Cât de independenţi vor fi managerii privaţi de la stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oricât de buni profesionişti şi de neimplicaţi politic ar fi viitorii manageri privaţi ai companiilor de stat, deciziile lor vor fi influenţate de acţionarul majoritar, adică statul, reprezentat de oameni politici.

Viitorii manageri privaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi vor avea de administrat una dintre cele mai puternice societăţi de stat din România, care, numai în acest an, are un buget de 1,8 miliarde de euro. În aceste condiţii, când acţionarul companiei este statul, vor putea ei să-şi păstreze independenţa în luarea deciziilor? Consultantul de investiţii Ionel Blănculescu este radical: „Categoric nu vor putea rămâne independenţi. Proiectul este sortit eşecului. În România, chiar şi dacă aduci la fiecare companie de stat câte un Warren Buffet, tot nu rezolvi nimic".

Managerul va fi ca peştele pe uscat

„Adevărul" v-a prezentat în ediţia de joi lista scurtă a managerilor privaţi propuşi pentru conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi (CNADNR). Aceasta a fost trimisă de recrutori Ministerului Transporturilor, urmând ca săptămâna viitoare să fie anunţaţi directorul general al companiei, dar şi cei cinci membri neexecutivi ai viitorului Consiliu de Administraţie.

Lista conţine nume grele din lumea bancherilor, piaţa telecom sau domeniul energetic. Dintre aceştia îi reamintim pe Dimitris Sophocleous, fostul director financiar al Romtelecom, franţuzoaica Clotilde Moroianu, director în cadrul GDF SUEZ Energie France, bancherul Marinel Burduja, fost vicepreşedinte al Raiffeisen Bank, şi Sorin Mîndruţescu, directorul general al Oracle. Va rămâne profesionalismul acestora neinfluenţat de mediul politic? Ionel Blănculescu a explicat că managerul profesionist se va subordona Consiliului de Administraţie, Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) şi ministerului, în cazul de faţă Ministerul Transporturilor. În aceste condiţii, „va sta ca peştele pe uscat şi nu va avea ce face".

„Managerul va constata problemele de ani de zile din companie şi va încerca să rezolve problema finanţărilor cu membrii Consiliului de Administraţie, unde va găsi nişte papagali, nişte politruci. Trece mai departe la AGA, unde este şi mai şi, pentru că politicul nu o să lase niciodată din mână AGA. Managerul nu va avea ce face, numai statul va putea face ceva pentru această companie - dacă va dori, bineînţeles", a explicat consultantul.

Părerea lui Blănculescu este împărtăşită şi de Dorina Tiron, fost director general al Companiei de Autostrăzi. „Să fim serioşi, niciun manager nu va fi independent acolo. Patrimoniul CNADNR va fi tot al statului, care va avea anumite pretenţii", a spus Tiron. 

Doar o condiţie a FMI

Blănculescu a mai spus că proiectul managementului privat în companiile de stat este o acţiune de imagine dictată de Fondul Monetar Internaţional pentru ca instituţia să poată intra mai uşor în posesia informaţiilor din interior. „Informaţiile din aceste companii vor ajunge mult mai repede şi mai eficient la FMI şi la Comisia Europeană", a adăugat consultantul.

La rândul său, consultantul Augustin Hagiu, fost lider patronal în domeniul transporturilor, crede că proiectul managementului privat la stat este doar un angajament asumat faţă de finanţatorii externi.

„România şi-a asumat un angajament faţă de forurile internaţionale, acela de a asigura un management privat, independent, la companiile de stat. Ca să ne putem respecta acest angajament, depinde foarte mult de decizia politică aflată deasupra celei manageriale", a explicat Hagiu. El a adăugat că, „dacă vom reuşi să avem şi un fond la această formă, atunci avem şansa de a administra drumuri bune, la preţuri decente; dacă nu reuşim, vom avea încă o formă fără fond, şi atunci va trebui să renunţăm la angajamentul asumat".

Să renunţe politicienii la robinetul cu bani?

„Prin această intenţie de a transfera decizia la managementul privat, statul îşi recunoaşte, de fapt, incapacitatea de a-şi conduce propria căruţă", ne-a declarat Marian Duşan, preşedintele Asociaţiei Romanian Business Accelerator. El chiar „aplaudă" această măsură prin care Guvernul îşi recunoaşte neputinţa.

„Dar CNADNR şi celelalte companii de stat sunt robinete cu bani, să credem că politicienii vor renunţa la ele? Deduc că nu va mai fi nicio bătălie pentru portofoliul Ministerului Transporturilor, dacă la robinetele sale vor fi puşi manageri privaţi şi politicienii nu vor mai avea acces. E chiar frumoasă povestea aceasta cu politicieni care se autosabotează şi îşi taie singuri creanga financiară de sub ei!".

În fine, Marian Duşan dă şi un pronostic: „uitându-mă pe lista candidaţilor, sunt aproape sigur că la conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi vor fi doar expaţi, nu români".

"Proiectul este o acţiune de imagine dictată de FMI pentru a putea intra mai uşor în posesia informaţiilor din interior. ''
Ionel Blănculescu consultant de investiţii

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite