CFR va închiria 114 linii de cale ferată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Contractorii care vor câştiga licitaţiile trebuie să investească atât în reabilitarea liniei, cât şi în modernizarea trenurilor. Unele tronsoane prezintă potenţial turistic sau

Contractorii care vor câştiga licitaţiile trebuie să investească atât în reabilitarea liniei, cât şi în modernizarea trenurilor. Unele tronsoane prezintă potenţial turistic sau industrial, iar altele pot servi drept curse pentru navetişti

Un proiect al Ministerului Transporturilor, lansat recent în dezbatere publică, prevede scoaterea la licitaţie, în vederea închirierii pe perioade cuprinse între 5 şi 10 ani, a 114 linii ferate. Tronsoanele respective sunt neinteroperabile, adică servesc doar traficului local şi, de regulă, reprezintă "capete de linie", având doar o singură conexiune cu infrastructura interoperabilă, de largă circulaţie.

Compania CFR este societatea care va închiria, pe un termen de cel mult 10 ani, liniile feroviare pe care le consideră nerentabile, contractorii urmând să fie stabiliţi în urma unor licitaţii cu strigare. "Contractele de închiriere se încheie pentru o perioadă de 5-10 ani, în funcţie de perioada necesară amortizării sumelor pe care agentul economic se angajează, prin contract, să le aloce în activităţi de reparaţii capitale şi/sau investiţii pentru fiecare secţie şi/sau pentru materialul rulant necesar operării trenurilor pe secţiile respective", se arată în proiectul de hotărâre, care va fi supus dezbaterii guvernului.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a viitorului act normativ, Ministerul Transporturilor va actualiza contractul de concesiune pentru gestionarea infrastructurii feroviare, astfel încât CFR va putea să ofere în regim de închiriere secţiile de circulaţie neinteroperabile, precum şi condiţiile de gestionare şi de realizare a serviciilor de transport de către alţi agenţi economici. Procedura de închiriere a liniilor neinteroperabile se organizează de CFR prin licitaţie, pe baza unui caiet de sarcini întocmit pentru fiecare tronson sau grup de tronsoane de circulaţie care se ofertează împreună.

Pentru fiecare dintre secţiile de circulaţie sau grup de secţii de circulaţie neinteroperabile oferite pentru închiriere, CFR va specifica în caietul de sarcini volumele potenţiale de transporturi de marfă, conform cerinţelor pieţei, pachetul minim necesar de servicii publice de transport feroviar de călători şi detalii despre parcul material rulant.

Circulaţia trenurilor de călători nu se va întrerupe

Vor fi declarate câştigătoare firmele care vor oferi cea mai mare chirie şi cel mai mic procent aplicat biletelor de călătorie. Firmele care vor prelua linii neinteroperabile vor primi prin contract de închiriere de la CFR Călători, în primii trei ani de activitate, material rulant necesar desfăşurării transportului de călători, urmând ca după această perioadă o comisie a Ministerului Transporturilor să analizeze condiţiile de prelungire a contractului.

Pentru secţiile de circulaţie neinteroperabile pe care se desfăşoară şi transport de călători, la care nu se pot încheia contracte de închiriere, activitatea de transport va fi continuată de CFR Călători, urmând ca CFR SA să reia lunar procedura de licitaţie. Procesul de închiere a liniilor neinteroperabile a fost iniţiat în 2004, până în prezent schimbându-şi proprietarul mai multe linii sau secţii, în lungime de 851 de kilometri, din totalul de 3.324 de kilometri ai reţelei. În nota de fundamentare a proiectului de hotărâre amintit mai sus se arată, între altele, că "prin definirea, în condiţiile legii, şi continuarea procesului de închiriere a infrastructurii feroviare neinteroperabile se creează posibilitatea ca autorităţile locale (judeţene, municipale etc.) să participe în mod eficient şi direct la susţinerea locală a transportului de călători pe calea ferată, acolo unde acesta se justifică". Iar secţiile de circulaţie care nu sunt rentabile nici pentru traficul de marfă, nici pentru cel de călători "pot fi închiriate unor agenţi economici care doresc să opereze pe aceste secţii de circulaţie".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite