Bugetul Transporturilor - doldora, autostrăzi - ioc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

din fonduri pentru investiţii în infrastructură, sănătate şi educaţie.Deşi trioul format din premierul Călin Popescu Tăriceanu, ministrul de finanţe, Sebastian Vlădescu, şi guvernatorul

din fonduri pentru investiţii în infrastructură, sănătate şi educaţie.
Deşi trioul format din premierul Călin Popescu Tăriceanu, ministrul de finanţe, Sebastian Vlădescu, şi guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, sunt de părere că măsura este una potrivită ce nu va genera presiuni inflaţioniste şi nici creşterea deficitului extern, există voci avizate care susţin că măsura vine "ca nuca-n perete". Situaţia din plan naţional este dublată de conjunctura internaţională, deloc favorabilă, privind retragerea de lichidităţi din economiile ţărilor emergente.
Mai mult decât atât, alocarea fondurilor suplimentare pentru proiectele de infrastructură înseamnă însă şi redirecţionarea unor procente din total către buzunarul angajaţilor. şi asta în condiţiile în care experţii Fondului Monetar Internaţional au recomandat Executivului limitarea cheltuielilor cu lefurile salariaţilor. "Inevitabil, aceşti bani ajung şi în salarii, pentru că investiţiile în infrastructură înseamnă şi cheltuieli cu forţa de muncă", ne-a declarat fostul ministru de finanţe, Ionuţ Popescu. În opinia sa, majorarea deficitului bugetar la 2,5% din PIB este o greşeală ce va determina atingerea unui deficit de peste 3% în 2007 şi, implicit, probleme cu controlul inflaţiei.

Majorarea deficitului presupune şi restructurarea cheltuielilor
La unison, analiştii economici consideră că s-ar fi putut vorbi şi de o creştere benefică a deficitului bugetar, numai dacă s-ar fi avut în vedere şi o componentă de restructurare a cheltuielilor. "Investiţiile în infrastructură sunt necesare în perspectiva aderării ţării noastre la Uniunea Europeană, dar guvernul ar fi trebuit să aibă în vedere o restructurare a cheltuielilor publice, pentru a se asigura că fondurile sunt alocate eficient", a precizat Mihai Tănăsescu, fost ministru de finanţe. Realocarea de noi sume în vederea construirii infrastructurii nu se justifică, în condiţiile în care anul trecut Ministerul Transporturilor a avut la dispoziţie un buget de 2 miliarde de euro şi nu a construit niciun kilometru de autostradă. "Este absurd să crezi că, dacă le dai bani în plus, vor şi construi", ne-a precizat Popescu.

Lipseşte proiecţia evoluţiei deficitului bugetar
Analistul economic Daniel Dăianu consideră că, deşi în prezent există temei pentru asemenea decizie, lipsa unei evoluţii a deficitului bugetar pentru perioada 2007-2008 creează sentimentul că ne asumăm riscuri excesive. "Ministerul de Finanţe ar fi trebuit să vină şi cu o proiecţie privind succedarea deficitului în următorii doi ani, care să arate că nu vom tolera un derapaj al deficitului bugetar, pentru că altfel vom avea parte în continuare de presiuni inflaţioniste, dar şi de menţinerea dobânzilor la un nivel ridicat", ne-a declarat Dăianu. O asemenea proiecţie este necesară, cu atât mai mult cu cât presiunile pe buget, odată cu momentul aderării, vor fi din ce în ce mai mari, dacă ne gândim la obligaţiile asumate prin bugetul de stat.

Cheltuieli majorate cu 7,3 miliarde RON
Cheltuielile bugetului de stat au fost majorate cu 7,3 miliarde RON, pe seama majorării deficitului bugetar de la 0,9% la 2,5% din PIB. Cei mai mulţi bani - 1,7 miliarde RON - sunt alocaţi demarării unor mari proiecte de infrastructură rutieră. Ministerul Educaţiei şi Cercetării a primit 1,2 miliarde de lei, iar în sistemul de sănătate vor ajunge 1,1 miliarde de lei.

"Lipsa unei proiecţii privind evoluţia deficitului bugetar în următorii doi ani este supărarea cea mai mare"
Daniel Dăianu
analist economic

"Inevitabil, aceşti bani ajung şi în salarii, pentru că investiţiile în infrastructură înseamnă şi cheltuieli cu forţa de muncă "
Ionuţ Popescu
fost ministru de finanţe

"Majorarea deficitului bugetar ar fi trebuit să se bazeze pe restructurarea cheltuielilor publice, pentru a exista siguranţa că fondurile sunt alocate eficient "
Mihai Tănăsescu
fost ministru de finanţe

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite