Avioane Craiova şi-a găsit un cumpărător

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aero Vodochody din Cehia negociază cu AVAS preluarea uzinei craiovene Cehii au un parteneriat strategic cu suedezii de la Saab. Un amănunt interesant în ecuaţia alegerii furnizorului de

Aero Vodochody din Cehia negociază cu AVAS preluarea uzinei craiovene

Cehii au un parteneriat strategic cu suedezii de la Saab. Un amănunt interesant în ecuaţia alegerii furnizorului de avioane de luptă pentru Armata română.

Autoritatea pentru valorificarea activelor statului (AVAS) a anunţat că a selectat oferta producătorului ceh Aero Vodochody pentru preluarea pachetului de 81% din acţiunile Avioane Craiova.

Faţă de competitorii săi - Alenia Aeronautica şi institutul INAV România - cehii au venit cu o ofertă îmbunătăţită de 16,3 milioane de euro, din care 4,1 milioane reprezintă preţul pe acţiuni, 8,8 milioane investiţii pe o perioadaă de cinci ani, iar peste trei milioane - capital de lucru pentru primele şase luni.

Cehii par să fie chiar mai generoşi decât voia vânzătorul, în condiţiile în care, potrivit unei informări recente a AVAS, în evaluarea ofertelor, 95% din punctajul final este reprezentat de preţul pe pachetul de acţiuni, 3% de investiţiile pentru dezvoltare şi 2% de capitalul de lucru.

Dar capitalul de lucru este vital, la Craiova. În raportul pe audit pe 2007 se arăta clar că "datoriile curente ale societăţii depăşeau activele sale curente cu 6,8 milioane de lei (circa două milioane de euro)".

Avioane, singurul producător de avioane militare de antrenament şi atac din ţară (modelul modernizat IAR 99 Şoim), depinde practic de comenzile Armatei (60% din cifra de afaceri). Prin reorientrea activităţii însă, societatea a mai reuşit să prindă şi clienţi civili.

O investiţie cu bătaie lungă

Aero - unul dintre cei mai vechi producători de avioane militare din lume, renumit pentru aparatele de antrenament construite - ar avea nevoie de o unitate cu costuri de producţie mai mici. Proprietarul Aero, un fond de investiţii ceho-slovac, se arată interesat de investiţiile în domeniu, cumpărând anul trecut chiar o fabrică de compoenente aeronautice din Marea Britanie.

Pe de altă parte, uzina de la Craiova este interesantă şi în contextul în care Armata Română trebuie să-şi schimbe flota de avioane de luptă. Oricine ar fi, furnizorul aparatelor trebuie să facă compensare (off-set), cel mai probail şi prin comenzi la Avioane. Suedezii de la Saab au spus că se retrag de la privatizarea Avioane, tocmai pentru că nu au certitudinea că Armata va cumpăra aparatele Gripen.

Dar Saab, care a livrat Cehiei 12 avioane Gripen, tocmai a încheiat un acord de colaborare cu AeroVodchody.

Mai notăm că avioane se întinde pe aproape 14 ha, într-o zonă unde lipsesc terenurile industriale, iar viitorii furnizori Ford Craiova de-abia aşteaptă să se instaleze.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite