Autorizarea unei construcţii costă un sfert din deviz

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taxele, comisioanele, onorariile - imposibil de ocolit

Construirea de la temelie a unei case este o afacere care, la final, costă mult mai mult decât investiţia în materiale de construcţii. Constructorii spun că aprox. 10% din devizul lucrării sunt bani cheltuiţi pe acte. Dacă se transformă în bani şi timpul pierdut pe la diverse instituţii, în goana după actele necesare, care poate dura chiar şi un an, rezultă o sumă care depăşeşte calculul iniţial. Mai există însă şi situaţia în care planul de afaceri este dat peste cap din cauză că aleşii locali nu aprobă proiectul urbanistic.
Primele opriri: notariat şi agenţie imobiliară
Notarul şi agentul imobiliar sunt primii care taxează tranzacţia cu terenul cumpărat. Presupunând că investitorul a achiziţionat un teren de 10.000 mp într-o zonă rezidenţială, unde metrul pătrat costă aproximativ 100 euro, rezultă o valoare a tranzacţiei de 100.000 euro. Un procentaj de 1-1,5% din aceşti bani (între 1.000 şi 1.500 euro) reprezintă onorariul notarului, în timp ce comisionul agenţiei imobiliare se poate ridica până la 3.000-5.000 euro (comisionul variază între 3 şi 5%). "Costurile aferente tranzacţiei imobiliare se încadrează într-o medie a Uniunii Europene, mai ales în spaţiul latin", explică Emil Giurgiu, preşedintele Camerei de Comerţ Imobiliar din România.
Cele mai multe drumuri - la primărie
Ridicarea unei construcţii de la temelie presupune obţinerea unor avize de la mai multe instituţii, care, pe lângă timp, presupun şi bani.
Cel mai important este însă certificatul de urbanism, pe care primăria trebuie să îl elibereze în maximum 30 de zile.
Până la obţinerea autorizaţiei de construire mai este însă cale lungă, investitorul trebuind să plătească, printre altele, proiectul de arhitectură, de rezistenţă ori de instalaţii.
În situaţia în care investitorul vrea să construiască o clădire ale cărei caracteristici tehnice nu se încadrează în planul urbanistic general (PUG), intervin alte cheltuieli pentru noi proiecte urbanistice, explică arhitectul Mircea Bursuc.
Planul urbanistic zonal (PUZ) ori planul urbanistic de detaliu (PUD) sunt întocmite numai de către un arhitect urbanist, în schimbul câtorva mii de euro. Următorul pas este depunerea lor la primărie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite