Căderea leului ridică preţurile maşinilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deprecierea monedei naţionale faţă de euro se răsfrânge şi asupra vânzărilor de autoturisme, pentru că majoritatea acestora sunt importate în moneda unică europeană Comercializarea

Deprecierea monedei naţionale faţă de euro se răsfrânge şi asupra vânzărilor de autoturisme, pentru că majoritatea acestora sunt importate în moneda unică europeană

Comercializarea de autovehicule a fost mai mereu o afacere profitabilă, indiferent de marca expusă în vitrină. Totuşi, vânzările masive din ultimii doi ani încep să devină o amintire frumoasă, deoarece cursul valutar influenţezează negativ această activitate economică.

Dacă anul trecut cel mai ieftin Renault Clio Symbol costa 8.649 de euro, adică 285 milioane de lei vechi, calculat la un curs de schimb de 33.000 de lei pentru un euro, în ianaurie 2008, cei 8.649 de euro ajung la valoarea de 330 milioane de lei. La un simplu calcul, diferenţa de curs dintre ianuarie 2007 şi anul acesta a scumpit modelul cu aproape 50 milioane de lei vechi.

În moneda unică europeană, asta înseamnă aproape 1.500 de euro, o sumă destul de mare - exact cât să te facă să nu mai cumperi maşina sau să te orientezi către ceva mai ieftin. Importatorii spun că diferenţa enormă dintre cursul de anul acesta şi cel de anul trecut încă nu se resimte în vânzări, însă admit că influenţe negative vor exista. Oricum, ianuarie nu reprezenta o lună în care să se înregistreze vânzări foarte bune, motiv pentru care cei ce comercializează maşini încă nu sunt în criză de timp.

Ba, mai mult, există importatori precum Porsche România care spun că vânzările nu vor scădea deloc. Argumentul lor este reorientarea clienţilor către modele mai ieftine.

Un român care îşi permitea un automobil de 15.000 de euro anul trecut avea de plătit echivalentul a 495 milioane de lei, în timp ce, la actualele valori ale cursului leu-euro, ajungi să plăteşti 570 milioane de lei - cu 75 milioane de lei mai mult. Aşa că ori renunţi la intenţia de a mai cumpăra o maşină, ori îţi iei una mai ieftină; rezultă că, per total, vânzările auto nu prea scad.

Mai există şi situaţia celor care achiziţionează maşina pe firmă, persoane care preferă să achite diferenţa rezultată din volatilitatea cursului de schimb decât să plătească un impozit pe profit mai mare.

Şi finanţarea prin leasing se scumpeşte

Reprezentanţii societăţilor de profil anticipează o creştere a dobânzilor pentru contractele de leasing. Tensiunile de pe pieţele internaţionale continuă să umfle costurile obţinerii unei finanţări.

După scumpirile de dobândă anunţate pe piaţa bancară, a venit rândul leasingului să urmeze aceeaşi tendinţă. În consecinţă, dobânzile ataşate contractelor de leasing sunt aşteptate să crească la rândul lor. Reprezentanţii societăţilor de pe piaţa de profil estimează o majorare a dobânzilor cu aproximativ un punct procentual.

În opinia lui Septimiu Postelnicu, director executiv al Unicredit Leasing, dobânzile vor urca, în medie, de la 7,5%, la 8,5%. "Costurile de refinanţare au crescut destul de mult încă din septembrie 2007, iar noi am încercat să temperăm această creştere pe care am suportat-o parţial din profit, dar am ajuns la momentul în care trebuie să o reflectăm către piaţă", a declarat Postelnicu.

Reprezentantul Unicredit Leasing susţine că, în următoarele şase-şapte luni, majoritatea societăţilor de leasing se vor alinia tendinţei, majorând dobânzile. "Cel puţin în zona leasingului auto vom vedea dobânzi standard de peste 8-8,5%, în prima jumătate a lui 2008, iar în cazul în care refinanţările internaţionale vor reveni la un nivel similar din anii trecuţi, vom ajusta şi noi nivelul dobânzilor pe piaţa românească de leasing", a mai spus Postelnicu.

Majorarea de preţuri nu descurajează cererea

Opinia reprezentanţilor Unicredit este împărtăşită şi de către Irina Păunescu, director general adjunct MKB Romexterra Leasing: "Costul finanţării în leasing va urma aceeaşi tendinţă pe care o urmează costurile finanţării în sistemul bancar.

E destul de dificil să anticipăm care va fi majorarea de dobândă. În orice caz, nu cred că vom avea de-a face cu o creştere substanţială", explică, pentru "Adevărul", reprezentantul MKB.

"În 2008 ne aşteptăm la continuarea dezvoltării rapide a segmentului de leasing. Evoluţia din ultimii ani dovedeşte din plin faptul că piaţa de profil se apropie de maturitate", argumentează Păunescu.

Reprezentantul MKB este de părere că una dintre caracteristicile pieţei de leasing din ţara noastră constă în diversificarea continuă a ofertei: "Societăţile de profil încep să se orienteze din ce în ce mai des spre leasingul operaţional. În plus, în ultima perioadă, trebuie menţionat faptul că finanţarea sectorului imobiliar s-a dezvoltat puternic". Irina Păunescu afirmă că nu vom asista la o încetinire a ritmului de creştere, pe fondul scumpirilor, întrucât cererea de finanţare în sistem leasing este în continuare la cote înalte.

Model ce calcul:

Ianuarie 2007: curs mediu: 33,3 RON/euro - maşina de clasă mică are un preţ de 8.649 de euro, adică 28.500 RON

Ianuarie 2008: aceeaşi maşină a ajuns la preţul de 33.000 RON

În cazul vânzării în leasing, rata lunară de 300 de euro a ajuns, transformată în moneda naţională, de la 990 RON - media anului 2007 - la 1.110 RON în ianuarie 2008

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite