In ringul BRM au fost vandute 11 filiale ale companiilor feroviare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Sereleuri cu obiect de activitate in televiziune prin cablu, paza si protectie si instalatii de incalzire au dat zeci de miliarde lei pe societatile desprinse din CFR * Valoarea adjudecata a actiunii la Spiact Arad - de 23 de ori mai mare decat cea nominala

Pe fondul unui du-te vino continuu si al taraitului continuu al zecilor de telefoane mobile, la Bursa Romana de Marfuri s-au vandut luni, prin licitatie cu strigare, 11 din cele 22 de filiale ale societatilor feroviare scoase la privatizare. "Va rog sa inchideti mobilele si nu mai iesiti si intrati in timpul licitatiei", a avertizat, in cateva randuri, vizibil deranjat, directorul general al BRM, Mircea Filipoiu. Cu toate acestea, sunetul mobilelor s-a auzit pana la incheierea licitatiei, spre ora 21,00. Au fost vandute 3 filiale ale CFR Marfa, din cele 5 scoase la privatizare, si 8 filiale ale societatii de infrastructura CFR SA, din cele 12 scoase la licitatie de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Nici una din cele 5 societati desprinse din CFR Calatori nu si-a gasit cumparator. Batalia cea mare s-a dat pe societatile din infrastructura, pentru care s-au obtinut preturi de zeci de miliarde lei. Curios este ca, exceptand o singura societate, toate celelalte filiale desprinse din CFR Infrastructura au fost achizitionate de firme care nu au nici in clin, nici in maneca cu obiectul de activitate al acestora. Astfel, Societatea Comerciala de Productie Industriala de Aparataj, Centralizare si Telecomanda Cai Ferate "Spiact" SA Arad a fost cumparata de Termoclimat Timisoara, firma infiintata in anul 2000 si care are ca obiect de activitate producerea instalatiilor de incalzire. Valoarea tranzactiei s-a ridicat la nu mai putin de 25 miliarde lei, actiunile fiind adjudecate la 581.000 lei/actiune, adica de 23 de ori mai mare decat valoarea nominala a actiunii si de 6 ori mai mare decat pretul de oferta (pretul de la care a inceput licitatia). Directorul Termoclimat Timisoara, Florin Bojar, ne-a declarat ca interesul pentru "Spiact" Arad se explica prin dotarile de care dispune aceasta societate: masini de injectie pentru mase plastice, cuptor pentru tratament termic, masini pentru prelucrari mecanice. "Este prea mult", spune insa un director de "Spiact" vandut la o valoare inferioara. "Cred ca este vorba de niste contracte de care nu stie nimeni, pentru ca toate societatile de tip "Spiact" au aceeasi dotare, cladirile sunt intr-o stare nu prea buna, iar nici terenul nu poate fi miza, pentru ca este vorba doar de un hectar", explica unul dintre participantii la licitatie valoarea mare cu care s-a adjudecat "Spiact" Arad. Acelasi interes a fost manifestat si pentru "Spiact" Cluj, cumparat de Yogaro SRL Targu Jiu, care are ca obiect de activitate nici mai mult, nici mai putin decat comertul si televiziunea prin cablu. Intrebat care este legatura intre caile ferate si obiectul de activitate al firmei sale, directorul sereleului a inceput sa baiguie ceva despre "interesul pe care il va prezenta calea ferata romana in urmatorii ani in contextul european, avand in vedere ca Romania este traversata de coridorul IV pan-european". Sereleul din Targu Jiu va trebui sa plateasca, pentru Spiact Cluj, in interval de o saptamana, circa 22 miliarde lei, valoarea adjudecata fiind de 324.000 lei/actiune (de 12 ori mai mult decat valoarea nominala). Acelasi sereleu a cumparat si "Spiact" Craiova, pentru circa 30 miliarde lei, "Spiact" Brasov (36 miliarde lei) si SC Constructii CFR cu 565 milioane lei. Cu toate ca nici una din cele 5 filiale ale CFR Calatori nu si-a gasit cumparator, directorul CFR Calatori, Valentin Bota, este optimist: "Sunt sigur ca le vom vinde pe toate la urmatoarea licitatie, care va avea loc pe 29 septembrie". Acelasi optimism a manifestat si directorul general al CFR Marfa, Vasile Tulbure, pentru cele doua societati care nu si-au gasit luni un cumparator: "Data viitoare le vindem pe toate", a spus acesta, adaugand, peste umar: "Cine nu le ia pentru doi lei". Pentru cele 11 filiale feroviare ramase neadjudecate, licitatia se va relua in data de 29 septembrie, cand ultimul pret pe actiune va fi la 20% din pretul de oferta.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite