BNR propune ca Protecţia Consumatorilor să nu poată suspenda activitatea unei bănci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Banca Naţională a României a trimis astăzi o adresă către Comisia de Buget-Finanţe din Camera Deputaţilor în care propune să fie aborogat articolul din Ordonanţa 50/2010 potrivit căruia Protecţia Consumatorilor (ANPC) să poată suspenda activitatea de creditare a unei bănci, a declarat Viorel Ştefan, preşedintele Comisiei.

„Am primit de la BNR o adresă prin care ni se solicită să scoatem din textul legii prevederea care permite ANPC suspendarea activităţii de creditare a unei bănci. Aceasta este singura chestiune pe care a reţinut-o misiunea FMI", a spus Ştefan, la finele şedinţei în care s-au dezbătut amendamentele aduse Ordonanţei creditelor.

El a adăugat că nu este convins că Banca Naţională a venit cu o propunere completă şi că, în opinia sa, abrogarea nu este soluţia corectă, ci modificarea acestor prevederi. Mai exact, inspectorul ANPC să poată suspenda comercializarea unui produs bancar neconform cu legea şi să notifice Banca Naţională, cea care va avea ultimul cuvânt.

Dezbateri aprinse pe comisioane

În şedinţa Comisiei Buget-Finanţe de astăzi, deputaţii au reuşit să aprobe un singur amandament, aprobat de principiu de miercuri, şi să dezbată aproape două ore un amandament referitor la comisioane.

Comisia a adoptat un amendament la OUG 50/2010, articolele 33 şi 34, prin care clientului i se dă dreptul ca în faza precontractuală să ceară explicaţii în scris băncii privind orice noţiune din contract pe care nu o înţelege, iar banca este obligată să îi răspundă.

„S-a adoptat un amendament prin care consumatorului i se dă dreptul de a cere explicaţii în scris băncii în legătură cu orice noţiune din conţinutul contractului pe care el nu o înţelege şi creează obligaţia băncilor de a pune la dispoziţia consumatorului, în scris, aceste explicaţii pe care, dacă şi le însuşeşte consumatorul, acest document devine parte în contractul de credit şi pe baza acestor redefiniri, explicitări, judecarea derulării contractului se va face mai corect", a explicat Viorel Ştefan.

Amendamentele aduse articolului 35 din actul normativ, privind interzicerea de majorare de către creditori a comisioanelor, taxelor, tarifelor şi a spezelor bancare, a stârnit dezbateri aprinse între bancheri, grupurile de clienţi şi grupurile parlamentare. Discuţiile s-au prelungit în Comisie aproape două ore deşi absenţa deputaţilor a dus la neîntrunirea cvorumului, iar amandamentul nu putea fi supus votului.

Amendamentul adus articolului 35 de către Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi de Asociaţia de Leasing Bancar introduce, faţă de forma iniţială, sintagma „unilaterală de către creditor" astfel încât articolul ar fi modificat astfel „se interzice majorarea unilaterală de către creditor a comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror costuri aferente contractului, cu excepţia costurilor impuse prin legislaţie".
În timp ce bancherii au adus argumente că, fără sintagma „unilaterală", procesul de restructurare la creditele contractate de clienţii aflaţi în dificultate ar fi imposibilă, reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor şi cei ai grupurilor de clienţi au susţinut că aceasta este o portiţă pentri creşterea costurilor, clientul semnând fără să-şi dea seama.

Viorel Ştefan a atras atenţia că Ordonanţa 50/2010 fost tradusă în mod mecanic din directiva europeană, ceea ce a făcut ca noţiunile din cadrul acestuia să nu corespundă terminologiei contabile, financiare, economice a limbii române.


Ştefan a exemplificat prin faptul că în textul OUG/2010 privind creditele populaţiei este folosită noţiunea de "taxă", care are un înţeles în limba engleză şi altul în limba română, în sensul că în România taxele şi impozitele reprezintă instrumente fiscale şi nu pot face obiectul negocierii într-un contract de credit.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite