
această dependenţă şi să ne asigurăm 20-30% din consumul de gaze din
România. Ne uităm atent la toate proiectele de gaze ale României, cum ar
fi AGRI sau Nabucco, pentru că unica noastră posibilitate să
diversificăm sursele energetice este interconectarea cu sistemul
românesc", a mai spus Lazăr.
Cele două ţări şi-au propus
construirea unui gazoduct între Iaşi şi Ungheni, proiect care se află în
faza finală a studiului de fezabilitate şi ar putea obţine bani
europeni pentru implementare. Din valoarea totală de 19 milioane de euro
a proiectului, aproximativ 7,5 milioane de euro ar putea veni de la UE.
Conform planului, conducta ar trebui să fie funcţională în 2014.
Moldovenii analizează şi posibilitatea de a-şi stoca rezervele de gaze în România, în viitorul depozit de la Roman-Mărgineni.
Milionarul Gruia Stoica se asociază cu statul moldovean
Grupul
feroviar Grampet, deţinut de omul de afaceri român Gruia Stoica, şi
Ministerul Transporturilor din Republica Moldova vor înfiinţa o
societate mixtă pentru dezvoltarea căilor ferate din ţara de peste Prut.
Compania românească va deţine 60% din noua societate şi va participa cu
mijloace băneşti, instalaţii, utilaje şi expertiză. Ministerul va
contribui la capitalul social cu o divizie de vagoane de marfă şi una de
călători.
Potrivit lui Valeriu Ciubuc, viceministrul moldovean
al Transporturilor, Căile Ferate din Moldova (CFM) au nevoie urgentă de
investiţii. „În condiţiile în care utilajele au un grad de uzură de 90%,
suntem obligaţi să căutăm soluţii", a arătat Ciubuc. CFM ar urma să fie
restructurată, întrucât unele activităţi generează pierderi uriaşe.
Grampet este cea mai mare companie feroviară privată din România, cu
venituri de circa 400 de milioane de euro. Ion Preaşca (Chişinău)
Vezi pe forbes.ro ce contracte vizează Gruia Stoica în următoarele luni şi care este valoarea lor
Află pe forbes.ro la ce sumă a fost evaluat omul de afaceri Gruia Stoica în Top 500 Miliardari