Cafeaua la automat prinde cel mai bine în clădirile de birouri
0Cafeaua caldă la metrou sau în incinta imobilelor de birouri a devenit deja o obişnuinţă. De acest "viciu" al românilor profită din plin distribuitorii de automate de cafea, ale căror afaceri
Cafeaua caldă la metrou sau în incinta imobilelor de birouri a devenit deja o obişnuinţă. De acest "viciu" al românilor profită din plin distribuitorii de automate de cafea, ale căror afaceri devin din ce în ce mai profitabile. La un calcul sumar, o investiţie de circa 5.000 de euro într-un aparat performant poate fi amortizată în aproximativ un an şi jumătate.
Rata de profitabilitate pe aparat este de 10% din încasări, însă, pentru a putea genera aceste venituri, el trebuie să distribuie lunar 1.000-1.200 de pahare de cafea.
Cu rate anuale de creştere a încasărilor de aproximativ 20-25%, principalele companii din domeniu, în speţă Elite, Nestle şi Alois Dallmayr, operează la nivelul Capitalei peste 3.000 de astfel de aparate. În plus, pentru consolidarea poziţiei deţinute într-o anumită zonă, distribuitorii de cafea la automat au început să monteze şi aparate de băuturi răcoritoare. Deşi nu sunt la fel de profitabile, acestea aduc un plus de valoare.
Potrivit reprezentanţilor din domeniu, cererea este în creştere, mai ales pe segmentul clădirilor de birouri şi al zonelor cu trafic intens unde este mai facil să-ţi iei o cafea de la automat decât să mergi într-un bar. "Categoriile mai importante de clienţi sunt firmele mari şi mijlocii cu capital privat. Dar afacerea merge bine şi în locaţiile publice, cum ar fi gările, autogările, aeroporturile, tribunalele, spitalele şi policlinicile, unităţile de poliţie, pompieri şi jandarmerie. Creşterile anuale sunt distribuite relativ uniform pe aceste categorii de clienţi", a declarat, pentru Adevărul, Pavel Liszka, director general al companiei Alois Dallmayr Automaten-Service SRL.
Compania pe care o conduce operează în prezent circa 2.300 de automate de cafea, distribuite în toate oraşele mari şi în majoritatea lor de dimensiuni mijlocii şi mici. În Capitală, Alois Dallmayr are instalate aproximativ 350 de automate. Pentru sfârşitul acestui an, Liszka estimează o cifră de afaceri de 3,6 milioane de euro.
O prezenţă ceva mai numeroasă o au la nivelul Capitalei automatele companiei Danik, distribuitorul cafelei Elite. Numărul acestora se ridică la 1.000, iar rata de creştere a vânzărilor aferentă aparatelor montate la nivelul acestui an este de 30%. În paralel cu extinderea tot mai mare din ultima vreme a clădirilor de birouri, dar şi pe fondul aglomerărilor urbane tot mai accentuate, afacerile din domeniu vor creşte şi în următorul interval de timp. "Pentru anul 2007 estimăm un ritm de creştere de 25%", a declarat directorul de vânzări al companiei Danik, Mihai Giurca.
În general, aparatele existente sunt achiziţionate în leasing, preţul variind între 1.800 de euro şi 5.000 de euro, în funcţie de capacitatea de selecţii. Potrivit lui Giurca, una dintre locaţiile ideale pentru amplasarea unui automat de cafea este reprezentată, în ultima vreme, de clădirile de birouri de la marginea oraşelor. "Spre comparaţie, la o companie cu 200-300 de angajaţi, consumul este cu 20-30% mai mare decât în cazul uneia al cărei sediu este în oraş", a declarat directorul Danik.
Motivaţia este una destul de simplă. Lipsa de alternative obligă consumatorul să recurgă la serviciile oferite de aceşti prestatori.
Automatele de băuturi vin la "pachet" cu cele de cafea
În ultima vreme, produsele distribuite prin intermediul automatelor au început însă să se diversifice. De la cafea, automatele au devenit acum furnizoare de dulciuri, băuturi răcoritoare, sendvişuri şi chiar bomboane. Deşi nu sunt la fel de profitabile ca automatele de cafea, ele sunt tot mai des întâlnite în preajma acestora. Totul face parte însă dintr-o strategie de marketing ce vizează în primul rând consolidarea poziţiei de prestator de servicii complete. "Montarea aparatelor distribuitoare de sucuri este un proiect-pilot pe care l-am demerat în acest an. Până în prezent avem 10 astfel de aparate în Bucureşti şi intenţionăm să le extindem pe parcursul anului viitor", a precizat Giurca. "Aparatele de cafea vor fi însoţite de cele pentru băuturi preambalate etc. Pentru anul viitor avem deja un buget alocat în acest sens pentru montarea a 200 de astfel de aparate. Preţul unuia este de 3.000 de euro", a precizat Giurca.