Peste 3.300 de CAR-uri creditează un sfert din populaţia României

0
Publicat:
Ultima actualizare:

se hazardează să avanseze vreo cifră. Adrian Cosmescu, director la Direcţia de supraveghere a BNR, ne-a declarat că de-abia sunt în etapa de identificare. Pentru că până acum banca centrală

se hazardează să avanseze vreo cifră. Adrian Cosmescu, director la Direcţia de supraveghere a BNR, ne-a declarat că de-abia sunt în etapa de identificare. Pentru că până acum banca centrală nu a solicitat indicatorii financiari acestor societăţi, nu există o bază de date şi nu se ştie încă nici care CAR-uri vor fi autorizate. Din ceea ce spun însă reprezentanţii operatorilor caselor, cele mai mari au însă până la 20.000 de membri şi dau lunar credite de miliarde de lei vechi.
Deşi majoritatea Caselor de Ajutor Reciproc sunt ale salariaţilor, există şi 174 de CAR-uri ale pensionarilor, care au şi o gamă largă de servicii sociale. CAR-urile nu cer adeverinţe de venit, nu te întreabă de unde ai banii, iar pensionarii primesc credite şi la 85 sau 90 de ani. Trebuie numai să fii membru şi să depui lunar o contribuţie modică. Dacă vrei credit, poţi lua de două până la cinci ori banii depuşi în fond.

Milioane de membri
Potrivit notei de fundamentare a unei reglementări legislative din 2003 a CAR-urilor salariaţilor, acestea aveau la momentul respectiv trei milioane de membri. Pensionarii spun că şi ei au două milioane de membri. Chiar dacă nu putem însuma simplu cele două cifre, pentru că mulţi pensionari sunt membri în două CAR-uri, împrumutaţii tot sunt de ordinul milioanelor. Mai mult, salariaţii care n-au CAR-ul lor se împrumută la cel al părinţilor lor, pensionari.Lista CAR-urilor publicată de BNR este foarte eterogenă şi dovedeşte că pofta de consum îşi găseşte debuşee. De la Casele de Ajutor Reciproc ale salariaţilor din diferite firme - Urbis, Munplast, Integrata Paşcani, Azochim Săvineşti şi Dacia - până la două CAR-uri ale salariaţilor de la Loteria Română, un CAR al salariaţilor de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice - Control Financiar de Stat -, altele la Clubul Steaua sau la Primăria Sectorului 1. Există şi CAR-uri ale salariaţilor din bănci, chiar şi al celor din Banca Naţională.

Împrumuturi mici, dar flexibilitate suficientă
CAR-urile nu au bugete de marketing şi vânzări, nu-şi fac reclamă la TV sau prin ziare. Au puţini salariaţi şi flexibilitate la acordarea împrumuturilor. Dobânda variază între 7% şi 14%, împrumutul se rambursează în cât timp vrei, dar de regulă termenele sunt scurte, până într-un an. Unele CAR-uri reţin toată dobânda la început, deci dau o sumă diminuată, altele în primele trei-patru luni, iar altele o distribuie pe întreaga perioadă a împrumutului. La majoritatea CAR-urilor poţi lua cinci milioane de lei fără a avea giranţi. Pentru sume mai mari se cer giranţi, uneori salariaţi, alteori sunt buni şi alţi pensionari membri CAR. Pensionarii se girează între ei, dar riscul asociat e mic.

Casele pensionarilor dau şi credite,şi asistenţă socială
Casele de ajutor pentru pensionari au şi o componentă socială declarată. Gheorghe Chiuaru, preşedinte al CAR Omenia, care are 18.500 de membri, în special în sectorul 5 al Capitalei şi care acordă un volum de împrumuturi de 4-5 miliarde lei vechi lunar, spune că ponderea majoră a activităţii nu mai este în sectorul împrumuturilor, ci în cel al asistenţei sociale. "Omenia" acordă pâine gratuită de trei ori pe săptămână pentru 5.000 de pensionari cu pensie sub 1,9 milioane lei, are trei cabinete medicale şi a câştigat un program PHARE în valoare de 55.000 de euro, prin care acordă asistenţă la domiciliu pentru 300 de pensionari imobilizaţi. Cât despre împrumuturi, 70% din acestea sunt de circa trei milioane de lei vechi.

CAR-urile dau şi ajutoare de deces
La Omenia, ajutoarele de deces pentru membrii vechi pot ajunge până la 52 milioane de lei. Casa de Ajutor Reciproc a pensionarilor din Fălticeni are 17.000 de membri şi dă lunar împrumuturi de peste cinci miliarde lei vechi. Ajutorul de deces ajunge până la 15 milioane de lei şi există ajutoare nerambursabile de 1-1,5 milioane de lei pentru medicamente sau tratament. "Pensionarii se împrumută în special pentru a-şi plăti datoriile la întreţinere, gaze, pentru aprovizionarea de toamnă, iar cei din mediul rural, pentru plata lucrărilor de arături, însămânţări, achiziţionarea de îngrăşăminte", ne-a declarat Ioan Aciubotăriţei, şeful CARP Fălticeni, vicepreşedinte al Federaţiei CAR-urilor pensionarilor. Dobânda variază cu suma împrumutată: pentru un împrumut mai mic de cinci milioane de lei, dobânda este de 5%, pentru mai mult de zece milioane de lei e 16%. La CAR Fălticeni există şi trei vehicule: două pentru decese şi unul pentru excursii.

Ordonanţa IFN-urilor, nedorită de CAR-işti
Reglementările BNR nu sunt dorite de Casele de Ajutor Reciproc. Gheorghe Chiuaru spune că numai modificarea numelui - cu sintagma IFN - va însemna costuri de 40-50 milioane de lei, cu modificarea tuturor ştampilelor. În plus, ordonanţa va presupune separarea celor două componente - cea socială şi cea de creditare. Oricum, Chiuaru apreciază că multe CAR-uri au funcţionat şi continuă să funcţioneze clandestin, fără să fi avut vreodată personalitate juridică.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite