"Bucla politica" din Banat, motiv serios pentru devierea Coridorului IV paneuropean

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dupa 1990, in Romania s-au construit 100 km de autostrada si s-au reabilitat alti 90 km de cale ferata. Volumul lucrarilor efectuate este mic, comparativ cu asteptarile UE, care, la negocierile

Dupa 1990, in Romania s-au construit 100 km de autostrada si s-au reabilitat alti 90 km de cale ferata. Volumul lucrarilor efectuate este mic, comparativ cu asteptarile UE, care, la negocierile asupra Coridoarelor paneuropene de transport, a alocat Romaniei mai multe mii de kilometri de coridoare rutier si feroviar. Data fiind incetineala cu care partea romana lucreaza si interesele politice, nu este exclusa o "reordonare a prioritatilor" de catre UE, afirma Societatea Academica din Romania (SAR) intr-un raport dat ieri publicitatii.
Intarzierea aderarii la UE va lipsi bugetul de 600 milioane de euro
"Ce s-a facut pana acum este foarte putin", spun specialistii SAR. Pe Coridorul IV - Constanta-Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Deva-Arad-Nadlac au fost realizati doar 100 de km intre Bucuresti si Drajna. Desi au fost incluse pentru obtinerea finantarilor nerambursabile de tip ISPA din partea UE inca din anul 2000, cele doua tronsoane care leaga Drajna de Cernavoda vor fi predate abia in 2009. Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, este prea optimist, considera SAR. Afirmatiile acestuia cum ca autostrada spre vest va fi gata pana in 2010 denota "un optimism deplasat". Pentru un proiect mult mai mic, cum este Drajna-Cernavoda, perioada de executie s-a dublat. "Este evident ca lucrarile la Bucuresti-Nadlac nu se vor incheia in exercitiul bugetar european 2007-2013", spune SAR. Aderarea la UE cu un an intarziere va lipsi Romania de 600 milioane de euro, adica de partea pe care noi ar urma sa o primim pentru modernizarea sectorului transporturi ca sprijin structural acordat noilor intrati in UE.
Politicienii ignora concesiile pe care ni le-a facut UE
Oricum, UE a facut importante concesii Romaniei in momentul in care a fost stabilit traseul Coridoarelor paneuropene de transport, spune SAR. "Cea mai buna ruta intre Europa Centrala si Balcani (Turcia, Grecia, Bulgaria) este culoarul X prin Belgrad-Nis-Sofia despre care se vorbeste azi ca o alternativa la ruta prin Romania, avand avantajul ca este mai scurt". O concesie importanta facuta initial a fost faptul ca acest Coridor IV nu trebuia sa intersecteze tara noastra aproape de mijloc, ca in prezent, ci doar "sa o intersecteze pe o distanta scurta ... caci Romania este plasata usor excentric fata de orice axa majora de transport initial". Indiferenti la aceste concesii, in pofida presiunilor discrete facute de Bruxelles si a semnelor de nervozitate venite tot din aceasta directie, guvernele romanesti care s-au succedat "s-au multumit cu ideea de a avea o linie trasata cu carioca pe harta", spune SAR.
Cu carioca pe harta s-au irosit 240 milioane de euro
SAR considera ca s-au facut doua greseli imporante de natura sa afecteze decizia UE de a sprijini sau nu Romania pe Coridorul IV. Una dintre acestea este proiectul de autostrada Brasov-Bors, care nu este inclus in strategiile europene. Nu in ultimul rand, s-a luat decizia gresita de introducere a unei bucle suplimentare de 35 km a autostrazii, in directia Lugoj-Timisoara. La un pret mediu de construire de 8 milioane euro/km, costul buclei echivaleaza cu intregul buget alocat anual pentru intretinerea drumurilor publice in Romania. Oficialii SAR nu exclud reordonarea prioritatilor de catre oficialii europeni. "Daca dvs. ati fi unul dintre analistii independenti angajati de Comisia Europeana si ati constata toate de mai sus - adica dezinteresul cu care guvernele romanesti trateaza acordurile si programele europene in practica, plus politizarea intensa a proiectelor de infrastructura, ceea ce duce la trasee sinuoase -, ce ati recomanda Comisiei sa faca?", intreaba retoric reprezentantii organizatiei neguvernamentale. Reamintim ca parlamentari europeni au atras recent atentia asupra unei posibile devieri a Coridorului IV paneuropean de transport, ipoteza respinsa de conducerea Ministerului roman al Transporturilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite