La Arad şi Sibiu, japonezii îşi premiază angajaţii cu idei bune

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe cât de simplu este mecanismul, pe atât este de benefic. Compania câştigă prin economiile pe care le face şi prin îmbunătăţirea activităţii, dar şi prin faptul că oamenii devin mai

Pe cât de simplu este mecanismul, pe atât este de benefic. Compania câştigă prin economiile pe care le face şi prin îmbunătăţirea activităţii, dar şi prin faptul că oamenii devin mai implicaţi şi mai ataşaţi locului de muncă. În acelaşi timp, salariaţii sunt mai bine plătiţi şi mulţumiţi că sunt luaţi în seamă.
Ideile înseamnă bani. Compania japoneză Takata-Petri Romania a obţinut 177.921 de euro din ideile angajaţilor de la Arad şi Sibiu, pentru care a plătit 9.747 de euro. Premiate sunt nu doar ideile care aduc beneficii cuantificabile în bani, ci şi cele care pur şi simplu îmbunătăţesc activitatea. "Există un sistem în toată corporaţia prin care fiecare angajat poate avea idei de îmbunătăţire a locului propriu de muncă, al celuilalt ori al iluminatului în fabrică, de exemplu", explică Loredana Ghiţuică, Human Resources Manager al Takata-Petri Romania.
Premiul cel mai mare oferit până acum a fost de aproape 1.200 de euro şi a fost împărţit de cei trei autori ai ei. Tema ideii a fost implementarea unui sistem de detecţie cu senzori optici. "În momentul în care apare o idee genială într-o fabrică, ea se va implementa şi în altele", a precizat Ghiţuică, la întâlnirea cu tema "Politici de compensaţii şi beneficii în România", organizată de HR Club. Până acum, o asemenea idee nu a plecat însă spre restul corporaţiei care, de altfel, a stabilit şi un "target" de idei. Pot participa doar operatorii şi specialiştii. Managerii sunt excluşI, considerându-se de datoria lor să aibă iniţiative menite să îmbunătăţească activitatea.
Angajaţii câştigă bani şi popularitate
Acordarea de bonusuri are avantajul evident de îmbunătăţire a activităţii. În acelaşi timp, angajaţii se implică mai mult în viaţa companiei şi devin mai ataşaţi ei. "Participarea la acest sistem implementat în firmă şi care se referă direct la mediul în care lucrează îl determină pe angajat să se simtă implicat în organizaţie şi să adere la valorile ei", consideră Loredana Ghiţuică. Sistemul este bine primit de salariaţi. În anul financiar 2006, 27,5% din numărul de angajaţi au participat cu idei, iar pe anul financiar 2007 procentul a crescut la 42,8%. Bonusurile acordate au crescut fidelitatea pentru acest program. "Sunt participanţi fideli aceia care au dobândit încredere în sistem şi care şi-au însuşit modul de gândire şi punere a problemelor în firmă, aceia care deja îşi rotunjesc periodic şi constant veniturile din această activitate, şi, mai ales, acele persoane care în urma unor workshopuri, unde participă în echipe de lucru, au idei care sunt demne de luat în considerare. Sentimentul de mândrie îi face participanţi fideli şi constanţi la sistem", explică Loredana Ghiţuică.
Pentru fidelizarea angajaţilor în acest sistem periodic se organizează acţiuni speciale de premiere, prin bonusuri suplimentare a persoanelor care au contribuit cu idei aplicabile într-o perioadă de timp. Aceste bonusuri suplimentare constau în premii în bani sau în excursii în străinătate. Nici cei care au fost mai puţin inspiraţi nu au fost uitaţi. "În cazul în care propunerea unui angajat este respinsă, modalitatea prin care încercăm să nu îl descurajăm este recompensarea cu "premiul pentru prima emitere", cu premii de consolare, şi altele, astfel încât angajatul să continue să participe până când ideile lui vor fi valabile, puse în aplicare şi pentru care să fie recompensat şi "expus" la panoul celor care au reuşit în luna respectivă", ne spune Ghiţuică.
Sistemul este bine pus la punct. Evaluarea se face de către o persoană autorizată, de obicei liderul departamentului la care se referă ideea de îmbunătăţire, iar implementarea ei şi calculul beneficiului se face de către o comisie autorizată. Premiul acordat angajatului este de 15% din valoarea netă a câştigului pe care ideea o aduce pe parcursul unui an şi se plăteşte o singură dată. Dacă beneficiul adus de idee nu este cuantificabil, atunci se acordă o sumă fixă ce poate să ajungă până la 400 de lei.
Idei pentru afaceri noi
Importanţa pe care japonezii o acordă implicării angajaţilor în activitatea companiei, precum şi creativităţii lor este o constantă a gândirii japoneze de afaceri. Regula este respectată şi când compania activează în afara graniţelor. La Takata-Petri Romania este în desfăşurare un program prin care toţi angajaţii au posibilitatea de a propune noi idei de afaceri care să dea omului senzaţia de securitate. Programul, denumit "New Business Ideas" (n.r. - idei pentru afaceri noi), este coordonat de departamentul de resurse umane.
Creativitatea şi inovaţia trebuie sprijinite prin cultura organizaţiei
Stelian Marian, managing director Human Capital Solutions, a implementat şi el programe vizând generarea de idei inovative în unele companii pentru care a lucrat ca HR Manager. Ideile puteau fi răsplătite fie material, fie nonmaterial, în funcţie de mai multe criterii cum ar fi, de exemplu, relevanţa ideii pentru business sau impactul generat în profitabilitatea companiei. Generarea de idei nu era obligatorie. "E dificil să impui un plan, este mai degrabă nevoie de o cultură organizaţională care să sprijine creativitatea şi inovaţia", consideră Marian. Toate categoriile de personal erau cuprinse în acest program, inclusiv managerii. "Pentru ca un proiect de genul acesta să funcţioneze este nevoie de un program de comunicare foarte bine structurat la nivelul companiei", apreciază acesta.


Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite