Angajatorii trebuie să semnalizeze ca în UE locurile de muncă periculoase

0
Publicat:
Ultima actualizare:

4.874Atâtea persoane au suferit, anul trecut, accidente de muncă, din care 475 şi-au pierdut viaţa

De la 1 septembrie, angajatorii români trebuie să semnalizeze după standarde europene locurile de muncă periculoase sau care pot afecta sănătatea angajaţilor, conform unei hotărâri de guvern adoptate ieri.
Actul legislativ transpune Directiva europeană 1992-98-CE şi este în conformitate cu angajamentele asumate de România în Capitolul 13 - Politici sociale şi ocuparea forţei de muncă. Ana Bontea, directorul Departamentului juridic al Consiliului Naţional al IMM-urilor, spune că, dacă până acum obligaţia angajatorilor era generală, de a asigura protecţia şi sănătatea angajaţilor la locul de muncă, acum obligaţiile angajatorilor sunt prevăzute în detaliu. Chiar dacă îi costă, angajatorii nu se pot opune, dacă vor să funcţioneze în Europa.
Legea este menită să ajute atât angajatorii, cât şi angajaţii, să identifice obstacolele şi potenţialele pericole existente la un loc de muncă. Angajatorii sunt obligaţi să-şi instruiască angajaţii cu privire la sistemul de semnalizare. Sunt stabilite cerinţele minime pentru panourile de semnalizare, semnalizarea pe containere sau conducte, pentru semnalele acustice, vizuale, comunicarea verbală sau gesturile de semnalizare. Pot fi utilizate împreună mai multe modalităţi de avertizare, de exemplu vizual şi acustic, dar acestea trebuie adaptate condiţiilor de muncă, nu se poate folosi un semnal de avertizare sonor într-un mediu zgomotos. Semnalizările care necesită o sursă de energie trebuie să aibă o alimentare de rezervă, pentru cazul în care alimentarea de bază se opreşte. Sunt legiferate şi pictogramele pentru diferitele tipuri de pericole. Dacă multe dintre ele sunt extrem de cunoscute şi sugestive, precum fumatul interzis sau apă nepotabilă, există şi pictograme mai greu de înţeles la o primă vedere, după cum se observă şi în ilustraţiile alăturate.
Potrivit lui Bratu Dantes Nicolae, inspector general adjunct la Inspecţia Muncii, aceste aspecte erau reglementate în norme specifice - în general ordine ale ministrului muncii - pe care Uniunea Europeană nu le recunoaşte. Va urma un proces de "limpezire legislativă", prin abrogarea normelor redundante. Ca apreciere generală, europenii dau o mai mare importanţă semnalizării prin culori.

Fondul pentru accidente va fi administrat tripartit
Până la sfârşitul acestui an, va fi înfiinţată o nouă agenţie - Agenţia Naţională pentru asigurare de accidente de muncă şi boli profesionale - care va administra Fondul de accidente. Aceasta este în momentul de faţă în administrarea CNPAS, odată cu celelalte fonduri de asigurări sociale. Potrivit Anei Bontea, noua agenţie va avea un consiliu de administraţie tripartit, în care vor fi reprezentaţi deopotrivă guvernul, patronatele şi sindicatele.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite