COMENTARIUL ZILEI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sperante de ieftinire a benzinei In urma cu vreo zece zile, consilierii economici ai presedintelui Bush, aflat in plina campanie electorala pentru un nou mandat la Casa Alba, au avertizat ca

Sperante de ieftinire a benzinei
In urma cu vreo zece zile, consilierii economici ai presedintelui Bush, aflat in plina campanie electorala pentru un nou mandat la Casa Alba, au avertizat ca preturile ridicate la petrol risca sa bage economia americana in recesiune si sa devina o povara pentru buzunarele electoratului. Cam in aceeasi perioada, Francois Bourguignon, economistul-sef al Bancii Mondiale, a declarat ca, in urmatoarele luni, titeiul ar putea reveni la cotatii rezonabile de 30 de dolari. Intamplator sau nu imediat dupa aceste evenimente, pretul titeiului la bursa din New York a inceput sa scada, intr-o saptamana pierzand 8 dolari pe baril. Intre timp, in Romania, pretul benzinei si motorinei la pompa a saltat cu 8 la suta, fapt ce marcheaza cea mai importanta majorare din ultimii 14 ani. Nu doar automobilistii, ci intreaga economie romaneasca a trebuit sa faca fata unui soc extern foarte puternic, ajustarea pretului fiind necesara pentru a limita pierderile deosebit de importante ale rafinariilor ce se aprovizioneaza cu titei din import. Cu siguranta, efectul specific de propagare in lant al majorarii pretului la carburanti nu va intarzia sa se faca simtit la nivelul celorlalte preturi si tarife din economie, prefigurand un nou varf de inflatie in lunile urmatoare, dupa ce in iulie rata lunara a ajuns la 1,3 la suta. Iata deci cum Romania a fost pusa in situatia de a recepta din plin o variatie de pret a titeiului rezultata, probabil, nu numai din complicata conjunctura internationala, ci si din speculatiile specifice ringului bursier. Este Romania in situatia de a primi cu resemnare, ca pe un dat, astfel de lovituri economice externe sau poate actiona de asa natura incat sa atenueze impactul lor? Imediat dupa scumpirea carburantilor, ministrul Economiei, Dan Ioan Popescu, a sugerat ca o solutie pentru a pastra sub oarecare control, adica la niveluri suportabile, pretul benzinei si motorinei la pompa, ar putea fi redus pentru o perioada nivelul accizelor. In vreme ce tari ca Franta sau Germania, motoare economice ale Uniunii Europene au avansat posibilitatea reducerii accizelor in acelasi scop, ministrul roman al Economiei a primit replica scurt de la Ministerul roman de Finante, care a decretat ca asa ceva nu se poate pentru ca nu ne lasa Uniunea Europeana. Daca astfel stau lucrurile, desi ne indoim, atunci ori se ridica un mare semn de intrebare asupra calitatii negocierilor dintre Romania si UE, ori Ministerul Finantelor vrea sa se arate "mai catolic decat Papa". In acest context, declaratia recenta a ministrului Dan Ioan Popescu potrivit careia "e posibil ca pretul benzinei si al motorinei sa scada daca pretul de cotatie al titeiului va scadea sub 40 de dolari pe baril" este importanta din mai multe puncte de vedere. In primul rand, din cel al bunului simt: odata ce a disparut cauza invocata a scumpirii este firesc sa dispara si efectul. In al doilea rand, Petrom s-ar dovedi, credem in premiera, capabil sa ieftineasca tot atat de rapid benzina pe cat a scumpit-o. In al treilea rand, o astfel de masura ar ajuta procesul de dezinflatie, anuland asteptarile inflationiste care se manifesta deja dupa scumpirea de luna trecuta.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite