Caiet de sarcini unic în achiziţiile publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile lucrărilor de infrastructură vor avea plafoane standard, iar creşterile ulterioare de preţuri nu vor mai putea depăşi 10% din valoarea stabilită iniţial. Firmele care vor contesta inutil rezultatele licitaţiilor vor fi depunctate la competiţiile următoare, prevede un proiect de act normativ.

Pentru licitaţiile publice, în special la cele care presupun fonduri europene, Ministerul Dezvoltării a redactat un caiet de sarcini tip, astfel încât autorităţile contractante să nu mai lase loc de controverse privind atribuirea ulterioară a lucrărilor sau serviciilor aferente.

Până nu demult, atunci când dorea atribuirea unui contract public unei anumite firme (celebrele „dedicaţii"), ordonatorii de credite recurgeau la diverse metode, din care două erau preferate în mod special: negocierea directă şi selecţia de oferte. Puţin mai târziu, metoda preferată de politicieni s-a schimbat, iar la licitaţiile publice ordonatorii se prezentau cu un caiet de sarcini făcut special pentru ca un singur participant să corespundă criteriilor cerute.

Adiţionale limitate

Efectele nu au întârziat să apară: o ploaie de contestaţii la licitaţiile publice, care au condus la întârzieri în demararea lucrărilor, şi preţuri tot mai mari pentru acelaşi tip de lucrare. De aceea, Ministerul Dezvoltării (MDRT) a decis să introducă standarde de cost speciale pentru diversele lucrări de infrastructură şi limitarea adiţionalelor la 10% din valoarea de atribuire a contractului.

Scad cheltuielile inutile

Pentru că exista riscul ca banii europeni să fie pierduţi, dacă nu sunt absorbiţi până în 2013, trebuia găsit un sistem care să limiteze numărul contestaţiilor. Aşa a apărut caietul de sarcini unic pentru toate lucrările de investiţii. El este general, iar criteriile de atribuire ale contractelor sunt foarte clare şi nu pot fi încălcate.

Caietul de sarcini tip creşte încrederea constructorilor în procedura de atribuire a contractelor, arată Elena Udrea, iniţiatorul actului normativ. Firmele care contestă inutil atribuirea contractelor vor fi penalizate la organizarea licitaţiilor viitoare. Dacă toate ministerele ar adopta modelul MDRT, cheltuielile inutile cu investiţiile ar scădea, iar perioada efectivă de finalizare a lucrărilor ar fi semnificativ redusă. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite