Boom TV, povestea unui eşec

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce fondurile de investiţii nu sunt interesate de o eventuală preluare a DTH Television, proprietara Boom TV, concurenţii ţintesc doar clienţii operatorului. La doar patru ani de la înfiinţare şi cu datorii ce depăşesc 70 de milioane de euro, Boom TV caută un cumpărător.

A pornit la drum cu o investiţie de 15 milioane de dolari în 2006 şi a ajuns la 130.000 de clienţi în prezent. A acumulat datorii de zeci de milioane de euro la bănci şi la furnizori şi are forţele şubrezite de ofensiva competitorilor Romtelecom (cu serviciul Dolce), RCS&RDS (cu Digi TV) şi UPC (cu Focus Sat), urmaţi de Digital Cable Systems. Aşa arată compania DTH Television, proprietara Boom TV, după patru ani de la lansarea pe piaţa românească. Dar cum a ajuns aici o televiziune care, spre deosebire de ceilalţi jucători, avea în portofoliu şi zece posturi proprii, dintre care patru de sport, şi retransmitea peste 60 de posturi de
televiziune?

Declinul operatorului a început încă din 2008, când numărul de clienţi depăşise 200.000 de persoane, dar mai mult de 40.000 dintre ei întârziau plata facturilor chiar şi două luni, spun surse din piaţă. În plus, o parte din acţionarii companiei, cu afaceri în sectorul imobiliar, nu au mai susţinut financiar compania. Iar cifrele oficiale pe 2008 conturează cel mai bine portretul companiei - pierderile nete, de 124 de milioane de lei au fost de două ori mai mari decât veniturile, cifra de afaceri a companiei fiind de doar 65,2 milioane de lei.

Asul din mânecă

În toamna lui 2008, compania a împrumutat 18,5 milioane de euro de la UniCredit Ţiriac Bank pentru investiţii în dezvoltarea platformei digitale TV. În timp ce Boom lua bani de la bancă pentru susţinerea afacerii, principalii competitori Dolce şi Digi adunau tot mai mulţi clienţi.

Însă Boom TV mai avea un as în mânecă - dreptul de difuzare al meciurilor din Liga Campionilor pe trei sezoane. Mai mult, unul dintre adversari Romtelecom plătea pentru retransmiterea meciurilor, aducând alţi bani în bugetul companiei. În aprilie 2010 însă, Eurosport a tras primul semnal de alarmă - a reziliat contractul cu Boom invocând datorii restante de mai bine de un an.

Şi cum un creditor nu vine niciodată singur, au urmat Romenergo, Grecos Energy, Eurocom şi UniCredit Ţiriac Bank care au cerut insolvenţa Boom. Presat, operatorul a cerut deschiderea procedurii de insolvenţă la începutul lui mai. După Eurosport, canalul HBO a reziliat şi el contractul cu Boom TV, revenind însă recent asupra deciziei. O altă lovitură a venit şi din partea Romtelecom, care a rupt contractul cu platforma digitală aproape imediat. În aceste condiţii, cine ar putea cumpăra operatorul? Cu siguranţă nu un fond de investiţii. O spune Cristian Nacu, directorul Enterprise Investors, care a fost implicat în cea mai mare tranzacţie din retail din 2009.

Cine mai riscă pentru BOOM?

„Boom nu mai prezintă interes nici pentru investitori, nici pentru operatori pentru că nu mai e nimic de vândut, iar companiile concurente şi-au dezvoltat propriile platforme digitale", arată Nacu.

Recent, el declara că, în lipsa unui exemplu reuşit de reorganizare pe piaţa locală, fondurile de investiţii îşi îndreaptă atenţia spre firme care pot avea o creştere a cifrei de afaceri de 20-30%. Dacă investitorii nu sunt interesaţi, atunci poate un alt operator? Aceasta este ipoteza avansată de Andrei Cionca, avocat în cadrul Casei de Insolvenţă Transilvania, care se ocupă de reorganizarea Boom. El mizează pe unul dintre cei trei „granzi" de pe piaţa autohtonă - Romtelecom, RCS&RDS sau UPC. Există însă o problemă. „Ei nu vor să cumpere compania cu totul, ci doar clienţii", spune avocatul Casei de Insolvenţă Transilvania.

Dintre cei trei, numele Romtelecom a fost vehiculat şi în trecut, atunci când a venit vorba despre o eventuală tranzacţie. Întrebaţi dacă au în plan o eventuală preluare, reprezentanţii Romtelecom spun că „răspunsul este pentru moment nu". O sursă din telecomunicaţii spune că s-au purtat discuţii şi cu operatori străini care ar vrea să intre pe piaţa autohtonă, însă, cel mai probabil, ei ţintesc o entitate care oferă servicii integrate - televiziune, internet şi telefonie.

Câţi abonaţi la TV prin satelit are România

RCS&RDS avea, în 2009, peste un milion de clienţi pentru segmentul de televiziune digitală prin satelit, Romtelecom - 893.000 de utilizatori (în martie 2010), iar UPC - 182.600 de abonaţi pentru DTH (în martie 2010). Boom TV cumula 130.000 de utilizatori, iar Digital Cable Systems, 80.000 de utilizatori ai serviciului de televiziune prin satelit (în primul semestru din 2009).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite