Benzina şi motorina au devenit un lux

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferii îşi permit din ce în ce mai puţin să meargă cu maşina, deoarece carburanţii s-au scumpit, iar puterea de cumpărare continuă să scadă. După un recul de 6% în primul semestru, consumul de carburanţi va continua să scadă cu 10% în acest an. Petroliştii spun că situaţia devine dramatică.

Cererea de carburanţi este unul dintre indicatorii care reflectă cel mai bine evoluţia consumului privat al unei ţări. La finele anului trecut, când bifau scăderi de peste 6%, petroliştii priveau 2010 ca pe un an salvator. Însă previziunile nu s-au adeverit. Din cauza acutizării crizei, autorităţile au luat măsuri de austeritate care au prăbuşit şi mai mult puterea de cumpărare a populaţiei.

Frica de consum

În primele şase luni ale anului, vânzările de carburanţi către populaţie au continuat să scadă cu 6% faţă de perioada similară a anului trecut, iar declinul nu se va opri aici, potrivit datelor Petrom. „Măsurile Guvernului vor duce la scăderea consumului cu 10% la nivelul întregului an pe segmentul de retail", estimează Mariana Gheorghe, CEO Petrom - cea mai mare companie petrolieră din România.

Oficialul Petrom a explicat, într-un interviu acordat ziarului „Adevărul", de ce s-a ajuns aici. În ceea ce priveşte consumul populaţiei, impactul este legat de scăderea puterii de cumpărare ca urmare a măsurilor luate de autorităţi pentru eficientizarea sectorului bugetar.

„Acestea sunt reducerea de salarii, care a afectat peste 1,3 milioane de oameni, creşterea TVA, care a afectat atât populaţia activă, cât şi pe cea inactivă. Iar 5% este un procent foarte mare. Mai este şi lipsa de încredere în perspectiva relansării economice a României, lucru care face ca apetitul pentru consumul de orice fel al populaţiei să fie mai redus", a arătat oficialul Petrom.

În ceea ce priveşte consumul firmelor, aici este vorba de impactul general al crizei, care a dus la limitarea accesului la credite pentru dezvoltare. „Un mai mare impact pentru firme îl are reducerea consumului populaţiei, dar şi al celorlalţi operatori comerciali, care face ca viabilitatea planurilor lor de afaceri să fie pusă la încercare. Şi acest lucru face ca apetitul, dar şi capacitatea reală de a face investiţii şi de a atrage împrumuturi să fie puternic constrânse şi afectate", susţine reprezentantul companiei petroliere.

Bătălie pentru clienţi

Aceste probleme se vor adânci odată cu creşterea şomajului - atât în sectorul bugetar, cât şi în cel privat. Astfel că anul 2011 ar putea fi şi mai dificil, dar totul va depinde de următoarele mutări ale autorităţilor pentru a stimula consumul. „Este nevoie de un program pentru atragerea investiţiilor", a mai arătat Mariana Gheorghe.

Cât de jos poate scădea consumul? „Nu vreau să ştiu...", zâmbeşte ea amar. „Pot fi reduceri dramatice de peste 10%. Cele până în 10% sunt reduceri semnificative. Sper să ne limităm la reduceri semnificative de până la 10% şi să nu ajungem la reduceri dramatice", spune şefa Petrom.

„Orice pronosticuri la nivel de preţuri, fie ele la ţiţei, produse petroliere sau alte elemente componente ale coşului de cumpărături ale unei familii, sunt periculoase", a punctat Mariana Gheorghe, întrebată dacă există posibilitatea ca litrul de benzină să atingă şase lei.

„În primele şase luni ale anului, evoluţia preţului la carburanţi a fost afectată în jos de creşterea gradului de competiţie, pentru că, având în vedere scăderea consumului, toţi operatorii ne-am bătut pentru aceiaşi cumpărători, tot mai puţini, lucru care a făcut să reducem preţurile în anumite momente", a mai spus reprezentantul Petrom.

Doar ţiţei românesc la Petrobrazi

Petrom şi-a propus să proceseze la rafinăria Petrobrazi Ploieşti doar ţiţei din solul românesc şi va renunţa total la importuri, aşa cum s-a întâmplat şi în primele şase luni ale acestui an. Pentru atingerea acestui scop, un amplu proces de modernizare şi retehnologizare a instalaţiilor, în valoare de 750 de milioane de euro, a început în rafinărie.

Acest lucru va reduce costurile companiei şi va determina un preţ mai mic la pompă, pentru că preţul petrolului intern produs de Petrom este mai mic decât cel de pe pieţele internaţionale. În primul semestru, preţul ţiţeiului extras de Petrom a avut o medie de 68 de dolari pe baril, faţă de 76 de dolari pe baril, cât a fost cotaţia sortimentului Ural.

Întrebată cum se va corela intenţia de a procesa doar ţiţei intern cu declinul natural al producţiei, Mariana Gheorghe a arătat că Petrom şi-a propus menţinerea până în 2015 a producţiei atinse în 2009, de 4,2 milioane de tone de ţiţei.

Grupul Petrom a obţinut în primul semestru din 2010 un profit de 1,526 miliarde de lei, de peste patru ori mai mare decât în prima jumătate din 2009, ca urmare a majorării preţului petrolului cu 50%, dar şi a faptului că rafinăria Arpechim Piteşti, care genera pierderi, a fost utilizată foarte puţin. O pondere a avut şi faptul că Petrom nu a mai importat niciun strop de ţiţei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite