Ce-şi mai iau românii în rate din magazine?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criza a determinat populaţia să se limiteze strict la produsele pe care nu şi le permite cu banii jos. Euforia ratelor în magazin, manifestată în 2006-2008, s-a stins. Românii se gândesc acum de două ori înainte de a-şi cumpăra electronice sau electrocasnice pe credit.

Citiţi şi:

Calitatea vieţii s-a întors la nivelul din '89

Odată cu apariţia crizei, românii au devenit mult mai prudenţi şi nu se mai încumetă atât de uşor să-şi facă un împrumut la magazinele de electronice şi electrocasnice. Nici băncile nu mai sunt atât de dornice, iar creditul doar cu buletinul este doar o amintire. Cu toate că magazinele nu şi-au micşorat oferta de produse în rate, majoritatea clienţilor care le calcă pragul nu mai sunt la fel de deschişi ca în trecut.

Într-o zi din cursul săptămânii, magazinele de electronice şi electrocasnice din centrele comerciale ale Capitalei sunt aproape goale. Majoritatea clienţilor care le calcă pragul sunt tineri care nu intenţionează să cumpere, ci doar să fie la curent cu noile apariţii şi, eventual, să le testeze. Georgiana Jipa, o tânără de 17 ani, spune că a venit la Media Galaxy pentru a testa noua tehnologie 3D. „Ai mei nu-şi permit, deocamdată, să-mi cumpere un televizor 3D, dar eram curioasă cum funcţionează. Oricum, dacă părinţii mei ar decide să achiziţioneze un astfel de produs, cel mai probabil l-ar cumpăra cu banii jos", explică adolescenta. Ea mărturiseşte că şi-a cumpărat în 2009 un computer în rate, pentru care încă mai are de plătit şi nu ar mai repeta experienţa.

Nu numai tinerii vizitează magazinele de electronice ca pe nişte muzee, ci şi persoanele mai în vârstă. Aceştia preferă să pună bani deoparte şi să-şi achiziţioneze obiectul dorit abia când strâng suma respectivă, decât să devină datornici la bănci. „Clienţii cumpără în rate doar produsele care au preţuri mari, spre exemplu televizoare, frigidere, laptopuri, la preţuri de peste 1.000 de lei", explică un reprezentant al serviciului de rate de la Media Galaxy. Pe de altă parte, angajaţii magazinului Domo spun că cei mai mulţi plătesc cu banii jos. „La noi nu prea se mai cumpără în rate", spune un angajat al Domo.

Ratele, o şmecherie

„Serviciul de rate nu este decât o şmecherie! Clientul plăteşte un produs de două ori, care nu face nici măcar odată", declară analistul economic Ilie Şerbănescu. Acesta spune că, în cazul în care criza economică este unul dintre motivele pentru care românii nu-şi mai fac credite, atunci aceasta este un lucru bun atât pentru oameni, cât şi pentru economie în ansamblu. „Nu mi se pare normal niciun fel de credit, în afara celui ipotecar, iar economia are nevoie de producţie, nu de consum", explică analistul. Ilie Şerbănescu crede că România nu-şi va mai reveni niciodată la boomul dinainte de criză şi că în viitor nimeni nu va mai acorda credite, de teamă că nu li se vor mai înapoia banii. 

Mai puţine credite pentru consum

Faţă de perioada de boom din 2007-2008, când consumul era pe val, soldul creditelor de nevoi personale contractate de populaţie s-a redus consistent în ultimii doi ani. Românii nu s-au mai „aruncat cu capul înainte“ să se împrumute pentru consum, fie că vorbim de achiziţionarea unei plasme, a unui frigider sau de petrecerea unei vacanţe. Dacă la finele lui 2008, valoarea soldului creditelor pentru consum se ridica la 18,5 miliarde de euro, la sfârşitul lunii noiembrie din 2010, aceasta coborâse cu 20%, până la 14,78 miliarde de euro.

Scăderea este datorată, pe de o parte, politicilor mai restrictive de creditare promovate de bănci, şi, pe de altă parte, reducerii puterii de cumpărare a românilor. Aceştia s-au confruntat cu scăderea veniturilor, dar şi cu o creştere a gradului de îndatorare pentru creditele deja contractate, având în vedere creşterea dobânzilor, dar şi scumpirea euro. În timp ce creditarea pentru consum a bătut pasul pe loc în ultimii doi ani, restanţele la împrumuturile contractate au înregistrat o explozie, valoarea lor înmulţindu-se de peste cinci ori în intervalul ianuarie 2009 – noiembrie 2010. Adina Vlad

“ Dacă părinţii mei ar decide să achiziţioneze un televizor 3D, cel mai probabil l-ar cumpăra cu banii jos, şi nu în rate. ”
Georgiana Jipa client

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite