Balneologia este noua atracţie a turismului românesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După mai mulţi ani în care România fusese ştearsă de pe harta balneoclimaterică a Europei, anul trecut a reprezentat întoarcerea în forţă a staţiunilor balneo locale. Astfel, circa 700.000

După mai mulţi ani în care România fusese ştearsă de pe harta balneoclimaterică a Europei, anul trecut a reprezentat întoarcerea în forţă a staţiunilor balneo locale. Astfel, circa 700.000 de turişti au optat pentru acest tip de turism în 2005, numărul fiind aşteptat să crească odată cu investiţiile făcute în acest segment.
Pachete turistice pentru tineri în staţiunile balneare ale României? Este greu de crezut că imaginea de spital a bazelor de tratament din majoritatea acestor staţiuni ar putea să atragă alte categorii de turişti în afara celor cu probleme de sănătate. Operatorii din turismul balnear românesc au început deja să se pregătească pentru a-i atrage pe cei cu bani, prin intermediul programelor de wellness, alături de modernizarea bazelor de tratament. Desigur, o reorientare a preferinţelor turiştilor români se va constata peste câţiva ani, cred reprezentanţii Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR). Până atunci, e loc de investiţii. De la anul, numărul turiştilor sosiţi în staţiunile de odihnă şi tratament prin intermediul caselor de sănătate şi de pensii ale statului va scădea simţitor, în condiţiile în care nu se mai poate vorbi de acordarea de facilităţi în UE. "Segmentul acesta trebuie recâştigat în maximum doi ani, atât prin intermediul beneficiarilor de asigurări de sănătate şi pensii private, cât şi al turiştilor care vor să-şi petreacă vacanţa în aceste locuri. Nu în ultimul rând, vrem ca toate categoriile de turişti să viziteze staţiunile balneare, indiferent de vârstă", a declarat Nicu Rădulescu, preşedintele OPTBR. El se bazează şi pe faptul că turismul de odihnă şi tratment nu are un caracter sezonier, spre deosebire de cel litoral.
Investiţii pentru toate vârstele
Operatorii din turismul balnear nu vor să rateze startul relansării balneologiei, aşa că au început să investească în capacităţile de cazare deja existente, în modernizarea bazelor de tratament, dar şi în mai noile proceduri de wellness. Mihai Handolescu, directorul general al societăţii Govora SA, are planuri mari de dezvoltare, încercând acum să organizeze renovarea complexului Palas. El spune că viitorul balneologiei stă în "demedicalizarea produsului", cu accent pe procedurile de wellness, iar componenta medicală să joace un rol secundar. "Turistul trebuie să vină la băi pentru a preveni bolile, nu pentru a se trata când s-ar putea să fie prea târziu, şi această demarcaţie trebuie realizată cât mai curând", conchide Mihai Handolescu. Investiţii se fac şi la Băile Herculane, unde societatea Hercules SA a modernizat şi construit noi capacităţi turistice în ultimii patru ani, în valoare de 20 milioane RON (5,6 mil. euro). Iosif Armaş, preşedintele Consiliului de Administraţie al SC Hercules, spune că, în acest moment, staţiunea are oferte pentru toate vârstele. Atracţiile pentru tineri sunt cele două ştranduri termale, dintre care unul are şi discotecă în aer liber, precum şi o fabrică de bere în care consumatorul poate vedea cum se prepară băutura.
"În privinţa tratamentelor moderne, procedurile de wellness se aplică şi aici. De asemenea, mai lucrăm la un program de tratare a stresului. Punctul forte al staţiunii este reprezentat de izvoarele minerale", explică Iosif Armaş.

20% din turişti vin de afară
Aproximativ 700.000 de turişti - din care o cincime, străini - s-au cazat anul trecut în staţiunile balneare ale României. După ani de absenţă din ofertele turistice ale agenţiilor de afară, staţiunile balneoclimaterice au trezit mai ales interesul turiştilor din Germania, Israel, Austria, Franţa şi Ungaria. Nu numai cei cu probleme de sănătate aleg un sejur la Băile Herculane, Govora, Băile Felix, Tuşnad, Vatra Dornei, Buziaş sau Ocna Sibiului, dar şi persoanele care vor să se relaxeze. Spre exemplu, ofertele de wellness costă în medie 100 de euro în cadrul unui pachet turistic de weekend şi cuprind, printre altele, tratamente cosmetice şi de relaxare, masaje, sală de forţă şi bazin.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite