Bancile au gasit "portite" sa impace si normele BNR, si apetitul romanilor pentru credite

0
Publicat:
Ultima actualizare:

BNR nu exclude posibilitatea sa modifice reglementarile dupa ce bancile isi vor epuiza inventivitatea

Bancile au gasit o modalitate de a impaca si normele Bancii Nationale - care impun conditii mai stricte la creditele de consum -, si apetitul de nestavilit al romanilor pentru bunuri de folosinta cumparate in rate. "Dupa ce am constatat ca banci concurente au gasit portite pentru a impaca si normele, si clientii, am intrebat la BNR: Ne dati voie sa facem si noi la fel? Ni s-a spus ca da. Am intrebat daca BNR intentioneaza o schimbare a acestor norme si raspunsul a fost negativ. Atunci am spus multumesc si asta-i tot", a declarat ieri presedintele Raiffeisen Bank Romania, Steven van Groningen, intrebat intr-o conferinta de presa cu privire la reclamele privind acordarea de credite fara avans si fara giranti. Oficialul strain nu a dorit sa ofere mai multe detalii despre "portita" de scapare din chingile BNR, dar a precizat ca produsul - respectiv oferirea de credite de consum fara giranti si fara avans - este perfect legal. "Tot ce pot sa va spun este ca acest produs (lansat impreuna cu lantul de magazine Domo) respecta pe deplin normele BNR", a punctat van Groningen. Am sunat la Banca Nationala si am aflat unde sta "cheita". Este vorba despre faptul ca, pentru creditele de consum, cerinta BNR prevede: ori avans, ori garantii personale sau, daca acestea nu exista, se apeleaza la giranti. Cu alte cuvinte, doar cei care nu au garantii personale sunt obligati, pentru a fi scutiti de plata avansului, sa vina cu giranti. La capitolul garantii personale sunt incluse insa, pe langa bunuri (masina, teren etc.), si politele de asigurare. "Bancile au intrebat la Directia de Reglementare a Bancii Nationale daca un client care ia un credit de consum poate folosi drept garantie personala politele de asigurare, iar raspunsul a fost afirmativ", spun oficialii BNR. Politele de asigurare depuse drept gaj la contractarea unui credit de consum pot fi incheiate fie de client, fie direct de banca. Specialistii BNR au precizat ca bancile care folosesc metoda politelor de asigurare nu se expun la nici un risc, deoarece, in caz de neplata a creditului, bancile se indreapta spre societatea de asigurare. "Tot ce trebuie sa aiba grija bancile, si asta am cerut cu insistenta, este ca societatile de asigurare selectate sa aiba bonitate si sa fie solvabile, sa nu ne trezim cu cine stie ce probleme", au adaugat specialistii BNR. Prin vocea consilierului Adrian Vasilescu, BNR atrage totusi atentia ca nimeni nu garanteaza ca respectivele norme raman batute in cuie, cu "portita" lor cu tot. "Este normal sa-ti dai seama de ce se intampla in sistem dupa ce o norma s-a lovit cu capul de acest sistem. Probabil, si BNR va regla aceste norme dupa ce se va convinge ca nu raman portite pe care se pot strecura cei care vor sa le incalce. Nici un mecanism nu poate fi creat perfect in teorie, apar intodeauna, in practica, lucruri la care cei care fac reglementari nu s-au gandit", ne-a declarat Vasilescu. Intrebarea este cum va reusi astfel BNR sa tempereze creditele de consum, justificarea de baza a adoptarii respectivelor norme. Un comunicat al BNR anunta ieri ca volumul imprumuturilor acordate populatiei de institutiile de credit a crescut, anul trecut, cu 260%, in vreme ce depunerile persoanelor fizice au avansat cu doar 21,12%, in termeni nominali. La sfarsitul anului 2003, creditele contractate de persoanele fizice insumau, pe ansamblul sistemului bancar, 74.590 de miliarde de lei in comparatie cu 20.662 miliarde de lei in decembrie 2002. Mai mult, cresterea creditelor de consum este inca privita (ce-i drept, numai de guvern si BNR, nu si de bancheri) ca fiind una dintre cauzele cresterii deficitului de cont curent, a carui valoare a urcat anul trecut cu 80%, ritm de crestere ce a depasit de aproape sase ori dinamica investitiilor straine directe.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite