"Becali a făcut, instinctiv, ceea ce a făcut, conştient, Jennifer Lopez"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marca Gigi Becali a intrat de mai mult timp şi în atenţia specialiştilor de branding din ţara noastră, care sunt de acord asupra faptului că avem de-a face cu un brand important. În ce

Marca Gigi Becali a intrat de mai mult timp şi în atenţia specialiştilor de branding din ţara noastră, care sunt de acord asupra faptului că avem de-a face cu un brand important. În ce priveşte însă viitorul acestui brand, Cristina Preda, preşedinte Brand Academy, spune că valoarea se va vedea în timp, mai ales dacă Becali nu-şi impune obiective mai înalte decât cele pe care le poate duce.
Adevărul: Se poate vorbi despre brandul personal Gigi Becali?
Cristina Preda: Absolut! Ne place sau nu, brandul Gigi Becali există şi are susţinători. Gigi Becali are notorietate, există un target - destul de numeros, de altfel - care se identifică cu el, care-şi găseşte o formă de asociere afectivă cu personajul.

- Cât de puternic este acest brand?
- Gigi Becali a umplut un gol care exista pe "piaţa" brandurilor personale din România, respectiv acela al unui personaj popular prin simplismul discursului, prin generozitatea şi ataşamentul dovedite faţă de două dintre cele mai iubite instituţii ale românului: fotbalul şi biserica. Se poate vorbi de puterea acestui brand în condiţiile în care se poate vorbi de puterea segmentului de populaţie sensibil la el, prin extrapolare, la cele două instituţii menţionate anterior.

-Care sunt punctele slabe ale brandului Gigi Becali şi cum explicaţi faptul că punctele slabe ajung să fie un plus în cazul său?
- Punctele sunt forte sau slabe în funcţie de cine le percepe. Un brand poate fi extrem de puternic în cadrul unui anumit segment şi, în acelaşi timp, poate fi total irelevant în cadrul unui alt segment. În cazul Gigi Becali, este foarte uşor de înţeles de ce aşa-zisele puncte slabe - lipsa educaţiei, lipsa oricărui efort de a-şi educa discursul sau comportamentul public - reprezintă, în mod evident, un plus pentru audienţa sa. Oamenii iubesc personajele publice care arată ca ei. Cu alte cuvinte, oamenii simpli iubesc oameni simpli, în timp ce oamenii sofisticaţi vor fi întotdeauna atraşi de intelectuali.

- şi totuşi, Gigi Becali nu mai e de mult "un om simplu"...
- Paradoxal în cazul lui Gigi Becali este faptul că un miliardar - teoretic cineva care ar atrage antipatia celor cu educaţie şi venituri sub medie - reuşeşte, dimpotrivă, să-i atragă de partea sa, prin discurs, prin comportament şi, mai ales, printr-o generozitate îndreptată către exact acele direcţii care-i sensibilizează mai mult. Faptul că personajul încurajează mentalitatea de asistat, faptul că descurajează gândirea liberală, în sensul ei cel mai larg, marşând pe promovarea "circului" din fotbal şi, să nu uităm, din discursul public, faptul că ridică religia, şi nu spiritualitatea, la rang de lege personală, este total irelevant pentru targetul său. Este exact ceea ce tânjeau să audă şi omul le-a dat acest lucru. Mai simplu de atât nu se poate!

- Cum se explică ascensiunea lui Becali pe scara popularităţii sau cum s-a format, practic, brandul Gigi Becali?
- Aşa cum se explică şi ascensiunea lui Columbeanu şi a proaspetei sale soţii pe scara popularităţii. Mai întâi s-a construit notorietate cu orice preţ. Ad litteram. Notorietatea, combinată cu diferenţierea promovată de Gigi Becali - nimeni nu a îndrăznit, până la el, să promoveze un asemenea discurs şi comportament - inserate pe o disperată căutare a unui sistem de valori cu care nu venea nimeni au făcut ca, într-un timp foarte scurt, Gigi Becali să devină "visul românesc", cumva echivalentul "visului american". Gigi Becali a făcut, instinctiv, ceea ce a făcut, conştient, Jennifer Lopez. În loc să încerce să devină ceva ce nu este, a luat cel mai mare defect al său şi l-a promovat ca pe cea mai mare calitate. şi, mare mirare, după o vreme, lumea a început să fie de acord cu el.

- Deci credeţi că Becali nu are, practic, o strategie în formarea propriei imagini?
- Cred că, la început, nu a avut nicio urmă de strategie şi nici n-ar fi acceptat să audă cuvântul "strategie". Mai cred însă că acum şi-a schimbat opinia pentru că, pur şi simplu, a ajuns să-şi dorească mai mult decât ar fi crezut el însuşi vreodată. şi pentru că a început să înveţe regulile jocului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite