Carburantul bio, stimulat de subvenţii guvernamentale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Directiva UE 2003/30/CE promovează utilizarea combustibililor regenerabili, pentru reducerea dependenţei de importul de energie şi scădere a emisiilor ce generează efect de seră

România s-a angajat ca, până la data integrării, 2% din combustibilul folosit în transporturi să fie de provenienţă bio.
Până în 2010, procentul de biocombustibil folosit pe piaţa internă trebuie să ajungă la 5,75%, iar până în 2020 la 20%. Deocamdată, în România există numai un singur producător de biodiesel, la Baia Mare, dar multe alte investiţii sunt în derulare. O parte din ele promit să se finalizeze până la sfârşitul anului, astfel încât să putem asigura producţia pe care ne-am asumat-o, de 110.000 de tone. Potrivit estimărilor, potenţialul naţional de producţie ar fi de cinci ori mai mare. Biocarburanţii sunt produse extrase din plante şi apoi prelucrate, ce pot fi amestecate cu motorina şi benzina, rezultatul fiind un combustibil mai puţin poluant.
Între timp, Ministerul Agriculturii şi Ministerul Economiei şi Comerţului lucrează la o strategie naţională pentru încurajarea producţiei de biocombustibil. Andrei Gyemant, coordonatorul acestei strategii din partea Ministerului Agriculturii, spune că producătorii de rapiţă (planta cu ajutorul căreia se obţine biodiesel) vor avea subvenţii din două surse: pe de-o parte, sprijinul pe suprafaţă acordat după 2007 de Uniunea Europeană, de circa 40 de euro/ha, plus o subvenţie de la bugetul de stat, care ar putea ajunge la încă pe-atât. Biocombustibilul a sporit atractivitatea culturilor de rapiţă. Dacă în 2005 suprafeţele cultivate cu rapiţă au fost de 88.000 ha, în 2006 au ajuns la 180.000 ha, iar estimările pentru următorii ani vorbesc de 500.000 ha. Producţia estimată pentru acest an este de circa 200.000 t, din care mai bine de jumătate se exportă, în condiţiile în care încă nu există capacităţi interne de prelucrare. Pentru anii viitori, specialiştii estimează producţii naţionale de până la un milion de tone. Producătorii de ulei văd în producţia de biodiesel o posibilitate de diversificare şi alternativă pentru a contracara supraproducţia de ulei. Argus Constanţa şi Ulcom Slobozia au făcut deja acest pas.

Bioetanolul, soluţie pentru supraproducţia de cereale
Biocombustibilii nu înseamnă numai motorina ecologică - biodiesel - obţinută prin esterificarea uleiului de rapiţă, ci şi bioetanol, obţinut din porumb. Dacă motorina vegetală a fost scutită şi până acum de acciză, pentru bioetanol nu au existat până acum facilităţi fiscale, astfel că investiţiile în producţia de bioetanol sunt deocamdată cvasiinexistente. Noul Cod Fiscal, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2007, introduce scutirea de acciză pentru toate tipurile de biocombustibili. Potrivit lui Andrei Gyemant, litrul de motorină biodiesel are un cost final similar cu uleiul rafinat, de circa 30.000 lei/l, ceea ce îl face mai competitiv decât motorina, la un preţ actual de circa 32.000 - 33.000 lei/l. Rapiţa se vinde pe piaţa internaţională la un preţ de 275 - 280 USD/t FOB Constanţa, ceea ce, consideră reprezentantul Ministerului Agriculturii, poate fi un preţ atractiv pentru producători.

Biomasa, încă la stadiul de evaluare
Al treilea element al strategiei guvernamentale priveşte utilizarea biomasei - deşeurile vegetale -, din care se pot obţine şi combustibili, dar care poate fi utilizată şi pentru obţinerea de energie termică. Din biomasă se pot extrage mai multe tipuri de combustibili bio, precum biogazul, biometanolul, plus alţi derivaţi obţinuţi din biometanol. Pe acest segment, suntem abia în evaluarea situaţiei existente.

Investiţii demarate
* În judeţul Sibiu - investiţie MAN Ferrostaal în valoare de 138 milioane de euro - suprafaţă cultivată 120.000 ha, finalizată la sfârşitul anului 2007, producţie de 400 tone combustibil/zi
* Rompetrol Rafinare - investiţie pentru o producţie anuală de circa 60.000 tone, începând din 2007
* Expur Urziceni, proprietar al Ulcom Slobozia - investiţie de 20 milioane de euro
* Argus Constanţa
* Racova Com Agro Pan - investiţie de 18 milioane de euro, realizată la Vaslui de omul de afaceri Adrian Porumboiu
* La Lehliu Gară, investiţie a Biomart, divizie a consorţiului portughez Martifer - investiţie de 47 milioane de euro, o rafinărie şi o fabrică de extragere a uleiurilor, care ar urma să fie gata la începutul anului 2007; rapiţă recoltată de pe 50.000 ha, capacitate anuală de 100.000 tone de biodiesel
* Singurul producător în momentul de faţă: Auto Elite Baia Mare, produce câteva zeci de mii de tone pe an

Raliu Bio
În luna mai 2006 a avut loc la Baia Mare prima competiţie care a promovat carburanţii ecologici, raliul Siromex Mobil 1. Automobilele oficialilor, ale arbitrilor şi ale echipelor de asistenţă tehnică au folosit Bio Diesel (substituent al motorinei) şi Bio Etanol (substituent al benzinei), oferiţi de Auto Elit Baia Mare. Dacă biodieselul a început să fie comercializat, bioetanolul este încă în faza de testare.

Dezavantaj
Biodieselul nu merge în toate motoarele, spun mecanicii, distrugând în primul rând piesele din plastic. Există producători care şi-au adaptat maşinile pentru combustibilul bio, alţii care încă nu au făcut acest pas. Studiile arată că un conţinut de biodiesel de 5% în motorină nu e periculos pentru motor. Tot ce depăşeşte acest procent înseamnă pierderea garanţiei.

Suprafeţele cultivate cu principalele plante "energetice" din România
Anul soia rapiţă floarea-soarelui
2005 143.949 ha 88.094ha 979.236 ha
2006 180.668 ha 181.524ha 1.054.900 ha
SURSA: Ministerul Agriculturii

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite