Amenzi de milioane de lei pentru hipermarketuri. Retailerii nu afişau preţurile sau minţeau în privinţa promoţiilor
0Anul trecut, Autoritate Naţională pentru Protecţia Consumatorului(ANPC) a primit 51.000 de reclamaţii, din care 30% făceau referire la tot ceea ce înseamnă activitatea marilor magazine de retail şi au fost aplicat amenzi de 8 milioane de lei retaileriilor care au avut probleme cu preţurile, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii Naţioanle pentru Protecţia Consumatorului(ANPC).
" Aproximativ 51.000 de reclamaţii au fost înregistrate anul trecut, din care 30% făceau referire la tot ceea ce înseamnă activitatea marilor magazine de retail. În peste 7.000 de cazuri am fost nevoiţi să aplicăm sancţiuni în ceea ce priveşte preţurile. Unele dintre probleme vizau lipsa afişării preţului,preţurile de raft nu concideau cu cele de la casă sau nerespectarea promoţiilor. Existau promoţii în care un produs se vindea alături de un alt produs şi era ceva oferit gratuit, iar consumatorii au sesizat că dacă achiziţionau produsele separat erau mult mai ieftine. În 2011 am aplicat amenzi de 8 milioane de lei în urma preţurilor, fie că ele au fost afişate sau nu", a afirmat Constantin Cerbulescu.
În cadrul aceluiaşi evenimente preşedintele ANPC a spus că românul se îndreaptă spre marile magazine pentru a cumpăra produse de calitate, dar preţurile nu au mai reflectat realitatea. "Producătorii şi comercianţii au interveni în calitatea produsului pentru a-şi eficientiza afacerea", a mai spus Cerbulescu.
Reprezentantul ANPC a afirmat că astfel de practici le-a calificat unele incorecte şi de aceea a aplicat amenzi între 5.000 şi 50.000 de lei sau întrerupearea activităţii acelei unităţi pe o perioadă determinată. Unii agenţi economici au continuat activitate în ciuda aplicării amenziilor.
"Consumatorul român este foarte important şi a învăţat ce drepturi are. Vede ce se întâmplă în străinătatea şi vrea să şi el să aibă aceleaşi drepturi ca şi străini aici în România", a mai spus Cerbulescu.
În ceea ce priveşte sectorul de retail, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţe,a declarat că situaţia este mai bună faţă de 2009. "Este o creştere treptată a retailul modern. Avem mult mai multe lanţuri de retail faţă de ţările din Vest. Mulţi actori sunt prezenţi în piaţă. Această concurenţă se reflectă în preţuri. În ultimii ani, înflaţia din sectorul alimentelor a fost sub rata inflaţiei pe ţară. Avem preţuri mai mici decât în alte ţări", a afirmat Chiriţoiu.
Legat de Codul de Bune Practici, Chiriţoiu a spus că a fost sceptic la aplicarea lui în urmă cu doi şi consideră că acest scepticism a fost confirmat. "Suntem sceptici când vine vorba de intervenţia statului. Mai degrabă o soluţie ar fi să reuşim să găsim metode astfel încât să livrăm produse româneşti către lanţurile mari de retail. Retailerii vor cantităţi mari, vor produse proaspete, care să fie livrate pe tot parcursul anului. Trebuie să vedem cum putem să avem astfel de producători români. Vrem să vedem câţi mai mulţi agenţi care se bat să ofere cele mai bune preţuri pentru clienţi", a subliniat Chiriţoiu.